Logg inn med Facebook eller Google!

Hilsen fra Syros våren 2015

Started by marjana, 25. May 15, 17:40:35

Previous topic - Next topic

marjana

Hei! Nå har jeg vært her på Syros ca en måned, og først nå har det blitt sommervær, ca 24 grader. Det har vært litt kaldt og mye vind frem til ca en uke siden. Vinteren var lang og med mye regn her, og til og med en del snø. Pga. alt regnet så er åsene helt grønne, men kaperssesongen blir nok mye senere i år enn vanlig. Flere av de som pleier å komme hvert år og bli i noen måneder har ankommet, og de er i Galissas. Jeg skal ta en tur dit etterhvert for å si hei, og sjekke om det er noe kapers.

Livet går sin vante gang her, man merker egentlig ikke noe til krisen, men det er veldig mange som ikke har jobb og inntekt. Og de som har jobb får bittelitt lønn og jobber i minst 12 timer hver dag. Men de hjelper hverandre masse her i familiesystemet, og blant venner og naboer. Det er verre i Aten med veldig mange hjemløse som bor på gata.
Så fikk Hellas betalt kjempegjelden sin i tide. Et lån fra IMF som skulle dekke gjelden som de skylder til IMF. Betale gjeld med gjeld til samme kreditor. Forstå det den som kan! Hellas kommer i hvert fall til å holde seg flytende en liten stund til.

Jeg har vært rundt i Ermoupolis og hilst på venner og kjente, og vært en del sammen med min venninne Maria. Hun er veldig glad for å ha fått jobb to dager i uka, og det kan bli mer utover i juni. Sønnen hennes er to år nå, veldig søt, men en skikkelig propell, så han må gjetes.

Tiden går fort her, og mye av tiden går med til å håndvaske klær, moppe her på rommet mitt. Handle på supermarkedet. Bære vannflasker. Ut med all søpla som det blir bort til resirkuleringscontainere.

Det har vært mange mailer å sjekke også. Generalforsamling og sameiermøte der hjemme med dertil mange dokumenter som vedlegg. Internett var nede her noen dager, så det ble ca 60 mailer å sjekke. Ikke alt var like viktig heldigvis. Jeg har hatt en del datatrøbbel også, mye å finne ut av og løse, men jeg klarte det!

Utsikten her fra rommet mitt er like fin som før, og Ermoupolis er en flott by. Det er stadig grati utekonserter på rådhusplassen og flere kunstutstillinger. Man kan også gå på utekino ganske snart. Det er alltid noe å se og gjøre her. Hyggelig bare å være ute og se på folk egentlig. Det er aldri kjedelig her i hvert fall!

Det blir en ny fergerute fra Rafina som vil gå bla. til Syros, så da blir det enklere å komme seg hit. Se innlegg under transport.

Det var litt fra Syros for denne gangen, og håper våren er fin også der hjemme!
Glika i zoi

marjana

Maria kom med en god kommentar her om dagen. Jeg klaget over at det er så innmari vanskelig å få sove. Senga er så veldig hard at armen eller halve siden av kroppen blir helt nummen eller dovner bort, så jeg må snu meg hele tiden og får derfor ikke sove. Jeg har lagt et pledd dobbelt inni sengeteppet som også er lagt dobbelt for å få en slags overmadrass. Maria var også stiv i nakken og i ryggen og syntes også at hennes seng var for hard. Jeg sa at alle sengene i Hellas er steinharde. Maria svarte med at det er Merkel som har sendt alle disse harde madrassene til Hellas for EU-midler for de synes grekerne er så late. Derfor skal de ikke kunne ligge og sove og late seg i senga!

Jeg synes den var god!
Glika i zoi

marjana

09. Jun 15, 23:59:48 #2 Last Edit: 10. Jun 15, 00:05:53 by marjana
Mesimeri
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...