Logg inn med Facebook eller Google!

Postpakke Hellas-Norge

Started by marjana, 07. Nov 13, 21:47:09

Previous topic - Next topic

marjana

Jeg har litt for mye å dra på tilbake til Norge denne gangen, så jeg tenkte å sende noe i en postpakke. Her ser jeg at de har det som tilsvarer våre "Smartpakker". Har noen erfaring med dette? Det er jo ikke dyrt, og man kan jo fylle en eske med det man vil av vekt osv. så vidt jeg forstår.

http://www.elta.gr/Business/eshop/tabid/558/List/1/CategoryID/95/Level/a/language/en-US/Default.aspx
Glika i zoi

marjana

Jeg var visst under "business" og ikke "personal", for der er det noe som heter EPG overseas parcels, men prisliten er kun på gresk. Jeg må visst ta meg en tur på postkontoret her i Ermoupolis for å finne ut av dette.

http://www.elta.gr/en-us/personal/lettersparcels/internationalparcels.aspx
Glika i zoi

ingaberentine

Jeg har ved flere anledninger sendt for mye bagasje hjem via posten. Jeg har den ulempen at jeg "bare" kjøper bøker, aøøer helst billedbøker fra de plassene jeg besøker i Hellas og bøker kan som kjent veie ganske så mye. Så for å unngå problemer med bagasjen på flyet hejm har jeg flere ganger sendt rundt 5 kg i en pakke til meg selv, fra meg selv.

I år tror jeg at jeg betalte ca 36 euro for dette og pakken ankom 10 til 14 dager etter at jeg kom hjem. Jeg pakker alltid godt inn, aller helst med bobleplast og legger alt oppi en plastpose og så kjøper jeg en rull med pakketape på butikken og snurer dette minst 3 ganger rundt hele plastposen/pakken. Før jeg taper med 3 runder med pakketape går jeg innom postkontoret og veier pakken med taperullen oppi posen som jeg skal sende hjem for å være sikker på at jeg er rett under de kiloene jeg ønsker å sende hjem. Hvis jeg ønsker å sende 5 kg, så veier helst alt; 4,95 kg.

Dermed har jeg en pakke som til nå har kommet hel frem og med alt innhold i den skjønneste orden, men så har det jo bare vært bøker da.

For meg er dette en metode som fingerer veldig greit. Det er ikke sikkert det hadde vært så mye dyrere å betale overvekt, men et annet viktig poeng er jo at jeg slipper å bære/frakte med meg, på de kiloene jeg sender hjem i posten.

marjana

Takk for svar, Ingaberentine! Jeg var innom postkontoret i dag, og da kjøpte jeg en posteske man kan sende internasjonalt, størrelse XL. Jeg spurte hvor mye det ville koste å sende 4 kilo til Norge, og da kom det opp på dataen 38, 50 euro, (sånn ca). Det var som registrert pakke, og 2.klasse kostet omtrent det samme sa mannen på postkontoret. men har de ikke tape på postkontoret til å surre rundt esken før den sendes? Uansett så er det sikkert lurt å tape sammen alt oppi esken, og rundt, for å være sikker.
Glika i zoi

Svein~B

At en pakke sendes registrert, betyr at den er forsikret. Forsikringen gjelder ikke hvis ikke innholdet er forsvarlig emballert. Hvis du kjøper en sånn eske som du kan fylle, bør du fylle det sånn at innholdet ikke kan bevege seg inni pakken. Det bør også være støtabsorberende materiale rundt, som for eksempel bobleplast. Pakker som sendes internasjonalt må merkes med spesifikasjon av innhold, vekt og verdi. På postkontoret vet de hva som er lovlig og ikke lovlig å sende til Norge. Ved mottak i Norge ser postfolkene på deklarasjonen som står på utsida av pakken for å vurdere om det skal fortolles eller ikke. Visse typer varer må du dele opp forsendelsen av, fordi det mellom privatpersoner er tollfritt opp til en viss grense, men toll over den grensen. Bøker er alltid tollfritt mellom privatpersoner, uansett vekt og verdi.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

marjana

Pakken jeg sendte fra Syros til meg selv her i Oslo ble sendt som en registrert pakke. Den kom fram til Oslo nå etter seks arbeidsdager, like hel! Så det fungerer helt utmerket, selv om det koster litt å sende ting hjem i posten, men man kan jo vurdere det opp mot evt. plass i bagasjen, og å betale overvekt på flyet.
Glika i zoi

Kristian

Quote from: Svein~B on 08. Nov 13, 19:32:53
At en pakke sendes registrert, betyr at den er forsikret. Forsikringen gjelder ikke hvis ikke innholdet er forsvarlig emballert. Hvis du kjøper en sånn eske som du kan fylle, bør du fylle det sånn at innholdet ikke kan bevege seg inni pakken. Det bør også være støtabsorberende materiale rundt, som for eksempel bobleplast. Pakker som sendes internasjonalt må merkes med spesifikasjon av innhold, vekt og verdi. På postkontoret vet de hva som er lovlig og ikke lovlig å sende til Norge. Ved mottak i Norge ser postfolkene på deklarasjonen som står på utsida av pakken for å vurdere om det skal fortolles eller ikke. Visse typer varer må du dele opp forsendelsen av, fordi det mellom privatpersoner er tollfritt opp til en viss grense, men toll over den grensen. Bøker er alltid tollfritt mellom privatpersoner, uansett vekt og verdi.


Har sendt hjem bøker både fra Mykonos og Azorene, og det har gått bra
Kristian/Planer er til for å utsettes

Niaas

Men jeg har sendt en pakke fra Norge til Karpathos, og den har visst strandet i Athen!
Jeg sporer den på postens sider, og der står det at den er til importvurdering i Athen. Det har den vært siden 21. nov!
Noen som har vært ute for dette før? Kanskje jeg må spørre på Posten om hva som har skjedd?
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Greece-Traveller

Jeg skulle svare, men trykket feil....

I fjor i november sendte jeg en pakke til en kamerat som bor i Athen. Den ble liggende til importvurdering i 1,5 måned. Den var merket som gave, men jeg fikk opplyst fra min kamerat at dette er normalt - spesielt dersom pakken har noen spesiell verdi eller innhold. Etter ytterligere noe tid ble det klart at de ville plusse på adskillig i toll (det var en jakke), og jeg ba da om å få den returnert. Jeg sendte så pakken via DHL, og det ble ordnet med levering i løpet av noen dager.
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Niaas

Huff da...
Tar en tur innom Posten idag, og spør om de kan finne ut noe..
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Greece-Traveller

Det spørs nok også hva innholdet er, og hva du har satt som verdi. Nick (en gresk kamerat) er en "frysapinn" og pakket seg godt inn når vi andre ennå kunne gå i en genser e.l.



G-Sport hadde salg av Bergans dunjakker, og jeg sendte en slik til ham som julegave. I postforsendelsen satte jeg en verdi på NOK 1.700, men presiserte samtidig at det var en gave. Da jeg sendte med DHL reduserte jeg verdien til NOK 500. Det ble en liten avgift for fortollingsklarering (ca. € 25), men ellers ble pakken levert greit til døren.



Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Niaas

Ikke store verdien på vår pakke. Jakken så god og varm ut! :-)
Posten ba meg si til mottakeren at de skulle gå til sitt postkontor og etterlyse, og event. tolldeklarere pakken.
Så får vi se om den kommer seg videre.
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....