Logg inn med Facebook eller Google!

Artikkel i Aftenposten 11.9 om gresk mat i Oslo.

Started by Liv, 12. Sep 07, 07:19:33

Previous topic - Next topic

Barbro

Kjempekoselig artikkel,og flotte oppskrifter zxzaxxxxxxxxxx !
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Admirala

Bare en liten kommentar fordi jeg er veldig pirkete i dag. I en av oppskriftene står det \"Tzatziki er fast innslag til nesten samtlige greske middager og lunsjer.\"
Men det er jo slett ikke sant! Grekerne spiser jo ikke særlig mye tzatziki,  har aldri fått det servert hjemme hos en greker, for eksempel.

Er ikke denne greske tzatzikietingen en fryktelig, medieskapt overdrivelse? Er det ikke heller vi nordmenn som absolutt må ha tzatziki til hvert eneste måltid i Hellas? Jeg bare spør  zxsssssssaaaa
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Liv

Quote from: \"Admirala\"Bare en liten kommentar fordi jeg er veldig pirkete i dag. I en av oppskriftene står det \"Tzatziki er fast innslag til nesten samtlige greske middager og lunsjer.\"
Men det er jo slett ikke sant! Grekerne spiser jo ikke særlig mye tzatziki,  har aldri fått det servert hjemme hos en greker, for eksempel.

Er ikke denne greske tzatzikietingen en fryktelig, medieskapt overdrivelse? Er det ikke heller vi nordmenn som absolutt må ha tzatziki til hvert eneste måltid i Hellas? Jeg bare spør  zxsssssssaaaa

Men det er jo slett ikke sant!
Dette er vel å ta veldig hardt i?!

Utifra mitt kjennskap til grekere så spises det veldig mye tzatziki,både hjemme hos seg selv og når de spiser ute.

Vedk. som er intervjuet i forbindelse med denne artikkelen snakker om sin tradisjon,hva han er vant med fra Hellas.

Mixelite

Quote from: \"Admirala\"Er ikke denne greske tzatzikietingen en fryktelig, medieskapt overdrivelse? Er det ikke heller vi nordmenn som absolutt må ha tzatziki til hvert eneste måltid i Hellas? Jeg bare spør  zxsssssssaaaa

Jeg er også litt pirkete i dag, eller noe sånt ;-)

Når jeg sitter på tavernaen ved siden av greske spisegjester, så må jeg innrømme at jeg glor litt på hva de bestiller.  zqr2eeeeeeff  Tzatziki pleier å være inkludert i sortimentet såvidt jeg har klart å observere :) Hvis det da ikke er scordalia...

Kanskje kommer det an på hvor man spiser og/eller hvem man spiser sammen med? Det er jo ikke alle her hjemme heller som serverer kjøttkaker og kålstuing når de skal kose seg eller har gjester eller generelt spiser noe særlig norsk tradisjonsmat i det hele tatt.

Liv

Quote from: \"winther\"Kjempekoselig artikkel,og flotte oppskrifter zxzaxxxxxxxxxx !

Koselig å få tilbakemelding på utlagt artikkel.

Ninette

Flott artikkel, Anemone, nå kjenner jeg at jeg fikk utolig lyst på gresk mat :-) Keftèdes..... Hmmm...

Jeg skal spise ute i Oslo i kveld, sammen med en kamerat, kanskje jeg må få han med på Zorbas?
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Mixelite

Quote from: \"Ninette\"Jeg skal spise ute i Oslo i kveld, sammen med en kamerat, kanskje jeg må få han med på Zorbas?

_Kanskje_? Jeg hadde løpt så fort beina kunne båret meg, hadde jeg hatt anledning  zqr2eeeeeeff

Ninette

Quote from: \"Mixelite\"
Quote from: \"Ninette\"Jeg skal spise ute i Oslo i kveld, sammen med en kamerat, kanskje jeg må få han med på Zorbas?

_Kanskje_? Jeg hadde løpt så fort beina kunne båret meg, hadde jeg hatt anledning  zqr2eeeeeeff

Jeg skjønner hva du mener, det er bare kompisen det står på..... Men han trenger vel neppe overtalelse :-)
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Liv

Quote from: \"Ninette\"Flott artikkel, Anemone, nå kjenner jeg at jeg fikk utolig lyst på gresk mat :-) Keftèdes..... Hmmm...

Jeg skal spise ute i Oslo i kveld, sammen med en kamerat, kanskje jeg må få han med på Zorbas?

God tur til Oslo!

Kos deg uansett hvor du havner.

Admirala

Quote from: \"Mixelite\"Kanskje kommer det an på hvor man spiser og/eller hvem man spiser sammen med?

Kan hende det. Tzatziki er kanskje ikke så hot på Peloponnes? Kan faktisk ikke huske sist greske venner bestilte tzatziki på restaurant heller. Åjo, det var da jeg var med en venninne på helgetur i Athen for halvannet år siden, og vi spiste på en veldig tradisjonell taverna...
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Tjorven

Har aldri opplevd en taverna som ikke har tzatziki,meny eller ikke. Men poenget er vel hva man selv vil spise/drikke, fordi man LIKER det,ikke pga hva andre mener,synes og liker,enten man er i Hellas eller Norge,er gresk eller nordboer....Hellas-nostalgi er vel noe alle Hellaselskere har opparbeida seg etterhvert, uten at det er noen motsetninger i det. Det viktigste er å kose seg med hva ganen begjærer,og hva som tilbys der du er. God apetitt!!  zwwhhhhaaaxx
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...