Logg inn med Facebook eller Google!

Kefalonia eller Zakyntos

Started by Bjørg, 19. Apr 12, 23:40:48

Previous topic - Next topic

Bjørg

Prøver på nytt, har forsøkt på facebook/hellasforum siden uten hell..
Kan noen komme med forslag til sted som har leilighet etc for 3-4 pers. Stedet må ha direktefly fra OSL mandag - helst - Skal ha en uke i september.

Tjorven

Jeg har verken vært på Kefalonia eller Zakynthos, så kan dessverre ikke gi deg noen tips om bosted. Men så vidt jeg kan se er det kun charterselskaper som flyr direkte dit. Det kan jo være at de har leiligheter som ikke er oppført på nett/i kataloger hvis du kontakter dem, eller tenker du å skaffe bosted privat?
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tzasiki

20. Apr 12, 11:19:37 #2 Last Edit: 20. Apr 12, 16:59:45 by Tzasiki
Jeg har vært på tre av de Ioniske øyene, bl.a. to ganger på Keffalonia, og en gang på Zakynthos. Her anbefales Keffalonia uten tvil!!Keffalonia er en svært vakker øy,ganske stor,  veldig italienskinspirert, man finner f.eks. ikke mange typisk greske trestoler her (disse man finner på de andre stedene i hellas).  Øya er elegant og ganske så velstående. Grønn og utrolig flott!   Zakynthos er en øy som ikke har festet seg spesielt hos meg, mye mere turister, og "partysteder" som ikke falt i smak for meg.  Men, reiser man vekk fra turiststedene på Zakynthos, så selvfølgelig finner man fine steder, vakker natur og idyll her og, men kan ikke sammenlignes med Keffalonia synes jeg.
Første gang jeg besøkte denne vakre øya, bodde jeg/vi i  en liten koselig by som heter Luxuri. Luxuri ligger rett over sundet for Lassi!.Så over dit da vi var på stranda.mimre mimre.. :) 
Sist jeg/vi var på Keffalonia var i fjor sommer, bodde da i Lassi, rett på stranden, på hotel Mediterranee,som var et flott bosted!!www.mediterraneehotel.gr

Vi pleier bestandig å ha leilighet, men det var godt å bo på dette flotte hotellet som lå helt nydelig til ved havet/en nydelig strand!!Litt luksusfølelse fikk vi når vi bodde her..   Det er små bukter med strender langs hele kysten..   Lassi er et lite sted, greit sted  bo da en er i nærheten til Argostoli,hovedbyen, kun en kort busstur unna!.
Vi gikk nesten hver dag forbi et "apartment for rent" bosted som heter Simatos (i nærheten av hotellet vi bodde på). Det så kjempekoselig ut!. Det ligger i et stille og rolig område,får en "ligger på landet-følelse her".Stille og rolig, deiligt!  Ikke havutsikt,men kun ca. 3-4 min. å gå til stranden, og for en strand, vi var mye der bl.a.!!
På Simatos kunne vi ha bodd selv, helt i vår smak! Hvet det en i forumet her som har bodd der selv, og var fornøyd!. Simatos har en hyggelig hage, tittet innnfor mang en gang! De har både 1. roms og 2.roms leiligheter. Hvet at det er skrevet litt om Simatos her på forumet, i et reisebrev fra øya.


Ellers har øya mange fine steder og andre innkvarteringer, det er bare  lete litt på nettet.Vi liker spesielt en liten by som heter Assos!!(vakkert der!!),  og en annen liten by som heter Fiskardo, men dette er på den andre siden av øya, og da må man ha egen bil/taxi for å komme dit! Laangt unna Argostoli/Lassi!.Hvet at den taxituren skal være dyr!.Anbefaler å leie bil her.   Bussene går ikke så ofte dit. Det er nok  dyrere å overnatte i Fiskardo som er et litt mer eksklusivt sted, men for  et vakkert sted!

Jeg/vi liker oss også veldig godt i Agia Efthima, kjempefin liten by ved havet som er mer gresk inspirert, samt Sami en annen by (båtene til de andre øyene og fastlands italia går fra Sami).   Dette et godt stykke fra Lassi også, må ta buss eller ha bil her. Besøk heller disse stedene på noen dagsturer første gang man er gjest på øya da det er litt store avstander.
Derfor mener jeg at Lassi er et greit sted  bo, men Lassi har IKKE den idyllen som Assos, Fiskardo eller Agia Efthima  har.  Lassi er  et lite turiststed, med en lang gate med spisesteder, villaer og butikker, utleie av biler og sykler, og med  flere små veier som  fører ned til havet, der er mange strender som ligger "som perler på en snor" etter hverandre.Faktisk et stille og rolig sted, og vi var der i slutten av juli/ begynnelsen av august! Bussene stopper / går langs hovedgaten.Så her har man det man trenger.  Mennesker jeg/vi pratet med storkoste seg der!.  Det som er fint med Lassi er  at byen er "like rundt hjørnet"! Fint å være der om ettermiddagen/kvelden, spise middag,se på folkelivet,  rusle rundt, titte i butikkene, m.m. Man må inn her for  shoppe, da det er der butikkene og utvalget er, for de som ønsker det!
 
Søk på: Accommodation  Cephalonia  på nettet, der det er mange bosteder å finne på de forskjellige stedene rundt om på øya!.

Simatos har denne e-mail adr..www.simatos-apartments.com

Lykke til med planleggingen!

Bjørg

Tusen takk Tzasiki! Masse nyttig info! Da blir det nok Keffalonia! :)
Vi blir 3 kanskje 4 så da skal jeg sjekke litt ut de ulike bostedene. Ser på bildene at det er en helt annerledes øy arkitektonisk, og det er litt artig. Prøver å finne steder jeg ikke har vært på før. 8).

Tzasiki

20. Apr 12, 12:08:45 #4 Last Edit: 20. Apr 12, 12:13:45 by Tzasiki
Dette blir et godt valg av øy Bjørg!. Du kan glede deg til å reise til en av de vakreste Ioniske øyene!. Ja arkitekturen og alt er litt annerledes, mer Italiensk preget når det gjelder farger på hus.m.m.  En vakker blanding av gresk/italiensk kan man kalle det!  :) Det er det som er spennende med Hellas synes jeg, at øyene er/stedene er forskjellige!!.  ;D  Og jeg trives samme hvor jeg er, bare det er i hellas, men må innrømme at Keffalonia er en av de øyene som ligger på nesten topp-listen min!! ;)

Gled deg!!  og nyt øya som er en "perle"!!

filhellener

Hei  :) og gratulerer med valget, Kefalonia er ei vakker og flott øy  :--

Vi bodde på Simatos i Lassi da vi besøkte Kefalonia for første gang i fjor, i denne tråden kan du se bilder og lese litt  :)

http://hellasforum.net/index.php?topic=6338.0
Kari

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...