Logg inn med Facebook eller Google!

Inntrykk og opplevelser, Kykladene september 2011

Started by Anders, 04. Oct 11, 00:34:55

Previous topic - Next topic

Anders

Noen flere bilder fra Santa Maria Village.








Tjorven

Det hadde nok arta seg noe anderledes om dere hadde fått rom på "framsiden", vil jeg tro. Det så litt stusselig ut, der nede i bakgården.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anders

Ja, det kan du si! Med rom i annen etasje, med utsikt over hele bukten og byen og omgivelsene, så kunne vi nok blitt boende en uke :-)
For hele anlegget virket egentlig ganske fint og ordentlig. Men det rommet vi fikk hadde vel arkitekten tenkt seg som et lager for sengetøy og toalettpapir... så da ble det deretter.
Tror forresten denne tråden kan bli veeeeeldig lang... ante ikke at jeg hadde så mye "brukbart" med hjem igjen! Et par hundre bilder bare fra Milos, jo! Noen som gidder henge med gjennom vinteren... ?

kaka

- det kan nok hende, Anders  :)  ,at jeg gidder henge med gjennom vinteren,- mener jeg... Kan komme til å trenge litt blå himmel å se på da  8)
KariK

Diddi

Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Anders

Hvordan det nå enn var, så tok vi en stille night-cap der på "terrassen" vår og var enige om at vi hadde det bra. Og klokken halv åtte om morgenen spratt jeg lettere utav sengen enn av noen tidligere gresk seng. Hadde sovet som en stein"¦ følte meg frisk og uthvilt og uten noe tull i den der greien baki der"¦ Så det var nok bare våre "krav" det var noe galt med"¦

Himmelen var gyldenlyseblå (for oss fargeblinde), kaffen smakte utmerket, jeg rakk et par minutter av morgensolen og det var jo ingen andre oppe så tidlig"¦ så jeg kunne jo innbille meg at jeg satt for meg selv? Knapt et ørlite vindpust, og at det var en "village" langt ute på landet ble ettertrykkelig bekreftet av et lite menasjeri av haner og esler tvers over veien.

Så våknet jo stedet, med aktivitet på kjøkkenet og en og annen trøtt turist i vinduer og døråpninger rundtom. Et par småfugler drev og camperte inni de rørene som holdt garasjetaket oppe, jeg knipset bilder og brukte notisblokk, en ungdom på knallert rundet hushjørnet på en måte som fikk meg til å tro at han hadde forsovet seg"¦ sekundene tikket langsomt av gårde og det var jo egentlig litt okay å bare sitte der og se på skuespillet. Selv om jeg følte meg som en del av kulissene i det lokale teater.

Klokken ble kvart over ni før solen viste seg over taket igjen. Da hadde bambusbuskene begynt å vaie bra, og de der "anti-insekt-perletrådene" i kjøkkendøren hadde seg noen svingom'er oppover veggen. Min uvenn "Isjias" hadde også gjemt seg i kofferten nedover, det var tydelig"¦ han stakk hodet frem og tok litt av gleden  :(

Jaja"¦ vi sjekket nå omsider ut. Gjorde opp for rommet og fikk en flaske vann med på ferden videre. Og no hard feelings.
Så vi tuslet videre"¦ uten egentlig å vite hva det var vi tuslet til. Men et stopp foran hotellet og noen blikk på omgivelsene sa oss at det ganske sikkert ville bli bra"¦ uansett.




Og det ble det jo.Klokken halv elleve var vi vel installert på Popis og kunne meske oss med skjermet verandakasse og en "ørlite" bedre utsikt...






Tjorven

Den "ørlite"  ;D bedre utsikten var jo helt knall. Kan tenke meg det var deilig å kunne skue ut over både hav og himmel og bebyggelse og folkeliv! Ser for meg at du hadde noen gode "refleksjoner" der, i dine morgenstunder....
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anders

Jo, det hjalp jo på "refleksjonaliteten"... men om de ble så særlig mye mer dypsindige vet jeg ikke?

Anders

Og det rommet i andre etasje på Popis var virkelig sånn vi ville ha det. Ikke helt tipp-topp moderne, men plenty godt nok. To senger til og med, så vi slapp å slåss om lakenet gjennom natten"¦ et vindu med utsikt mot bukten og en liten veranda på siden som også hadde utsikt mot bukten"¦ helt okay toa og dusj og alt det der"¦ jo da, det var faktisk sånn som vi ville ha det  ;D

Nært til byen men likevel litt "på siden""¦ folkeliv og praktiske gjøremål like rundt oss"¦ når du ser ting to morgener på rad så blir du ikke overrasket når det samme skjer den tredje også"¦ vi bodde der fra søndag til torsdag og så aldri et menneske i resepsjonen eller noen andre gjester, og vi lo litt av det siden ytterdøren aldri var lukket"¦ er det ikke forunderlig hvordan disse små forunderlige Hellas-opplevelsene får en til å føle seg hjemme?

Altså"¦ det ble liksom "mitt", på en måte"¦ følte litt ansvar og tenkte at "nåde den som kommer her og kommer her!""¦ alle byens katter og hunder og uteliggere og asylsøkere kunne jo bare spasere rett inn og finne seg en sofa og et pledd og sove godt? Nå tror jeg ikke det var så mange uteliggere og asylsøkere i Adamas - og da hadde vel heller ikke døren stått åpen hele døgnet? - men er det ikke litt forunderlig? Litt misunnelsesverdig?

For der var jo verdier der? TV og kjøleskap (med innhold, til og med!) og malerier og pynt"¦ og bare en tynn dør inn til det jeg antok var "kontoret" og kanskje enda større verdier"¦ de fleste andre steder her i verden ville det vel vært både doble låser og bortimot bevæpnet vakt? Hvordan er det mulig? Og hvorfor tusler jeg forbi de forseggjorte broderiene på veien ut, og tenker rare tanker om hvor rar min egen verden har blitt her hjemme"¦?

Hm. There's something rotten in the Kingdom of Denmark, for sure!

Men sånn så det altså ut på utsiden... vi bodde oppe til høyre.





Og med en liten refleksjonsrugekasse på siden...





Der var til og med heis i bygget. Med den finurligheten at det manglet noen knapper å trykke på! Man kunne ikke trykke "kom-hit-og-hent-meg"-knappen"¦ jeg tror jeg skjønte sammenhengen der etter noen dager. Panelet hadde nemlig en nøkkellås"¦ og der var nok mer enn ett familiemedlem som bodde i huset. Det fant vi ut litt om senn. Men det blir å foregripe begivenhetene.

Anders

For det var altså søndag, og klokken var ennå ikke tolv, og vi har etter hvert blitt jysla flinke til å "installere" oss ganske kjapt og komme oss ut i den virkelige, spennende verden igjen. Ennå ikke et døgn siden vi landet på Santo"¦ og selv om vi syns at vi hadde opplevd veldig mye nytt og spennende allerede, så var der fortsatt god plass på den kontoen"¦ Milos, here we come!

Så vi ruslet innover mot sentrum igjen, og fikk jo sett byen på en helt annen måte enn i mørket kvelden før. Og selv i rusletempo brukte vi ikke mer enn ti minutter før vi var mellom butikker og folk og reisebyråer. Det med butikkene hadde forresten større viktighet for meg enn det vanligvis har, jeg hadde nemlig glemt noe som helst av buksebelter hjemme, og så vel nærmest ut som en bygdetulling der jeg stadig vekk brukte albuene for å hipse shortsen opp igjen! 

Men med det problemet ute av verden var det liksom ingenting som kunne stoppe oss. Av gårde, Kåre! Forbi fergekaien og til bystranden på andre siden, sånn at vi hadde noen avstander og yttergrenser å forholde oss til. Den stranden heter visst Lagada, etter hva jeg fikk med meg av hotellnavnet, og var ikke spesielt stor eller imponerende, men plenty god nok for den som ikke har "outrerte" krav til strand-standard. Dessuten"¦ den ligger jo bare fem minutter unna sentrum  8)

Solen stekte fra skyfri himmel. Ifølge sjøen var det visst antydning til en liten bris ett eller annet sted, men vi merket den ikke. Vi kikket og knipset og pratet og koste oss"¦ egentlig virket jo denne øyen som noe litt sånn okay, ikke sant? Et sted det ikke var vondt å være?


vi tok det i ro og ...










Og så ble det litt daffing tilbake til et lunsjbord... det får komme i neste "bolken"  ;D


Ole

Godt dere fikk dere et skikkelig sted å bo! Selv om man er mye ute, så er likevel bostedet utrolig viktig for at man skal trives. Helt enig i at Adamas er et ok sted. Ikke de trange smugene som man finner andre steder, men hva gjør vel det når man vet man skal til Naxos etterpå!


Anders

Høres vel kanskje litt utrolig ut, siden det kommer fra meg, men vi trivs faktisk så bra på Milos at tanken på Naxos ikke var så veldig plagsomt tilstede... :-)

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...