Logg inn med Facebook eller Google!

Korfu-Saranda

Started by norabj, 05. Mar 13, 20:45:38

Previous topic - Next topic

norabj

Skal 4 veker til Korfu i sommar og vil prøve oss på nokre dagar i Saranda, Albania. Nokon som har vore der og har tips til evt. overnatting og fine strender?

Anders

Kanskje Tommy eller Samina vet noe om dette?

Tommy

Jag kan rekommendera hotel Porto Eda i Saranda, där bor man centralt och bra. Hotellet trevliga ägare, och frukosten som serveras var okey. Rummen bjuder på fin utsikt mot fiskehamnen nedanför och nära till restauranter och cafeér. Adress hittar ni här http://www.albaresor.com/Sidor/saranda.htm
http://www.portoeda.com/new/
Det finns en strand inne i Saranda, dock inte av någon celeber klass. Bättre och mer inbjudande finner ni i Ksamil några kilometer söder om Saranda, det går bussar åt det hållet, men annars finns taxi att tillgå. Hör med hotellet dom hjälper gärna till. Norrut längs kusten finns många pärlor till stränder, det går att ta taxi fram och åter, men det är lite längre avstånd dit på kringliga men fina vägar, hyrbil rekommenderas i så fall, hör av er i fall ni vill ha tips åt det hållet. Saranda och södra Albanien är väl värt ett besök, men räkna med att det är annorlunda än i Grekland när det gäller turism och service, än så länge i alla fall vill jag tillägga  ;) :)

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

norabj

Tusen takk for svar, Tommy! Hotel Porto Eda ser flott ut. Ser det er skilnad i romprisen på dei to lenkene du la ved. Ligger hotellet i gangavstand frå der hvor korfu-båten legger til? Vi tenker oss ikkje meir enn to-tre-fire? dagar i Saranda. Ein er nesten nødt å reisa over når det er så nære korfu! Tar kontakt om det er noko meir eg lurer på når det nærmar seg :)

bengalow

Båten från Kerkyra/Korfu lägger till lite längre bort, kanske 2-300 meter från innersta delen av hamnen, om jag nu minns rätt. Det finns ett stort cafe i hamnen mitt emot cafeet, som du ser på Tommy's bilder. Jag hoppas/tror att hotellet kan hämta er vid båten, om ni kontaktar dem. Jag har själv inte bott där, men gjorde en dagstur till Albanien för 3-4 år sedan från Korfu.




Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

norabj

Takk for svar, Bengalow. Trur eg går for dette hotellet. Får bestilla når det nærmar seg litt meir 8)

Tommy

Hotellet ligger på gångavstånd från kajplatsen där båten från Korfu lägger till. Skickar med ett par bilder med utsikt från hotelet med vy bort mot kajplatsen, det är där solen lyser på husen på första bilden, sen en där man ser korfubåten på väg in mot kaj, och en där den just lagt till. Också ett par bilder från Ksamil, att det ser lite öde ut på stranden beror på att det var i början av mars månad för två år sedan, himla fin sand och otroligt klart vatten och små öar utanför på simavstånd  :)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

norabj

Tusen takk for god info og flotte bilder :) Ksamil ser flott ut! Skal bli spennande å oppleva litt Albania.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...