28. Mar 24, 08:55:10


Logg inn med Facebook eller Google!

Gresk gramatikk

Started by mouche, 29. Jan 14, 23:22:15

Previous topic - Next topic

mouche

Noen forslag til en god bok på norsk om gresk grammatikk. Fruen går på kurs, og jeg prøver å henge meg på!

Takker for forslag.

filhellener

30. Jan 14, 22:58:33 #1 Last Edit: 30. Jan 14, 23:00:14 by filhellener
Quote from: mouche on 29. Jan 14, 23:22:15
Noen forslag til en god bok på norsk om gresk grammatikk. Fruen går på kurs, og jeg prøver å henge meg på!

Takker for forslag.


Dessverre har jeg ikke det
- blir overrasket om det finnes noen ( god ) bok om gresk grammatikk på norsk i det hele tatt, Mouche!

Selv har jeg et "godt utvalg" av lærebøker i gresk  ::)
- skulle ønske greskkunnskapene mine sto i fht alt jeg har av materiell forresten :-[

Hans Ruge's " Nygrekiska Språklæra" er det nærmeste jeg har kommet norsk  :)

Hvilken lærebok/bøker bruker din frue?
Kari

JohnS

30. Jan 14, 23:05:57 #2 Last Edit: 30. Jan 14, 23:09:31 by JohnS
Jeg er ikke kommet så langt at jeg bekymrer meg så mye om grammatikk ennå.  Det viktigste er å plukke opp en del ord, så får jeg bruke verb i infinitiv og substantiv uten bøyinger og kjønnsbestemmelse hvis jeg ikke tilfeldigvis har fått det med meg.  Det skal ikke så mye til for å kommunisere. Om det kommer en utlending og sier "Meg ikke snakke kan norsk god", har vi ingen problemer med å skjønne hva han mener selv om grammatikken er borti natta, og synes det er greit at han har lært seg litt norsk.  Så noen grunnleggende ord, og ikke minst mot til å "drite seg ut" er det viktigste i første omgang......  og kanskje andre og tredje også....
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

filhellener

Quote from: JohnS on 30. Jan 14, 23:05:57
Jeg er ikke kommet så langt at jeg bekymrer meg så mye om grammatikk ennå.  Det viktigste er å plukke opp en del ord, så får jeg bruke verb i infinitiv og substantiv uten bøyinger og kjønnsbestemmelse hvis jeg ikke tilfeldigvis har fått det med meg.  Det skal ikke så mye til for å kommunisere. Om det kommer en utlending og sier "Meg ikke snakke kan norsk god", har vi ingen problemer med å skjønne hva han mener selv om grammatikken er borti natta, og synes det er greit at han har lært seg litt norsk.  Så noen grunnleggende ord, og ikke minst mot til å "drite seg ut" er det viktigste i første omgang......  og kanskje andre og tredje også....


Jeg er h e l t  enig med deg, JohnS :) - det aller viktigste er å tørre å b r u k e de glosene man kan, jeg har aldri vært redd for å "by" på dem/"drite meg ut" - det har gitt meg mange gode opplevelser gjennom årene  :)

Likevel v a r  det fint å lære litt grammatikk etterhvert, å kunne snakke både i fortid og framtid  :) - fortsatt med mange feil selvsagt  ;)
Kari

mouche

Takker for innspill og kommentarer. Tanken er ikke å lære seg perfekt gresk, men å kunne ha et oppslagsverk som man kan leke litt med. Ingen av oss har problemer med å by på oss eller å "drite oss ut" så der er vi dyktige. Har bl.a. kommunisert på gresk med geitebønder og fortsatt usikre på om vi skulle møtes til en øl eller fått tilbud om å lære oss å melke en geit, men vi ble gode venner!

Og som vår greske advokat svarte på hva de sier når vi sier at noe er gresk for oss så sa han; It's Chinese to me!

marjana

Jeg lånte en stor boks Linguaphone greskkurs med CD-er, bøker med grammatikk- og lese- og oppgavebøker på biblioteket. Her på Deichmanske i Oslo. Veldig bra, veldig kjapt hvis man gjør oppgavene, og ikke minst hvis man holder på et par timer per dag, men jeg mistet vel litt piffen etter program 7...
Så jeg snakker "babygresk" fortsatt, fordi jeg ikke kan grammatikken, men jeg forstår i store trekk hva som snakkes om på gresk.
Jeg er godt inkludert i en gresk familie, og nå som den lille babyen begynner å snakke, så kan jeg sikkert henge med, og lære bort engelsk også. Jeg synes gresk er vanskelig fordi det forandrer tider, bøyninger i kjønn og tall, og alle disse verbene da!!!
Beste måten å lære gresk på er å bo der, gå på kurs, og snakke krøkkete gresk helt til man lærer seg flyten i språket.
Glika i zoi


filhellener

Quote from: Sigbjorn on 31. Jan 14, 21:42:45
Her er boken du skal lese:

http://www.amazon.co.uk/Learn-Greek-Years-Linguistically-Challenged/dp/9608639514


DEN har jeg hatt i mange år  :) - ikke 25 år riktignok  ;)
- regner med at det skjer et "under" når den grensa passeres  ::)
Kari

mouche


Svein~B

Nei, jeg er ganske sikker på at det ikke fins. Har du sett på mine tråder "Enkel grammatikk" osv? Da jeg skrev dem, var jeg ikke språklærer, selv om noen trodde jeg var det. Jeg har bare alltid vært grammatikknerd. Siden har jeg utdannet meg til og praktisert en del som språklærer. Jeg kan godt prøve å skrive en gresk grammatikk her inne hvis det er interesse for det. Ellers er det bare å spørre hvis det er noe du vil ha forklart.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Admirala

01. Feb 14, 16:55:25 #10 Last Edit: 01. Feb 14, 16:58:11 by Admirala
Jeg har tatt tre greskkurs (med engelsk lærer, engelske bøker), og selv de har ikke anbefalt noen grammatikkbok, grammatikken er bare en del av lærebøkene.

Noe har jeg lært, men gresk grammatikk er veldig vanskelig - mye fordi det så ofte avhenger av hvilket kjønn substantivet har. Gresk opererer som oss med tre kjønn, og jeg merker at det jeg sliter mest med er å huske hvilket kjønn ordet har. Det finnes noen huskeregler, men for å snakke noenlunde flytende kan man jo ikke stoppe opp hele tiden for å tenke "hva slags kjønn har nå krasi (vin) igjen...?" midt i setningen. (jada, snakker mye om vin, jeg.)

Ofte gjør jeg som en engelsk venninne som giftet seg med en greker for mange år siden. Han kunne ikke engelsk, så hun MÅTTE snakke gresk. Så hun tok utgangspunkt i at alt var intetkjønn, og det gikk ganske greit, og med årene lærte hun seg kjønnene til ting og tang. Men hun kalles fremdeles To Mary (det skjønner dere som kan litt grammatikk  ;) )
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

mouche

Igjen, takk for gode og hjelpsomme innlegg. Det er først og fremst fruen som jobber med dette, men jeg henger meg på, og vi benytter bl.a. tid i bilen til å kjøre CD'er og hører hverandre litt i ord og slikt. Etter tre dagers pugging så sitter alfabetet, men det gikk først greit når man innså at man bare måtte glemme det norske alfabetet og begynne fra nullpunktet. Ingen av oss tror at vi skal bli gode i gresk, men har glede av å lære og ønsker å kunne bruke det i alle fall litt siden vi skal tilbringe mer og mer tid der nede etter hvert.

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...