Logg inn med Facebook eller Google!

Ryggsekk eller trillekoffert?

Started by Svein~B, 24. Feb 14, 16:16:26

Previous topic - Next topic

Svein~B

Noen foretrekker det ene, noen foretrekker det andre. Folk er forskjellige.

Fordelen med trillekoffert er at du slipper å bære bagasjen, så lenge det er flatmark. Nå vil jeg si at det ikke er så mye flatmark i Hellas. Du må alltid regne med at det er trapper og da må du uansett bære bagasjen. Da vil jeg si at det er bedre å bære den på ryggen enn i hånda. Jeg har ikke reist så mye med trillekoffert i Hellas, men jeg har gjort det andre steder. Skal du trille langt med trillekoffert, blir du gåen i den armen du drar kofferten med. Jeg har også opplevd å bli sår i hånda. Er du på loffen, vet du ikke hvor langt du må gå og hva slags terreng du skal gå gå i.

Hvis du har barn vil jeg absolutt si at ryggsekk er best, for underveis, særlig på ferjekaier og inn og ut av ferjer, bør du ha minst ei hånd fri for hvert barn. Helst bør du ha begge hendene fri, sånn at du kan løfte opp barnet om nødvendig.

En fordel med trillekoffert er at det er lett å finne de tingene du trenger. En ryggsekk er som regel ei hylse som du stapper helt full og du må ta ut det som er over før du kan få tak i det som er underst. Dermed er kanskje en trillekoffert likevel greiest for en som ikke har så mye erfaring i hvilke ting de trenger underveis. De som er erfarne vil pakke de mest nødvendige tingene, inkludert de tingene som de kan komme til å trenge underveis, i en annen veske som de enten har på toppen av sekken og tar ut når de setter fra seg sekken eller som de bærer på armen i tillegg til sekken. Det er selvfølgelig ingenting i veien for også å ha en liten ryggsekk i tillegg til trillekofferten for samme formål, men poenget er at hvis du trenger noe som er pakket ned, så er det lettere å finne det i en koffert enn i en sekk.

Det fins nå også kombiløsninger som er både trillekoffert og ryggsekk på en gang. Jeg har ikke prøvd dem selv, men snakket med folk som har. Jeg har inntrykk av at de ikke fungerer noe særlig bra verken som ryggsekk eller som trillekoffert. Jeg tror det er best å velge enten eller.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

ingaberentine

Håper det er greit å komme med en kommentar til ditt siste avsnitt om kombiprodukter.

Jeg har de siste 5 årene brukt et slikt proukt og jeg er veldig fornøyd med dette, men jeg brukte tid på å lese/undersøke etter den som trolig ville passe meg best. Jeg ente opp med en som heter Sojourn fra en amerikansk ryggsekk fabrikant som heter Osprey. Siden disse er store på å lage gode (mange vil nok si, veldig gode ryggsekker), så har de kommet frem med et produkt som fungerer i mitt tilfelle mest som trillekoffert, men som når behovet er der kan brukes som ryggsekk. Til vanlig er ikke bæresystemet synlig, men når man trenger det, åpner man opp en glidelås på baksiden av trillebaggen og her kommer en veldig godt bæresystem til syne, med breie bærestropper og skikkelig hoftebelte. Jeg har selv bært en 20 kg tung trillebag/ryggsekk fra Blue Staren i Pireaus til Metrostasjonen i Pireaus og den var faktisk behagelig å bære, når man hadde justert og stremt opp bæreselene skikkelig.

Jeg har faktisk kjøpt 5 slike sekker/trillebagger (riktignok 4 av dem for andre), men alle har vært veldig fornøyd og bruker dem på hver eneste tur til Hellas og selv ble jeg i sin tid tipset av en som også hadde slike til hele familien og som også fortsatt bruker dem.

Legger ved en link til hjemmesiden til produktet og man kan vurdere selv

http://www.ospreyeurope.com/no_en/pack-selector/sojourn-60

Kristian

Ingaberentine har nok god erfaring i denne sammenheng.

Kjøpte for noen år siden på gjennomreise en Svensk Ishockey-trillebag (uten seler). Skulle tro den var tålig bra, men den røk første sessongen - rillene på landgangen fra bilfergene ble for sterk kost.

500 + rett i lufta, pluss en "dyr" engangskoffert for å komme vider.

Neste sesong kjøpte jeg en trillebag med store hjul, og trillehåndtak som var skikkelig festet, samt bæreseler. Den har nå klart brasene i 6 år. Siden jeg stort sett plasserer bagasjen nede på bildekket har jeg sjeldent testet den som "ryggsekk" bortsett fra tilpassing og en rem over skulderen opp en etasje (trapp).

Det koster noen ekstra kroner, men ikke så mye mer enn en skikkelig ryggsekk/trillekoffert. Oppdeling er jo også mulig.

PS: Er jo selvfølgelig basert på at vi er for gamle til å ha barn/barnebarn i bæremeis

;)

Kristian/Planer er til for å utsettes

fflagger

Jeg har også gode erfaringer med Osprey. Jeg har hatt en Meridian 75 i 5-6 år i alle fall. Som trillebag virker den mer solid enn det meste man ser i havnene rundt omkring. I tillegg har den større hjul enn mange trillekofferter og takler dermed dårlig underlag bedre. Som ryggsekk sitter den godt på ryggen og er god å bære.
I tillegg har den en dagstursekk som lett kan festes utenpå. Dermed kan du ha begge henda fri. Men jeg må innrømme at de siste årene har jeg heller tatt med en litt større dagstursekk.

Prisen er kanskje noe høy, men jeg føler at det var en god investering.

http://www.nomaden.no/main/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=13775&category_id=234&back_list=1&option=com_phpshop&Itemid=1

marjana

23 kilo bagasje er da vel nok både på utreise og innreise?
Glika i zoi

Svein~B

Quote from: marjana on 26. Feb 14, 20:35:11
23 kilo bagasje er da vel nok både på utreise og innreise?



Er det et spørsmål til meg?

Ja, det er det vel, men vær oppmerksom på at forskjellige selskaper har forskjellige regler for bagasje. Jeg veide sekken min på en tur for noen år siden og da var den cirka 15 kilo. Jeg har reist med trillekoffert som var litt over 20 kilo, men det var ikke en loffetur.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Jeannis

Gammel tråd, men jeg legger det til likevel:
Jeg har ryggsekk fra Hagløfs, OXO-serien. Den har stor lomme langs hele fronten som gjør at man kan åpne og komme til hovedrommet på et blunk og finne det man trenger.
Anbefales!

kari

Æ sverger til ryggsekk. Synes det er godt å ha begge armene ledig, som f eks når man skal opp og ned trapper inne i båtene. I tillegg er det ikke så lange avstandene denne sekken skal bæres; i alle fall ikke får vår del.

I tillegg til hver vår storsekk har vi en liten sekk på deling æ og gubben.

Tidligere når vi hadde med barn på turene, hadde også de hver sin sekk med litt personlige ting i; tidsfordriv i form av spill eller lekesaker, lesestoff og litt andre småting. Denne hadde de ansvaret for selv. Dette fungerte veldig bra for oss.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...