Logg inn med Facebook eller Google!

Er service et argument (evt motargument?) for å velge vekk Hellas som reisemål?

Started by Anders, 04. Apr 12, 17:49:27

Previous topic - Next topic

Anders

Idag fikk jeg - i en voksen og reflektert samtale - servert et argument om at "service'en" i Tyrkia ble opplevd som bedre enn i Hellas. Jeg har aldri vært i Tyrkia... har ikke noe sammenligningsgrunnlag... noen andre som har meninger og synspunkter og personlige opplevelser rundt dette? Jeg vet ikke hva vedkommende la i ordet - om det var på hotell, spisested eller under transport - men etter som jeg personlig har hatt fint lite å utsette på "service'en" på de steder jeg har besøkt i Hellas, så lurte jeg på om det kanskje finnes noen sånn merkbar forskjell?
Noen som kan gi meg noen mot-argumenter, eller evt gode grunner til å bøye hodet?

kaka

- eller de kanskje er like gode, - med variasjoner, - i begge land?
KariK

Anders

...det er jo det jeg tenker... at "service" er en såpass personlig opplevelse at det er vanskelig å bruke det som argument? Hvis man da ikke opplever det som gjennomført over hele linjen? Jeg lurte bare, og vil gjerne høre andres erfaringer...

Tjorven

Jeg har vel heller intet grunnlag for å uttale meg om servicen i Tyrkia, siden jeg ikke har vært der  :-X De er jo naboland og har  vel noenlunde samme lynne og service"mindness" overfor oss turister. Det jeg imidlertid ofte har hørt - og som avskrekker meg - er denne innkastermentaliteten og pågåenheten som tydeligvis råder "over alt" ( kanskje bare på større turiststeder?) Det må jo være noe i det, når man hører så ofte om akkurat det, framfor andre ting  ??? Uansett, jeg kan ikke fordra å bli dratt i, om det er inn i et spisested eller en butikk, og slike ting er mye av grunnen til at Tyrkia ikke har fristet meg.... Jeg har funnet mitt land,  :-* er storfornøyd med servicen ++ jeg får i Hellas, og ikke minst tryggheten som alenereisende kvinne jeg føler der.
There are no strangers, only friends we haven't met.

mouche

Ja, vi opplever i allefall servicen på Kreta som helt fantastisk. Eksempel: siden vi nettop har fullført huset så er det jo mye av både det ene og det andre man trenger. Var innom en lokal møbelbutikk og så på noen enkle krakker til 25 euro. Vi spurte om de kunne farge dem for å matche annet interiør på bad og soverom, og det kunne de. Seks krakker bestilt på lørdag ettermiddag og tre skuffer med forskjellig farge avlevert med farger de skulle matche. Ble oppringt på torsdag og da var de ferdige. Betale xtra for det ekstra arbeidet? Neida, bare smil og glede! Har mange tilsvarende eksempler og fra mange forskjellige butikker.

Anders

Jeg har liksom aldri tenkt på "service" som den helt store grunnen til å velge det ene ferielandet foran det andre... kanskje jeg må spørre henne hva slags service det var snakk om :-)
Syns jeg stort sett har fått god "service" overalt hvor jeg har reist... en kelner på The rink på Rockefeller Center og en hotellbetjening i Aberdeen skiller seg så absolutt ut i positiv retning... men at slike "småting" skal være avgjørende? Skjønte ikke helt den... mulig hun har truffet noen med en dårlig dag på Rhodos midt i høysesong?

mouche

Jeg tror også den service man får (opplever å få) i noen grad  speiler hvordan man selv oppleves av andre?

Tjorven

Quote from: mouche on 04. Apr 12, 19:27:00
Jeg tror også den service man får (opplever å få) i noen grad  speiler hvordan man selv oppleves av andre?



Vil nok tro at mye ligger der, ja. Møter man folk med et smil, uansett hvor, har man det iallfall bedre med seg selv, om ikke annet  ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anders

Hvis jeg sier DET tilbake så mister dere et medlem på forumet... :-)

Tjorven

There are no strangers, only friends we haven't met.

Anders

Vel... hvis jeg skulle være så fri å antyde at graden av service muligens kunne ha noe med hennes oppførsel å gjøre så hadde jeg nok blitt ganske "lys i målet" før setningen var fullført... :-)

Tjorven

Tror nok heller ikke at jeg ville ha framstilt det akkurat sånn  ;D (oppførsel eller ikke) men er nå litt enig med Mouche likevel. Det kommer alt an på hva slag holdning man har, og hvordan man møter folk, service-utøvere eller ikke  ;) Gir man smil, får man gjerne et tilbake, er man grinete i utgangspunktet.... Men selvfølgelig, ikke er noe er mer irriterende enn sure folk i service-bransjen, om man er aldri så positivt innstilt selv.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...