Logg inn med Facebook eller Google!

Middelhavsdiett mot hjerteinfarkt.

Started by IngeS, 05. Nov 13, 15:53:10

Previous topic - Next topic

IngeS

I området Ireon - Mili på Samos sprøyter de bare appelsin. sitron og mandarin som ligger på marken for at de skal råtne raskere. Sitrusfrukten i trærne blir ikke sprøytet
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

mouche

Quote from: IngeS on 05. Nov 13, 20:22:30
Quote from: bengalow on 05. Nov 13, 20:16:58
Varför är inte ägg med på din lista, IngeS? Det nyttigaste som finns! Tänk, att liv skapas ur innehållet...


Det må du spørre eieren av denne siden om: http://www.nettdoktor.no/ernaering/matogkropp/artikler/middelhavskosten.php


Står det ikke der at man kan spise fjærkre, inklusive egg, to-tre ganger i uken? Tror det er omtrent hva vi spiser i gjennomsnitt i hverdagen, men på Kreta blir det egg hver dag. Yoghurt med nøtter og honning hver dag, og det blir nok daglig også et glass vin, eller to, alternativt en øl, eller to. Og til dessert kommer man ikke utenom litt raki, kun av medisinske grunner selvfølgelig!

bengalow

Jösses! Visst står det ägg med på listan - min blunder!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Riitta

Hälsosamt idag :) Linssoppan puttrar på spisen :P


bengalow

Gratulerar till valet! Vi skall också ha linssoppa idag - det är ju torsdag!!! (Ärtsoppa nästa torsdag...!)
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

JohnS

Quote from: IngeS on 05. Nov 13, 18:00:05
Det meste av frukt og grønnsaker som ligger i skavler i de norske butikkene er vel gjerne sprøytet med ett eller annet. Nei friske frukter og grønnsaker må der være


Nå er vel ikke gresk frukt og grønnsaker heller helt fri for sprøytemidler.  Det er jo en bekymring over stadig økende ulovlig import av både lovlige og ulovlige sprøytemidler.

http://www.arc2020.eu/front/2013/09/concern-over-toxic-pesticide-residues-in-fruit-and-veg-in-greece/
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Admirala

Quote from: bengalow on 05. Nov 13, 20:16:58
Varför är inte ägg med på din lista, IngeS? Det nyttigaste som finns! Tänk, att liv skapas ur innehållet...

Sedan bör man nog lägga till, som ett starkt argument, att livsstilen är annorlunda än vår. Vi får väl se vad den ekonomiska krisen som råder påverkar infarktstatistiken i medelhavsområdet...med stress och bekymmer. Men visst, sund mat är alltid bra. Jag häller gärna upp ett par glas vin per dag.





Greske aviser melder at krisen i Hellas iallfall fører til at folk spiser sunnere! Fast-food-stedene har redusert inntjening, mange matbutikker og ferskvaremarkeder bedre inntjening. Folk spiser mindre rødt kjøtt enn før, mer rimelig og sunn mat som grønnsaker rett fra åkeren og belgfrukter.  På mange vis er det greske kostholdet nå på vei tilbake til "middelhavskosten", som også betyr kortreist, rimelig mat. Eneste problemet er fisk, som er veldig dyr.

Selv spiser jeg omtrent slik som Inges liste foreslår når jeg er i Hellas. Spiser riktignok ganske mye ost (grekerne er verdens største ostespisere), drikker et par kaffe til dagen og bytter som regel rødvin med hvitvin. Men noen laster er da helt ok!
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

tovenor

Det er nå likevel stor forskjell på frukt og grønnsaker en får kjøpt her i Hellas, med det som er til salgs i Norge. Hver gang jeg er hjemme i Norge er det sjelden jeg finner frukt som smaker godt og er av god kvalitet, og her finnes det jo over alt. Hellas produserer også en god del frukt og grønnsaker uten sprøytemidler  for de som vil kjøpe det...

IngeS

Jeg er ikke i tvil om at grekerne har et mye sunnere kosthold enn det vi finner i Norden. Det er bare å studere oppskriftene på greske retter som finnes på nettet
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

fila

Dette er en fin motvekt til lavkarbo-høyfett-trenden, der vi nå ser en økende forekomst av hjerteinfarkt hos yngre som bruker den dietten. Og så er jo Middelhavsmat MYE bedre.

mouche

Og det at en "diett" eller den maten man spiser smaker godt har også en positiv verdi som igjen trolig gir en bedre hverdag og et lengre liv på samme måte som gode opplevelser, venner, kjærlighet, frisk luft og mosjon osv så her er det mange faktorer som spiller inn vil jeg mene.

samina

22. Nov 13, 10:50:09 #23 Last Edit: 22. Nov 13, 11:53:58 by samina
Lavkarbo er jo nesten det samme som middelhavskost. Spør Fedon Lindbeg  :). men mange tror jo at man lever på ribbe og bacon når man spiser lavkarbo.......
Hilsen

Samina

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...