Logg inn med Facebook eller Google!

Kea, eller Tzia på gresk

Started by marjana, 21. Jan 12, 21:43:52

Previous topic - Next topic

marjana

Det er ikke noen som forteller om Kea her på forumet. Det må da være noen i forumet som har erfaringer derfra?


Jeg har sett litt på nettet:
http://www.redtractorfarm.com/
Glika i zoi

Kristian

Stein har vel vært innom på sine seilturer?
Kristian/Planer er til for å utsettes

marjana

Jeg ser vel mer etter å være på land på Kea.
Glika i zoi

stein

Har nå så vidt vært på land, Marjana  :)  Men bare i Vourkari, Korissia og Ormos Kavia. Lite bilder og lite å fortelle.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

marjana

22. Jan 12, 02:01:16 #4 Last Edit: 22. Jan 12, 02:14:19 by marjana
Matt Barrett http://www.greektravel.com/greekislands/kea/
har bodd der med familien sin.
Fint om flere har erfaringer å dele om Kea.

Chora virker vakker, men det er visst bare rike grekere fra Aten der. Ikke så trivelig for en singel norsk dame egentlig.
Glika i zoi

marjana

Jeg leter fortsatt etter info om Kea, så jeg svarer meg selv. Jeg fant en artikkel med flere linker videre om Kea i Athens News på nettet. Det ser ut som Kea er flott for fotturer!

http://www.athensnews.gr/issue/13448/43410

www.keapaths.gr
Glika i zoi

ErikB

Vi seilte innom Kea i fjor, men var bare så vidt på land for å spise. Imidlertid satt jeg og funderte i fjor høst hva vi kunne finne på der på en ny seiltur fordi mannskapet truet med krav om alternativ tidtrøyte til seiling og tavernaliv (uhørt, riktignok). Da fant jeg denne siden http://www.keapaths.gr/kea-island-details.asp?artID=86&lang=en/ som jo ser svært så lovende ut for noen dagers rusleturer.
Erik Bjørnstad
+4791148611


marjana

Det er den samme linken jeg la ut i innlegget over. Men er det ikke noen som har gått på tur på øya?

Hvor skal man bo i Korissia, for en singel i fire dager, lurer jeg på.
Glika i zoi

kaka

25. Feb 12, 18:47:04 #8 Last Edit: 25. Feb 12, 19:50:55 by kaka
Quote from: marjana on 25. Feb 12, 18:34:03
Det er den samme linken jeg la ut i innlegget over. Men er det ikke noen som har gått på tur på øya?


- nei, - men jeg fikk veldig lyst, da jeg sjekket linken! Hvis du kommer deg dit, håper jeg du forteller, - både hvordan du kom deg over, hvor du bodde, og ellers.
(Så ut som et reisemål  Lilleput bør vurdere, synes jeg  :) )

Har lagt lenken til favoritter
KariK

marjana

26. Feb 12, 14:00:33 #9 Last Edit: 26. Feb 12, 14:23:29 by marjana
Det er lett å komme seg over til Kea i hvertfall. Det er en liten time med buss fra flyplassen i Aten til Lavrio. Det går flere ferger over til Kea daglig. Jeg tenkte å ha Kea som første stopp og ta ferge fra Kea videre til Syros. Den fergen, Aqua Jewel, går to ganger i uka via Kythnos. Da blir det fire dager på Kea, og hvis jeg ikke vil være der så lenge kan jeg ta bussen langs kysten fra Lavrio forbi Sunion til Pireus og ta ferge derfra, eventuelt opp til flyplassen igjen og ta flybussen til Pireus.


Her er bilder fra Kea. Choraen, Ioulis, oppe i åsen, og inn til havna i Korissia med fergen Aqua Jewel fra Lavrio via Kythnos til Syros i september 2011.
http://www.gtp.gr/RoutesDetails.asp?routeid=11&schedid=24174937&expanded=&searchcompany=0,2&SchDay=24&SchMonth=5&SchYear=2012&OrigExpand=0&DestExpand=0&ForigId=210&FdestId=12203&Oorigid=210&Odestid=12203&SortType=1,2&Intern=0
Glika i zoi

kaka

Så flott med fyldig beskrivelse, marjana. I går tittet jeg på Lavrio og fergeruter, - en helt ukjent verden for meg, som til nå bare har reist "charter".
Men, bildene fra de forskejllige vandrerutene har satt seg i hodet mitt. Dit vil jeg virkelig prøve å komme en gang! Veldig glad for at du har vist til Kea  :)
KariK

marjana

26. Feb 12, 20:56:54 #11 Last Edit: 26. Feb 12, 21:36:29 by marjana
Bare hyggelig å kunne vise til andre steder enn de vante løypene. Etter at Atens internasjonale flyplass flyttet fra Glyfada og opp til toppen av Atikka så er det flere og kjappere reisemåter ut derfra.

Kea er et gammelt feriested for Aternene, de ferierer der i helgene året rundt. Jeg har vært heldig som har besøkt en gresk venninne i Lavrio og bodd hjemme hos dem der flere ganger gjennom årenes løp. De dro også på campingturer på motorsykkel til Kea og Evia av og til. Lambrini sa at det er veldig fint på Kea.
Matt Barrett skriver på sin webside at det er veldig "gresk" der, men det er vel bare fint? Da får man skjerpet turistgresken sin også!

Dessuten har vel ikke grekerne råd til å dra på ferie nå for tiden, så det er vel bare vi norske turister som kan komme på besøk.

Jeg lurer på hvor jeg kan bo der, og sjekket på www.gto.gr der man får opp en hel liste over overnattingsteder som er godkjent av greske myndigheter.
I følge den svenske siden Kalimera så står de ikke og tar imot i havna, så man må lete rundt selv etter rom.
Når det nærmer seg mai og jeg vet om jeg kan dra, så vil jeg ringe til et sted, eller bruke request skjemaet, der jeg kan tenke meg å bo.

Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...