Logg inn med Facebook eller Google!

Sommerens dagstur til Mytilini

Started by kaka, 12. Jul 14, 14:12:18

Previous topic - Next topic

kaka

Koselig at du kan glede deg over gjensynet, Filhellener.
På tide å ta turen selv, kanskje  :D
KariK

kaka

Jeg ruslet fortauet videre innover mot sentrum
Ved en søppelkasse lå en hund som lignet på "Borgens vokter", som jeg møtte på min første tur.

Litt lengre bort hadde noen forsøkt å hjelpe på den greske økonomien ved å annonsere telefonkiosk til leie  (ikke fullt så attraktiv som de i Enlgand, der de bla har etablert mini-bibliotek  :) )
KariK

kaka

Av og til ser jeg litt større minnesmerker som, ved nærmere ettersyn, ser ut til å være "private".
Jeg gjør meg alltid tanker om hva som ligger bak et slikt minnesmerke, - hva skjedde her.
Jeg husker et ute på Portara, på Naxos, også, som gjorde inntrykk.
KariK

kaka

Litt nærmere sentrum og båtterminalen var et annet minnesemerke, som jeg ikke helt fikk med meg historien bak.
KariK

kaka

Jeg ser jo at Matt barrett har en utførlig omtale av Mytilini, - der også badeplassene og "Statue of Liberty" omtales
http://www.lesvos.com/mytilini.html

Et lite utdrag, for de som måtte være interessert:
One of the most interesting neighborhoods is the area between the waterfront and the castle with a mixture of old Turkish houses and mansions. It is from this neigborhood that the old people make their way on foot and bicycle or papaki (motorbike)to what is one of my favorite places to swim on Lesvos. Below the Statue of Liberty, just on the other side of where the ferry comes in, is a swimming area of concrete platforms where the sea is clean and deep and cool, and you can find many old people doing their daily banyo (bath-swim), deep in conversation as they tread water thirty or forty meters off shore, or do their daily trip to the point and back.
KariK

Tzasiki

Hygger meg med ditt reisebrev Kaka!  :)

kaka

Det var hyggelig å se, Tzasiki  :)

Da rulser jeg videre innover mot sentrum igjen.

Det som vakte min interesse for å besøke Mytilini, i første omgang, var alle de herskapelige husene der (Matt Barrettnevner også disse). Særlig langs veien fra flyplassen er det flotte, oppussete hus.
I sentrum er de ikke like ofte nyoppusset, - men det skjuler ikke hvor flotte de er.
Her var det bygget helt nye boligblokker rett ved siden av. De så ganske dyre ut, med underjordisk garsje osv. Sikkert mer praktsik å bo i, - men ikke i nærheten av samme sjarmen som de gamle herskapshusene.
KariK

kaka

Mellom turistkontoret (?) og båtterminalen lå en bygning jeg lurte på hva inneholdt. Den /taket så temmelig slitent ut nå.
På kartet kan det se ut som det er/var svømmehall, men det virker litt rart, rett ved stranda??

På den andre siden av havna vet jeg i hvertfall at det befant seg en kirke under takhvelvet  :)
- og det ser ut som den fine kafenionen er med på bildet.

På siste bilde er området der jeg har spist tidligere. Helt greit, - men mye koseligere inne i smågatene  :)
KariK

filhellener

Quote from: kaka on 17. Jul 14, 21:14:22
Koselig at du kan glede deg over gjensynet, Filhellener.
På tide å ta turen selv, kanskje  :D


Gjennom bildene dine blir jeg mer og mer overbevist om at det er på tide, kaka  :sol:
- men...jeg har ei lang liste med "på tide" planer  ;)
Kari

kaka

Jeg ser jo at dere reiser mye rundt på forskjellige plasser. Du er en god bidragsyter til mangfoldet her inne, Filhellener.
Jeg er mere "stedfast" selv om jeg ofte får lyst på nye erfaringer, - som feks Milos. Men, så e det dette med båtturene, da...
Det er så deilig å lande i området jeg skal være., og går det busser jeg kan kommer meg rundt med, er jeg veldig glad for det :D
KariK

filhellener

Quote from: kaka on 21. Jul 14, 17:18:17
Jeg ser jo at dere reiser mye rundt på forskjellige plasser. Du er en god bidragsyter til mangfoldet her inne, Filhellener.
Jeg er mere "stedfast" selv om jeg ofte får lyst på nye erfaringer, - som feks Milos. Men, så e det dette med båtturene, da...
Det er så deilig å lande i området jeg skal være., og går det busser jeg kan kommer meg rundt med, er jeg veldig glad for det :D


Kjempegreit, og ofte billig, å ta innenriksfly til og fra  Milos, kaka  :)

- ja, vi har favoritter og reiser litt både"hit og dit" i Hellas, det er sikkert :) - dessverre er jeg nok ikke så  god bidragsyter her inne  :-[
Reiser for mye,  tar for mange bilder, vet ikke hvilke bilder jeg skal velge / legge inn :-\ :-\ :-\ - og så blir det oftest ingenting..., beklager  :-[
Kari

kaka

Selv om dette blir litt "off topic", vil jeg bare si at jeg synes du bidrar veldig mye, filhellener!
Jeg tenker ikke bare på bilder, men på alle erfaringene du /dere har, og hvordan du kan bidra med tips o.l. når folk spør.
For mange er det vel så viktig som bildene  :)

- Jeg fortsetter med bilder (og tenker at det snart er "brukt opp" for min del, - så lenge jeg ikke reiser nye steder :) )
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...