Logg inn med Facebook eller Google!

Middelhavsdiett mot hjerteinfarkt.

Started by IngeS, 05. Nov 13, 15:53:10

Previous topic - Next topic

fila

Lavkarbo er grei, lavkarbo-høyfett er noe helt annet og betenkelig  ::)

samina

lavkarbo-høyfett: Du kan spise:

- Egg i alle former, kokte, stekte, eggerøre, omelett. Så mange du vil - hver dag.

- Fisk og skalldyr. Gjerne fet fisk som makrell og sild er suverene valg. Ikke paner fisken.

- Kjøtt, lam, vilt, svin, storfe, bacon, kjøttdeig, medister. Ikke skjær bort det viktige fettet.

- Fugl, kylling, kalkun, and, vilt, grillet, stekt i panne, gryte og stekovn. Behold skinnet.

- Innmat, lever, nyrer, osv.

Ikke så langt fra gresk kosthold dette :)

- Sauser, dressinger, majones, olivenolje, kokosolje (cocosa). Ikke fettfritt eller fettredusert. Bernaisesaus, Hollandaise, les på forpakningen eller lag selv. Det er lett å lage saus!
Hilsen

Samina

fila

Ja, derom strides de lærde. Nye studier viser nå at LCHF øker incidensen av hjerteinfarkt hos unge. Betenkt  ???

hildeagn

Quote from: Admirala on 07. Nov 13, 18:00:48
Quote from: bengalow on 05. Nov 13, 20:16:58
Varför är inte ägg med på din lista, IngeS? Det nyttigaste som finns! Tänk, att liv skapas ur innehållet...

Sedan bör man nog lägga till, som ett starkt argument, att livsstilen är annorlunda än vår. Vi får väl se vad den ekonomiska krisen som råder påverkar infarktstatistiken i medelhavsområdet...med stress och bekymmer. Men visst, sund mat är alltid bra. Jag häller gärna upp ett par glas vin per dag.





Greske aviser melder at krisen i Hellas iallfall fører til at folk spiser sunnere! Fast-food-stedene har redusert inntjening, mange matbutikker og ferskvaremarkeder bedre inntjening. Folk spiser mindre rødt kjøtt enn før, mer rimelig og sunn mat som grønnsaker rett fra åkeren og belgfrukter.  På mange vis er det greske kostholdet nå på vei tilbake til "middelhavskosten", som også betyr kortreist, rimelig mat.

Selv spiser jeg omtrent slik som Inges liste foreslår når jeg er i Hellas. Spiser riktignok ganske mye ost (grekerne er verdens største ostespisere), drikker et par kaffe til dagen og bytter som regel rødvin med hvitvin. Men noen laster er da helt ok!


Sitat: Eneste problemet er fisk, som er veldig dyr.
De fleste fiskesorter koster over 25 Euro pr kg. Unntagelsen er fersk norsk laks som her i Agios Nikolaos koster 12 Euro! Den kommer med fly fra Norge over natten 2 ganger i uken og er av beste kvalitet! Men det spiser ikke grekerne fordi moren og bestemoren deres ikke gjorde det!

filhellener

Quote from: IngeS on 07. Nov 13, 18:07:21Jeg er ikke i tvil om at grekerne har et mye sunnere kosthold enn det vi finner i Norden. Det er bare å studere oppskriftene på greske retter som finnes på nettet


Om grekerne sluttet å spise så mye lyst brød ville middelhavskosten bli mye sunnere :)
- jeg vet at det spises mer "mørkt" brød nå enn tidligere, men hvor grovt det er varierer!
Iflg Fedon Lindberg er Diabetes et stort problem i Hellas ( og), nevner det selv om tema her handler om hjertet!
Kari

bengalow

MEN, människor! En viss diet, eller kosthållning framkallar inte sjukdomar som påstås. Det är en livssituation, som beror på både arv och miljö. Maten framkallar ibland vissa sjukdomar, men inte alls i den utsträckning som "bevisas" av några gurus. I det ena fallet är det farligt, och i nästa analys är det ofarligt. Äter man någorlunda varierad kost, så mår man inte dåligt, eller blir sjuk. Det är också andra orsaker till det. Att "medelhavsmat" är nyttigare än "vår" mat har aldrig ifrågasatts, men finns det någon som påstått att "vår" mat är osund? Jag äter nästan aldrig annat än vitt bröd, har aldrig gjort det, och tänker inte byta mot annat. Jag äter säkert 4-5 skivor vitt om dagen. Visserligen mår jag inte så bra, men hur skall man må vid 70 bast? Jag har andra krämpor, som definitivt inte är kostbestingade, men jag lever hellre lycklig under min livstid, än dör sund och rask.
Vi lever på olika nivåer, där vår grönsaksskörd är ytterligt begränsad jämfört med Grekland, våra soltimmar är långt färre, våra arbeten är mer inrutade/stressfyllda, och hela vår livscykel annorlunda. Vi kastar i oss snabbmat för att hinna göra mer under lunchrasten, då vi borde smälta maten och varva ner. Den grekiska siestan t.ex. borde införas hos oss. Den vilopausen har inte ens ett hungrigt rovdjur övergett.
Diet hit, och diet dit. Lev så att ni blir nöjda med er själv, och ät det ni tycker om - i lagom mängd. Då mår man bäst! Och Admirala...ett glas vin till maten gör fest av vardagen. Då njuter man ännu mer!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

filhellener

Quote from: bengalow on 22. Nov 13, 18:04:12
MEN, människor! En viss diet, eller kosthållning framkallar inte sjukdomar som påstås. Det är en livssituation, som beror på både arv och miljö. Maten framkallar ibland vissa sjukdomar, men inte alls i den utsträckning som "bevisas" av några gurus. I det ena fallet är det farligt, och i nästa analys är det ofarligt. Äter man någorlunda varierad kost, så mår man inte dåligt, eller blir sjuk. Det är också andra orsaker till det. Att "medelhavsmat" är nyttigare än "vår" mat har aldrig ifrågasatts, men finns det någon som påstått att "vår" mat är osund? Jag äter nästan aldrig annat än vitt bröd, har aldrig gjort det, och tänker inte byta mot annat. Jag äter säkert 4-5 skivor vitt om dagen. Visserligen mår jag inte så bra, men hur skall man må vid 70 bast? Jag har andra krämpor, som definitivt inte är kostbestingade, men jag lever hellre lycklig under min livstid, än dör sund och rask.
Vi lever på olika nivåer, där vår grönsaksskörd är ytterligt begränsad jämfört med Grekland, våra soltimmar är långt färre, våra arbeten är mer inrutade/stressfyllda, och hela vår livscykel annorlunda. Vi kastar i oss snabbmat för att hinna göra mer under lunchrasten, då vi borde smälta maten och varva ner. Den grekiska siestan t.ex. borde införas hos oss. Den vilopausen har inte ens ett hungrigt rovdjur övergett.
Diet hit, och diet dit. Lev så att ni blir nöjda med er själv, och ät det ni tycker om - i lagom mängd. Då mår man bäst! Och Admirala...ett glas vin till maten gör fest av vardagen. Då njuter man ännu mer!


Bengalow, jeg er enig i veldig mye av det du skriver her  :)

Men vi er forskjellige, den maten noen lever godt med, som f.eks du gjør med det hvite brødet, k a n faktisk andre bli syke av,
Arv/Gener/Miljø, ja...

Her er vår erfaring av hva resultatet av endret kosthold i noen tilfeller k a n være, og som virkelig motiverer oss til å fortsette  :)

Min mann har vært i risikosonen for hjerte/kar sykdommer i mange år før vi la om kosten. Ca 10 år med Diabetes 2, høyt blodtrykk og høyt kolesterol, for disse sykdommene tok han 9 tabletter daglig, da vi for 2 år og 4 mnd siden la om kosten.

- for ordens skyld, vi hadde ikke noe spesielt usunt kosthold tidligere heller etter det som er anbefalt i Norge/Norden.

Resultatene kom veldig raskt, tablettene ble trappet ned, og de siste 2 årene har han ikke brukt medisiner i det hele tatt, ikke en eneste tablett :) - alle blodprøver og blodtrykket hans er bedre u t e n tabletter nå, enn de var med tabletter tidligere!
Vi "krysser fingrene" for at det fortsetter, det har vi selvsagt ingen garanti for!

Det er en lavkarbo"diett", med mer fett enn vi spiste tidligere, men vi overdriver ikke, siden vi "fråtser" i salat og grønnsaker får vi i oss noe mer karbo enn "anbefalt", men det har vi et avslappet forhold til :) - dette kostholdet trives vi med, og skal fortsette med, da er det viktig å ikke "veie/måle og føle seg på diett!

Vi k o s e r oss med maten, spiser mye god mat, tar et glass vin til, like gjerne en tirsdag som en lørdag :)

Det vi ikke spiser, eller riktigere spiser bare unntaksvis er : Brød, poteter, pasta, ris og sukker. Frukt spiser vi også mye mindre av.

Ville bare fortelle vår erfaring, at mat faktisk kan være medisin, eller det motsatte!
Kari

IngeS

Quote from: filhellener on 23. Nov 13, 18:40:52

Her er vår erfaring av hva resultatet av endret kosthold i noen tilfeller k a n være, og som virkelig motiverer oss til å fortsette  :)

Min mann har vært i risikosonen for hjerte/kar sykdommer i mange år før vi la om kosten. Ca 10 år med Diabetes 2, høyt blodtrykk og høyt kolesterol, for disse sykdommene tok han 9 tabletter daglig, da vi for 2 år og 4 mnd siden la om kosten.

- for ordens skyld, vi hadde ikke noe spesielt usunt kosthold tidligere heller etter det som er anbefalt i Norge/Norden.

Resultatene kom veldig raskt, tablettene ble trappet ned, og de siste 2 årene har han ikke brukt medisiner i det hele tatt, ikke en eneste tablett :) - alle blodprøver og blodtrykket hans er bedre u t e n tabletter nå, enn de var med tabletter tidligere!
Vi "krysser fingrene" for at det fortsetter, det har vi selvsagt ingen garanti for!

Det er en lavkarbo"diett", med mer fett enn vi spiste tidligere, men vi overdriver ikke, siden vi "fråtser" i salat og grønnsaker får vi i oss noe mer karbo enn "anbefalt", men det har vi et avslappet forhold til :) - dette kostholdet trives vi med, og skal fortsette med, da er det viktig å ikke "veie/måle og føle seg på diett!

Vi k o s e r oss med maten, spiser mye god mat, tar et glass vin til, like gjerne en tirsdag som en lørdag :)

Det vi ikke spiser, eller riktigere spiser bare unntaksvis er : Brød, poteter, pasta, ris og sukker. Frukt spiser vi også mye mindre av.

Ville bare fortelle vår erfaring, at mat faktisk kan være medisin, eller det motsatte!


Herlig
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

bengalow

Så bra att ni har blivit bättre av den kosten ni nu äter, men blir andra bättre av detsamma? Kärnan i hela resonemanget är ju, att äter man på visst sätt så mår man bättre. Det finns lika många dieter som det finns kostrådgivare, och för mig så är det som att spela på lotto. Att må bra av att äta det man känner för, är ju egentligen vad det går ut på - "-ett äpple om dagen håller doktorn borta!" sades det förr, med den tidens betraktning på hälsa, och brist på vitaminer under vinterhalvåret. Hur gäller det idag? Mat är otroligt individuellt - ät det ni tycker om - i måttliga mängder. Mitt standardrecept!!!
Och Inge, hur väl stämmer deras kosthållning in med "medelhavsmat" som du "rekommenderar". Föga, skulle jag vilja säga...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

filhellener

 
Quote from: bengalow on 23. Nov 13, 19:43:17
Så bra att ni har blivit bättre av den kosten ni nu äter, men blir andra bättre av detsamma? Kärnan i hela resonemanget är ju, att äter man på visst sätt så mår man bättre. Det finns lika många dieter som det finns kostrådgivare, och för mig så är det som att spela på lotto. Att må bra av att äta det man känner för, är ju egentligen vad det går ut på - "-ett äpple om dagen håller doktorn borta!" sades det förr, med den tidens betraktning på hälsa, och brist på vitaminer under vinterhalvåret. Hur gäller det idag? Mat är otroligt individuellt - ät det ni tycker om - i måttliga mängder. Mitt standardrecept!!!
Och Inge, hur väl stämmer deras kosthållning in med "medelhavsmat" som du "rekommenderar". Föga, skulle jag vilja säga...


Det er ikke viktig for meg at du skal forstå innholdet i det jeg skrev, for det kan du ikke ha gjort !
Likevel...jeg poengterte nettopp at vi mennesker er forskjellige og dermed kan noen "må godt"/tåle det andre blir syke av!
Og hvem andre som e v t vil bli bedre av "vår" kost vet selvsagt ikke jeg, derfor har jeg heller ikke skrevet "spis som oss, så blir du frisk"!

Jeg vet ikke hva "føga" betyr, men vil tro det betyr at d u mener det vi spiser i k k e er  middelhavsmat, noe j e g mener det er!
-  det er ikke det vi  i k k e spiser som gjør middelhavskosten sunn / helsebringende etter min mening  :)




Kari

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...