Logg inn med Facebook eller Google!

LESVOS 2003

Started by fila, 11. Feb 13, 15:34:38

Previous topic - Next topic

fila

Vi besøkte Lesvos (Mytilini) i 2003 og bodde på Albatros Studios i Ag. Isidoros. Det er en rolig, liten plass med en utrolig flott sandstrand.  Albatros er betydelig oppgradert siden vi bodde der og er sikkert blitt enda triveligere enn det var den gangen. Det tar 20-30 minutter å gå til Plomari som er en trivelig liten by. På tur mot Plomari passerer vi Barbayannis' ouzo-destilleri (det lukter godt i flere hundre meters omkrets). Der lager de den kanskje beste ouzo'en som finnes ( Ouzo Aphrodite)?
Turen fra Ag. Isidoros, østover mot Kolpos Yera, videre nordvestover forbi bunnen av Kolpos Kaloni til Petra og Molivos er flott. Noen kilometer før Molyvos ligger Petra. Orker du de 114 trappetrinnene opp til Glykfylousa Panagia, kirken som ligger på klippen som har gikk byen sitt navn, blir du belønnet med en flott utsikt over byen. Enda nærmere Molyvos kan man ta av og besøke Vafios. På Taverna Vafios var de veldig stolte over at Giorgios Ntalaras hadde besøkt stedet året før vi var der. Ostepaiene der smakte ekstra godt til musikk av Ntalaras. Molyvos må oppleves. Vi parkerte ved havnen og gikk de smale og bratte gatene opp til den byzantinske middelalderborgen på toppen av byen. Det var en opplevelse (og litt slitsom i varmen). Molyvos har også en fin strand, like utenfor bysenteret. Oppe i fjellene, like nord for Ag. Isidoros, ligger Ayiassos, Byen er kanskje mest kjent for sine håndverktradisjoner, noe vi fikk rikelig anledning til å studere i de små butikkene rundt i byen.  Turen ned til Plomari er flott. Like vest for Plomari ligger Melinda-stranden som absolutt er verdt å besøke. Taverna Mouria i Ag. Isidoros anbefales, dersom den ennå er i drift. Vi rakk ikke å få med oss alt på denne ganske store øya, så det blir vel kanskje en tur til dit, en gang.

Det er en stund siden 2003, videokameraene er blitt betydelig bedre, men jeg legger nå ut videoklippet vårt fra den gang likevel:

kaka

KariK

espeno

16. Feb 15, 12:46:12 #2 Last Edit: 16. Feb 15, 13:15:14 by espeno
Gøy! Jeg kjente meg igjen i begynnelsen av videoen: vi var tre uker i Plomari i 2005 og leide bil hos Dimitris Rent a Car i Agios Isidoros. Og da jeg kom til Agiassos i videoen, vakte det minner: vi brukte landsbyen som utgangspunkt for en del turer, og vi har keramikk med granateplemønster fra keramikeren som holder til der.
Espen S. Ore

Katherina

 :) Takk, fila! Dette var artig. Lesvos og Plomari var vårt første møte med Hellas og på Ag. Isidoros fant jeg igjen badegleden, som av en eller annen merkelig grunn hadde vært borte i noen år. Vår første tur på egenhånd på greske veier var til Ayiassos. Var både i Molivos og Petra også, men det var med Lilleput. Vårt første overnattingssted på biltur var i Sigrid. Vi ble bergtatt og allerede 2 måneder etter ble det ny tur alene til Paros. Året var 2003!  :)

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...