Logg inn med Facebook eller Google!

En evt reise til Kreta sent i Oktober

Started by filhellener, 17. Jun 15, 11:33:27

Previous topic - Next topic

filhellener

17. Jun 15, 11:33:27 Last Edit: 17. Jun 15, 12:08:33 by filhellener
Quote from: kari on 16. Jun 15, 21:32:39
Takk for svar.
Jeg trives godt i mitt eget selskap, men synes jo det er trivelig å være en del av et folkeliv lell. Så kanskje jeg skal spare dette området til en annen tur.

Kanskje Kreta passer bedre på denne tiden av året. Hvis det blir Kreta tenker jeg på Chania.
Har dere prøvd Kreta så seint på året?


Men ut fra bildene i denne tråden og andre tråder med bilder fra området så er dette definitivt et område jeg skal til.


Ja, Kardamili, Stoupa og Agios Nikolaos + landsbyene oppe i "berget" er virkelig verdt et besøk, Kari, fantastisk vakre omgivelser  :smile12:

Men  en litt større by på Kreta kan passe bedre til en tur så sent i oktober, spesielt når man reiser alene :)

Har du vært i Paleochora? Det er en favoritt for oss, veldig trivelig by, vi skal dit for 5.gang i år, skal bo der hele november, hadde samme studio i 2013 og 2014 , før det har vi vært der om våren april/mai..

J e g ville valgt Paleochora om jeg skulle til Kreta på den tiden du skal om jeg skulle reise alene :)

En passe stor by (ca 2000innb), så om det er færre turister der og såpass sent, så bruker de som bor i Paleochora byen sin.

Der er det liv på kafeer og på de tavernaer som fortsatt har oppe,  i november og :) Og det er fler helårsåpne steder, med god og rimelig mat, mens de typiske turiststedene har stengt i november.

Vi bor  på "Haris studios" med havet tett på, det er 9 rom der + en liten og koselig kafe "Waters Edge" heter den.

Om du ikke er "avhengig" av  havutsikt, vet jeg at Glaros Hotel har koselig vertskap, og er et rimelig sted (der er også en god frokost inkl), du finner både Glaros og Haris på booking.com
Jeg vet om to "jenter" som reiste til Paleochora alene og bodde der, de var veldig godt fornøyde  :) - hun jeg kjenner av dem var der ca midten av oktober i fjor.

Det er to strender i byen, ei stor og fin sandstrand, og på den andre siden av byen ei steinstrand, ofte er det slik at om det blåser på den ene , så er det stille på den andre :)

F ø r vi reiser til Paleochora bruker vi å være noen dager i Chania, eller rettere sagt vi bor i trivelige Nea Chora ,  10 - 15 min å gå fra Chania sentrum, og i Chania er det/ har det brukt å være "liv" også i slutten av oktober, men mindre enn i sesongen der og selvsagt.
I Nea Chora er det ei lita havn, du bor ved ei  bra strand og det er  mange  tavernaer med g o d mat der.

Vi skal til Nea Chora igjen de siste dagene i okt, blir bare 3 netter i år, men vi bare m å dit :)  og det selv om vi var uheldige i fjor, ble overfalt / ranet på vei hjem fra Chania en kveld...,!

D e t er ikke noe å rippe opp i, men jeg synes ikke jeg kunne la være å nevne det, siden dette ser ut som, og er ment som, en anbefaling av Chania/Nea Chora :-[
- men vi tenker at det var noe som kunne hendt hvor som helst, både her hjemme og i Hellas, om man er uheldig..... Jeg har alltid vært veldig obs og sikret verdier i storbyer, Athen og andre,
men på øyene har jeg ikke vært redd for å gå og "dingle" med veska....,er blitt mer forsiktig alle steder nå :)

Men, det er Paleochora jeg ville anbefale deg på denne turen, Kari :) Evt å dele uka mellom Paleochora og Chania, et par dager i Chania til slutt?

Det er en vakker busstur over fjellet fra Chania til Paleochora, bussen tar ca en time og tre kvarter og koster ca 7 euro :)




Kari

Kritios

Kreta kan være fantastisk flott i Oktober, men vær obs på at det kan være drittvær også.
Jeg har opplevd begge deler, drittvær i 2006, knallvær med over 25 grader i 2008....
Litt inspirasjon kan du kanskje få her Kari:
http://www.vg.no/forbruker/reise/reisereportasjer/kretavinter-i-20-plussgrader/a/10145657/
http://www.vg.no/bildespesial/11455
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

filhellener

Quote from: Kritios on 17. Jun 15, 12:19:55
Kreta kan være fantastisk flott i Oktober, men vær obs på at det kan være drittvær også.
Jeg har opplevd begge deler, drittvær i 2006, knallvær med over 25 grader i 2008....



Men det gjelder vel ikke bare på Kreta ?  "Vær er ikke hva det var"  bruker jeg å si :)
Kari

Kritios

Quote from: filhellener on 17. Jun 15, 12:40:42
Quote from: Kritios on 17. Jun 15, 12:19:55
Kreta kan være fantastisk flott i Oktober, men vær obs på at det kan være drittvær også.
Jeg har opplevd begge deler, drittvær i 2006, knallvær med over 25 grader i 2008....



Men det gjelder vel ikke bare på Kreta ?  "Vær er ikke hva det var"  bruker jeg å si :)


Neida, det gjelder selvfølgelig ikke bare på Kreta.
Og egentlig så finnes det ikke dårlig vær vet du :)
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

polyanna

Paleochora er verd en reise  :). Var der alene i mai/juni i fjor, reiser gjerne tilbake. Bodde på 'feil' sted av byen; dvs. på strandsiden. Neste gang blir det retning havnen, det virket mye koseligere der. Men det tar ikke mange minuttene å gå fra den ene siden til den andre. I Paleochora får uttrykket 'bare et steinkast unna' virkelig mening. - Hadde på forhånd hørt at veien over fjellene var 'skummel' og slyngete. Det stemte ikke. Rene autostradaen. Dessuten vakkert landskap.

Kritios

Quote from: polyanna on 17. Jun 15, 13:35:50
Paleochora er verd en reise  :). Var der alene i mai/juni i fjor, reiser gjerne tilbake. Bodde på 'feil' sted av byen; dvs. på strandsiden. Neste gang blir det retning havnen, det virket mye koseligere der. Men det tar ikke mange minuttene å gå fra den ene siden til den andre. I Paleochora får uttrykket 'bare et steinkast unna' virkelig mening. - Hadde på forhånd hørt at veien over fjellene var 'skummel' og slyngete. Det stemte ikke. Rene autostradaen. Dessuten vakkert landskap.


Ja Paleochora er også vår ubestridte favoritt selv om vi har hus på motsatt side.
Vi må alltid en eller helst flere turer over dit hver gang vi er der nede, alt etter lengde på vårt opphold.
Dersom det er nordavind og skyer på vår side (nordsida) så er det som regel sol og 4-5 grader varmere i Paleochora.
Veien over ble kraftig utbedret i 2007-2008 og fremstår nå nesten som en autostrada som du sier polyanna :)
(En gravemaskin står fremdeles forlatt og fint inngjerdet av autovern midt oppe på fjellet)
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

kari

Tusen takk for hjelpa alle sammen. Fint at du flyttet og opprettet en egen tråd Filhellener.

Jeg har nok regnet med at været kan være både det ene og det andre på den tiden av året, men er jo litt trist dersom hele ferieuka regner og blåser bort.

Vi får sjå....... en aleinetur hele eller deler av denne ferieuka blir det. Har vurdert litt andre plasser også..... holder meg nok i Europa,- ei uke er for lite for å dra på en langtvekk- ferietur.

Men Kreta ligger høyt oppe på listen over mulige steder.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

mouche

Sitter her på Kreta og leser tråden. Ja, Kreta i oktober kan anbefales, men som allerede nevnt så kan/vil været være nokså skiftende. Regner selv med å være her i oktober, og kommer regnet så kommer også den første våren!
Bodde på Hotel Glaris i Paleochora i påsken i år og anbefaler stedet og byen av grunner som filhellener allerede har nevnt. Kontakt dem heller direkte enn å gå via en søkemotor som tar sine penger i stedet for at det gåt til hotellet og den lokale økonomien! Har snakket med en del her i det siste om nettop riktig tidspunkt på høsten og mange nevner da at ovember kan være vel så bra som oktober.
Neo Chora er også et sted/område som kan anbefales med utsikt til/over sjøen og kort gåavstand til sentrum/gamlebyen i Chania. Og ikke å forglemme å leie sykkel! Syklet rundt i Chania for noen dager siden og man rekker over så utrolig mye mer og litt mosjon har man bare godt av etter å ha spist/drukket godt?

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...