Logg inn med Facebook eller Google!

Alonissos

Started by Stigra, 05. Mar 07, 12:43:40

Previous topic - Next topic

Stigra



Etter flere år med øyhopping kommer noen til at nå vil vi finne frem til den øya som vi kan "?slå oss til"? på. Vi prøver å sette opp en status over hva vi ikke liker med de perlene som vi har passert, og hva vi ønsker å finne /møte på det spesielle stedet som vi ønsker å bruke det meste av de neste årene. Slik begynte jeg å utforske Sporadene.
Sporadene har to øyer som blir betjent med båter i fra Skiatos. Begge er svært ulike .-  Det er en til i Sporadene - Skyros men den kommer jeg tilbake til senere.

Skiathos ble for meg den øya som er nærmest sivilisasjonen og flyplassen med alt det medfører. Mange unge som elsker standlivet og festen på kvelden. Ønsker man dette har man kommet til den riktige øya.

Skopolos er neste øy som åpenbarer seg med glansbildet av den \"hvite greske landsby\" når man kommer inn med fergen i havnebassenget  fra Skiathos . Dette er bildet av Hellas som vi får i alle reisekatalogene, og som de fleste ønsker å oppleve i ferien. Skopolos by med sine lange trange gater og bortgjemte strender. Familie øya der både de unge kan få moret seg om kvelden og familien kan få sitte på strandkafe ut over i de mørke kvelder.

De som har vært på fergene tidligere og vet hvor disse går videre, sitter nå på dekk og fryder seg over alle som går i land på Skopolos. Enda ett år skal vi få nyte freden på vår øy - Alonissos. Etter nok en båtreise på 45 min. åpner havnen i Pattiri seg .


Tidligere var det enda større fasinasjon å komme frem, da fergene måtte snu inne i den gamle trange havnen, men nå er den nye havnen på plass og dette har gjort at man trygt  kan finne seg et rom nede i havna uten at man blir forstyrret av motorlarm og de evindelige kjettinglenkene som raser ut fra fergen om morgenen.

Alonissos er en av de siste øyene som ikke er overbefolket av turisme i den skandinaviske sommerferien. I fra slutten av juli forandrer dette seg totalt - da Italienere har funnet frem til denne perlen i Sporadene . Frem til denne perioden virker det nesten som man har øya for seg selv.

Jeg har i flere år ikke :wink:  ønsket å gi denne informasjonen ut på nettet da jeg ønsket at øya skulle forbli slik, men da mitt vertskap ønsket at jeg skulle informere litt om øya for at man skulle få flere gjester i fra skandinavia, legger jeg i år ut denne informasjonen.  Ønsker dere en rolig ferie uten mas og disko dunk dunk, sitt på ferga helt ut i havet fra Skiathos.- Og dere - bestill kun fly - det er nok om plasser ledige når dere kommer til øya første gang.(frem til 3 uke i juli) Få et krypinn og så utforsk øya og finn Deres  drømmested. -Jeg har funnet mitt -

Gode webadresser er :
http://www.alonissos.com/index_en.htm
http://www.alonissos.gr/en/home.asp?p=1-1
http://www.alonnisostravel.gr/
StiGra

brit

Hei Stigra!
Nydelige bilder fra Alonissos! Det er en fantastisk øy....vet ikke helt hva det er med den øya...men jeg opplever når jeg er der at freden senker seg! :smile: Det er ikke bare fordi det er så stille og helt anderledes enn det er på de to andre øyene du nevner...men øya gjør noe med deg. Balsam for sjel og sind. :smile:

eijukka

Hi Stigra!
Jag såg just samma utsikt i Alonnissos hamn från mitt rum på hotellet  som på din bild  :grin: . Jag tyckte hemskt mycket både om Skopelos och om Alonnissos. Härliga och så lugna öar (åtminstone i juni när jag var där).
Tack för fina bilder!

Eija

Oliven

Hej Stigra!

Håller helt med dig, Alonissos är paradiset på jorden!  :smile:

Härliga bilder!!!

I år kommer vi att åka dit i slutet av Augusti och det ska bli intressant att se hur ön är då!
Vi har alltid besökt Alonissos i början av Juni och jag antar att det är stor skillnad på turistmängden i Augusti.

Har du någon erfarenhet av att hyra bil på ön?

Vi har tidigare hyrt vespa i Patitiri för att ta oss runt men i år kommer vi att ta med hela familjen och då behöver vi hyra bil.

När man kollar in hyresavtalet av bil, på nätet, så verkar det lite oklart..
Har hört att det är väldigt dyrt och att man måste lägga en massa pengar på deposition + att försäkringen inte täcker allt!

Vet du något om detta?

Oliven

Oliven

Hej Stigra!

Tack för att du svarade så snabbt!  :grin:

Vi får väl göra så att vi kollar runt när vi väl är där..
Familjen består av 3 barn varav den minsta bara är 1,5 år så vi blir nog tvungna att hyra bil i alla fall några dagar!
Det går ju en hel del badbåtar ifrån hamnen till olika stränder som man kan hoppa på.

Bor ni alltid på samma ställe när ni är där?

Själva så kommer vi att lyxa till det lite i år och bo på Paradise hotel, underbart läge och med pool, till barnens förtjusning!
Men det blir dyrt eftersom vi måste hyra 2 dubbelrum för att få plats..

/Oliven

Oliven

Hrm...måste gjort något fel när jag skickade med bilden!
Det var tänkt att den skulle dyka upp under texten ju..

Mixelite

Uansett om det ikke kom inn i postingen; fantastisk sted! Paradise var ikke noe upassende navn!

Ole

Quote from: \"Oliven\"Hrm...måste gjort något fel när jag skickade med bilden!
Det var tänkt att den skulle dyka upp under texten ju..

Hvis bildet er veldig stort blir det vist via en link.

Oliven

Ole: Jaha, då vet jag! Förminskade ändå bilden avsevärt..

/Oliven

Stigra

Jo !
Vi bor på samme sted, hos samme familie- På den måten har vi fått samme studio og vi er med ut på båtturer/fisketurer etc. Det blir som å komme tilbake til familien.Vi \"tør\"  ikke dra noen annen sted, da jeg ett år var der alene og møtte Janis - og han spurte- er Du her og hvor bor du????? :oops:
http://www.hellasforum.net/index.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4
StiGra

Oliven

Ha ha ha...jag förstår att det måste varit pinsamt!!!  :grin:
Patitiri är ju inte så stort...

/Oliven

brit

Lengter utrolig til Paradiset,selv om værmeldingen på Yahoo for Sporadene ikke er særlig god. Men det som sitter i hodet er jo sol og varme og kanskje en varm regnskur iblant.
Har sett på bildene og lest beskrivelsen du gir Stigra (ja,jeg vet at jeg har kommentert det før) og blir overbevist om at vi må ta en tur til Alonissos iår.
Måtte le av din kommentar om at du ikke tør å bo noe annet sted. Vet du?.....akkurat det samme opplever vi på den mere folkerike Skiathos. \"Hvorfor bor dere ikke hos oss\"? får vi høre hvis vi har valgt å bo et annet sted enn der vi pleier. :flower:

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...