Logg inn med Facebook eller Google!

Noen nye erfaringer på Mani

Started by kaka, 16. Feb 15, 23:07:28

Previous topic - Next topic

kaka

Jeg er ikke sikker på hvor mange ganger jeg har vært på Mani etterhvert, men med gjerne et par ganger årlig siden 2002 blir det litt
(- og noen tusen bilder, - veldig mange lagt inn her)

Det er naturen og turmulighetene som drar meg, og jeg har trasket heia opp og ned og nytt det.
Det å komme med bussen og se kysten åpenbare seg, er en fryd. På veien ned kjører vi forbi Prosilio.
Den store gyldne kirken i front er det jeg har sett, men jeg har alltid hatt lyst til å se mer av byen

I høst (2014) kom jeg meg endelig dit. Opp med morgenbussen, - og inn i byen. Det var en sjarmerende landsby, slik de gjerne er i området.
Vi ruslet rundt og tok inn inntrykk.
KariK

kaka

Jeg tror veien gjennom, - og ut av byen fører til Tseria, og jeg hadde veldig lyst til å se om vi kunne komme oss det.
Det ville nok blitt en ganske lang tur, men det var fint å se landskapet utover og oppover.
KariK

filhellener

17. Feb 15, 11:11:14 #2 Last Edit: 17. Feb 15, 11:16:08 by filhellener
Quote from: kaka on 17. Feb 15, 10:38:18
Jeg tror veien gjennom, - og ut av byen fører til Tseria, og jeg hadde veldig lyst til å se om vi kunne komme oss det.
Det ville nok blitt en ganske lang tur, men det var fint å se landskapet utover og oppover.


????????

- om det går an, Ole, så slett disse to feil innleggene mine ???
Kari


filhellener

Quote from: filhellener on 17. Feb 15, 11:11:14
Quote from: kaka on 17. Feb 15, 10:38:18
Jeg tror veien gjennom, - og ut av byen fører til Tseria, og jeg hadde veldig lyst til å se om vi kunne komme oss det.
Det ville nok blitt en ganske lang tur, men det var fint å se landskapet utover og oppover.


Ja,bilveien til Tseria går gjennom Prosilio, kaka :)

Det er ikke så langt, med bil, noen få km, men det er ganske bratt!

Vi hadde en liten leiebil, da vi kom fram til Tseria, k o k t e bilen, det har jeg ikke opplevd siden jeg  kjørte med far på - 50 tallet.

At leiebilen våre kokte skyldtes nok en kombinasjon av (for) svak motor, stigning og l a v fart :-[ - vi måtte jo beundre omgivelsene/utsikten  :)

Fint å være med deg på "nye" veier  ^-^

Kari

Sveinung

Det stemmer at veien gjennom Prosilio går til Tseria. Det er litt over 5 km langs veien opp til Tseria som ligger på ca. 600 moh.
Skal du gå til Tseria er dette mulig både fra Sotirosklosteret og fra landsbyen Kalives.
Jeg syklet fra Kardamili og til Tseria i mai 2014 og det var god trening. Godt at jeg kunne etterfylle vannflaskene i vannposten i Prosilio.
Det er god utsikt fra Tseria. Du ser helt ned til Kardamili og ned til Exochori på andre siden av ravinen.

kaka

Nå fikk jeg enda mer lyst til å prøve å komme dit til fots en gang, filhellener. Kanskje det blir jeg som koker da, men... "noen få kilometer"..

(Lett å glemme at noen få kilometer fort kjennes mye tyngre enn hjemme i slett terreng :) )
KariK

kaka

Quote from: Sveinung on 17. Feb 15, 11:31:32
Det stemmer at veien gjennom Prosilio går til Tseria. Det er litt over 5 km langs veien opp til Tseria som ligger på ca. 600 moh.
Skal du gå til Tseria er dette mulig både fra Sotirosklosteret og fra landsbyen Kalives.
Jeg syklet fra Kardamili og til Tseria i mai 2014 og det var god trening. Godt at jeg kunne etterfylle vannflaskene i vannposten i Prosilio.
Det er god utsikt fra Tseria. Du ser helt ned til Kardamili og ned til Exochori på andre siden av ravinen.


Takk for enda mer info, Sveinung. Noen sykkeltur blir det nok ikke på meg. Ikke vanskelig å tro på at det var god trening!
Jeg har jo sittet mange ganger oppe i Exo chori og sett til Tseria og Pedino og tenkt jeg må komme meg dit :)
KariK

Katherina

 :D SUKK! Tror det dekker alt! Lenge siden vi har gått rundt i Prosilio! Kanskje om 4 - 5 uker? !!!!!!!  8) Vakkert, kaka

therese

Quote from: kaka on 17. Feb 15, 11:34:48
Nå fikk jeg enda mer lyst til å prøve å komme dit til fots en gang, filhellener. Kanskje det blir jeg som koker da, men... "noen få kilometer"..

(Lett å glemme at noen få kilometer fort kjennes mye tyngre enn hjemme i slett terreng :) )


Første gangen jeg gikk til Tseria tok jeg morgenbussen mot Kalamata og hoppet av i krysset ved Kalives. Derfra litt innover veien (retning ravien) og så står det et skilt mot venstre (reting Tseria/fjellene), husker ikke om det er merket med navn eller fargekoder. På det viset slipper man unna to stigninger om man går over Agia Sofia/ravinene eller en stigning langs vei (uaktuelt for min del, vei er kjeeedelig). Greit å finne stien så vidt jeg husker, men første gang ganske overgrodd enkelte plasser. Man passerer også gjennom noen koselige landsbyer på veien. Fin tur!

kaka

Takk for enda mer info, Therese. Jeg har gått til Kalives èn gang, fra ravinen, for mange år siden. Jeg var ikke klar over muligheten for å gå videre den gangen.
Jeg lurer på om det var for den ruten du beskriver, som Hugo A la ut bilder mer merking, ifjor. Han har jo gjort en formidabel jobb med merkingen i området.
KariK

kaka

Veldig trivelig med alle kommentarene om turmuligheter/løyper i området, - og lengtende sukk :)

Selv om jeg gjerne skulle gått lengre i retning Tseria, snudde vi og gikk tilbake inn i Prosilio.
Det var riktig trivelig å gå rundt der å se, både inni trange trappesmug, og på den flotte utsikten.
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...