Logg inn med Facebook eller Google!

Tjorven på Antiparos - igjen - juni 2013

Started by Tjorven, 03. Aug 13, 01:40:36

Previous topic - Next topic

Fia

Quote from: Tjorven on 08. Oct 13, 17:54:36
Takk for hyggelige kommentarer og "alle liker" . Jeg kan tenke meg du mimrer deg tilbake til en deilig båttur du også Fia, mens høsten herjer rundt oss nå  ;) Var det den samme ruta i september også?
,

Tja, si det, Tjorven! Jeg er ikke særlig kjent verken på eller rundt Anti... og var mest opptatt av å nyte utsikt og sol og sjø!  8)
(Reisefølget mitt dåner vel av dette svaret, sånt no' har hun koll på - men jeg fulgte liksom ikke så godt med på hvor vi var - vet bare at vi kjørte forbi huset til Tom Hanks på hjemveien...!) Men kjenner jo igjen alle fotomotivene dine - bortsett fra at Cookie hadde mye mer pels da jeg var med...!  ;) :D
Den som er lei av å reise er lei av livet...

Tjorven

Hehe, skjønner deg godt der, Fia. Hvis du kjenner igjen motivene var det sikkert samme ruta  ;)  Hadde han gått motsatt vei, så hadde dere seilt mellom klippene i sjøen nordover først (til venstre etter at dere har kommet ut fra havna)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Så ble det enda et langt stopp i denne reiseskildringa, men jeg er ikke riktig ferdig med den, så håper noen vil bli med videre  :D
Sist gang var var Tromsøfamilien og jeg på den deilige båtturen, men nå er ferien deres snart over. Siste kvelden samles vi på Pavlos, der vi alle trives veldig godt. Etter middagen ble jentene servert kaker, og vi voksne fikk vår ouzo  ;)

Vemodig å skulle reise hjem, men Elise og Marie smiler tappert likevel  :-*


Trivelige Anne var også med ("Bli no færdig og ta det dær bildet, no da" ;) ) Ikke alle er like glade i å bli fotografert, men jeg fikk da lov å presentere henne her også.


Cathrine tegner og forteller mens Bjørn følger ivrig med


Og sjefen sjøl tar en skål med oss


Ellers er Pavlos travelt opptatt ved grillen, her er det hett!


Mens Apostolis serverer og holder styr på regningene på kjøkkenet
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

06. Nov 13, 16:10:15 #63 Last Edit: 06. Nov 13, 16:30:15 by Tjorven
Det var trist å si ha det til disse gode vennene mine, men jeg var jo heldig som ennå hadde mer ferie til gode  :)  Noen kvelder traff jeg andre venner som jeg spiste middag sammen med, ellers kosa jeg meg alene. Man vet aldri hvem man støter på når man rusler oppover Main Street, men det er alltid like koselig å kjenne på denne kveldsstemninga, og være en del av livet i gata. For det er ikke bare vi turister som preger folkelivet her, heldigvis  ;)

De lokale ungene håper å tjene en slant på turistene, men hygger seg uansett sammen på denne måten  :-*




Her kommer farmor trillende med lille Ioanna som har vært i selskap, og er pynta med fin hvit kjole, men litt i trøtteste laget nå  :-*


Oppe på Yorgis sitter Marianos-naboene mine, svenske Bitte og Kenneth, så da blir det en prat med dem også  :)


En annen kveld ble jeg brått revet ut av handlinga i boka jeg satt å leste i, på balkongen. Først et gedigent brak, så en infernalsk piping  :o Gjett om jeg hoppa i stolen!! Spetakkelet kom fra området ved kirka, rett over haugen fra bostedet mitt. Men like plutselig forandra lydbildet seg, og nå strømma det liflige greske toner - meget høyt - derfra. Ingen tvil om at det var problemer med høytaleranlegget i starten  ;D
Men hva var det egentlig som foregikk? Det måtte jeg sjekke ut, selvfølgelig  ::) Da var det bare å stelle seg for kvelden og komme seg ned til havna.

Der var det laina opp med stoler, der det allerede var samla seg fullt av folk. De satt alle med blikket retta mot en stor scene, og det var her musikken hadde kommet fra. Nå var det derimot helt tyst, mens folk føk til og fra oppe på scenen, sjekka ledninger og sto i. Men altså ingen musikk. Og ingen visste hva som ville skje, eller når. Noe hadde dessverre slått seg vrangt iallfall   :(  Jeg fikk iallfall rede på at dette skulle være en del av feiringa av en årlig regatta, som i år fant sted på Antiparos. Og blant befolkninga så jeg flere med hvite regattaskjorter på seg.
Jeg satte meg på muren å venta ei stund, og knipsa noen bilder av publikum i påvente av musikken, men ingen ting skjedde  ??? Og siden sånn ventetålmodighet er en av mine svakere sider, makta jeg ikke å sitte der å henge lenger. Dessuten begynte jeg å bli sulten. Ingen god kombinasjon akkurat  :-\  så da tusla jeg litt slukøret videre langs havna.

Publikum venter....


....og venter....


Men da jeg kom bort til piren, var det liv og røre. Der var det satt opp ei bod, hvor de solgte disse regattaskjortene, og her var humøret på topp. Det smitta over på meg heldigvis, men noen t-skjorte kjøpte jeg ikke  ;D


Jeg tenkte det var like greit å spise nedi havna denne kvelden, og valget falt på Anargyros på hjørnet i starten av Main Street. Jeg hadde tidligere kun tatt en kaffe der, så det var vel på tide å prøve ut maten også  ;) Det var slettes ikke feil, skulle det vise seg  ;D Ikke det at denne kyllingfilletretten utmerka seg noe særlig visuelt sett, ( og har opplevd dem både tørre og seige) men denne var mør og god. I tillegg ble den servert med salat som hadde en spesiell og frisk dressing, samt en velsmakende dip til. Nam, dette ble en apetittelig surprise for min del, og slike små gleder setter jeg alltid stor pris på  :-*  Med en god husets vin til, ble dette en hyggelig kosestund i eget selskap  :)


There are no strangers, only friends we haven't met.

stein

Jeg elsker bildene og fortellingene dine, Tjorven  :-* :-* :-* :-*
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Tjorven

Tusen takk, Stein. Det var veldig hyggelig å høre  :-* :-* :-*
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

06. Nov 13, 22:07:09 #66 Last Edit: 06. Nov 13, 22:09:53 by Tjorven
Og med en slik hyggelig tilbakemelding fikk jeg skikkelig inspisasjon til å fortsette  ;D 

Når det ikke var strandvær, tok jeg ofte turen bort til venninna mi Stavrola, som bor rett oppi gata "mi". I fjor måtte hun dessverre legge ned kafedriften sin på plassen utafor, men i år hadde hun funnet en annen løsning  ;) Så lenge hun ikke setter bord/stoler ute på plassen, kan hun fortsatt selge diverse drikke, noen paier og iskrem uten å måtte betale høye skatter og avgifter. Hun har aldri drevet kafe i samme skala som f.eks Nautica, men må betale det samme som dem, dersom det står bord og stoler der  :-\  Disse utgiftene økte såpass at hun måtte legge ned driften, men "familiebordet" står der iallfall, det kan ingen si noe på  ;) Der blir det gjerne en kaffeslarv eller et slag tavli eller fem, og familien samles også der hver dag.

Stavrola har også 4 studioer i 2.etasjen, og så en dag spurte hun meg om hvorfor jeg ikke ville bo hos henne  :o :-[  (Grekerne er jo kjent for å være ganske direkte, og Stavrola er heller ikke den som legger fingerne imellom.) Ojsann, den kom litt bardus på! Jeg hadde jo vært inne på tanken å bo hos henne selv også, men hadde nå liksom slått meg til ro med basen min hos Marianos. Det er kanskje litt rart, men man føler en slags lojalitet etter å ha bodd et fast sted flere ganger. Men nå var tiden inne for litt revurdering, og til høsten skulle jo både jeg og Sisi tilbake til Anti, så jeg sa jeg ville høre med henne først.
Jeg ble med opp og fikk se alle studioene, og de hadde alt man trenger, og privat balkong i tillegg. Joda, her kunne jeg trives  :) Så overrasker hun meg på nytt, og tilbyr meg en pris langt under det jeg betaler andre steder (og den prisen som står på et lite skilt utenfor) Jeg måtte ta meg sammen for ikke å stå der å gape. Og hun lurer på om jeg syns det var en grei pris? Trøste meg, det var jo veldig generøst, men hun ville altså gi meg special price. Vi er jo venner, og dessuten er du her så lenge om gangen, smilte hun.

Dermed var den saken avgjort. Jeg måtte forhøre meg med Sisi for høsten, men lovte der og da at neste sommer ville jeg bo hos henne. Dette var en vinn-vinn situasjon for begge parter, og vi var begge like fornøyde med avgjørelsen  ;D
Jeg fikk velge vilket studio jeg ville ha, og knipsa noen bilder for å vise Sisi. Hun syntes dette var midt i blinken, så det ble til at vi bodde der nå i høst. Men for ikke å foregripe historiens gang, så får de bildene heller komme i neste og tilhørende reiseskildring  ;)

Istedet tar jeg med noen bilder av Stavrola og noen i hennes familie, som bor vegg i vegg. Her er Stavrola med sin niese og hennes sønn Petros.


Niesas datter Evangelina har pynta seg og er klar for å gå på stranda  ;)


Her fant jeg Petros en annen dag. Man skal tidlig krøkes  ;D


There are no strangers, only friends we haven't met.

Fia

Er SÅ enig med Stein - gleder meg alltid over fortellingene dine, Tjorven. Og så var det veldig hyggelig å se igjen Stavrola, da. Min vertinne i september, takket være din anbefaling! :) :)
Den som er lei av å reise er lei av livet...

Tjorven

Tusen takk, Fia. Er glad for at bostedet falt i smak hos dere også. Vi hadde noen koselige nabostunder der, de par dagene dere var der  ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

marjana

Veldig koselig tråd dette, Tjorven, med alle dine betrakninger og bilder!
Glika i zoi

Amalie1967

Såååå, gøy å komme inn hit igjen å finne tråder fra deg om Antiparos:)
Skal tilbake 30. Juni:)
Varm klem fra Gro nr 2 <3
Håper alt er bra med deg:)

JanBe

 ;D  ;D  ;D

Må nesten si uff, når jeg nå igjen har sett igjennom Tjorvens 2 flotte reportasjer fra Antiparos. Uff fordi lengselen blir så stor at jeg faktisk fysisks verker i magen fordi savnet til å oppsøke øya igjen er så stort. Har vært der et utall ganger, men får ikke nok, må innom Antiparos igjen og igjen. Heldigvis er det ikke så alt for lenge til sommeren og neste tur innom AP, gleder meg stort"¦"¦"¦"¦"¦..

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...