Logg inn med Facebook eller Google!

Försenat flyg/bagage, erfarenheter ? ersätting ?

Started by Tommy, 05. Sep 10, 21:34:39

Previous topic - Next topic

Tommy

Mitt flyg med MALEV från Tirana skulle avgå kl. 05.10 denna morgon, men på grund av dimma ville ikke flygkaptenen lyfta förrän ca kl. 08.00 ( det märkliga var att ett flyg med AUSTRIAN avgick bara 10 minuter tidigare !!! )
Detta medförde att jag missade mitt anslutningsflyg från Budapest till Köpenhamn, och istället blev ombokad med flyg till Helsingfors där jag fick byta flyg igen till min slutdestination Köpenhamn. Sammantaget en försening på ca 7 timmar, och naturligtvis fanns inte mitt bagage med på flyget från Helsingfors till köpenhamn.

Hur är det med kompensationer från flygbolagen vid förseningar ?
Vilka regler gäller ?
Och försenat bagage ?

Någon som vet ? Erfarenheter ?
Naturligtvis kan man ha försäkringar som täcker detta men jag är lite sur på MALEV i detta fallet och skulle gärna klämma dom på en peng
i fall det går  :bom:  :bounce:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

polyanna

Jeg vet sannelig ikke, men kanskje du finner noe konkret her?

http://www.flypassasjer.no/regelverk/article9710.ece

Sist kofferten min ble borte, ble jeg rasende - ulikt meg - men bakkepersonalet på Gardermoen var i sitt mest nedlatende hjørne og det var bare noen uker siden forrige gang bagasjen min ikke dukket opp (korte flyturer innenlands). Jeg vil aller helst slippe å klage, slippe å måtte kjøpe inn det som trengs.

telma

Dokumenterte merurutgifter bør du be om å få refundert.

Ved forsinket bagasje når du reiser hjem, er det vanskelig å kunne dokumentere merutgifter ved at bagasjen kommer noen timer eller et døgn for seint. (forutsetter at du får den ettersendt hjem uten kostnad)

Tommy

Tack för svar, något bagage har ännu ikke dykt opp, jag försökte idag ringa novia.dk som är det företag som tar emot anmälningar om förlorat eller försenat bagage på kastrup, det var dock stängt vid tidpunkten jag telefonerade så jag får pröva igen i morgon. Där kan man också spåra sitt bagage via webben, vilket jag gjort, dock utan något resultat om var mitt bagage befinner sig. Det börjar bli ont om rena kalsonger nu...... fast det skiter jag egentligen i  :blackeye:  Det som grämer mig mest är dom presenter jag fick med mig hem o som inte går att ersätta ekonomiskt eller genom att köpa nytt, resten är ju egentligen bara något värdsligt som karlsson på taket sa  :bom:

Men dock fick jag av en arbetskamrat mig sagt att ting typ hygienartiklar o sånt ska ersättas om ikke bagaget dykt opp inom 24 timmar, o resten senare om ikke bagaget dyker opp alls.

Hittade också en del info här om regelverk o sånt http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Resenarsinformation/Passagerarnas-rattigheter/Ersattning-vid-skada-och-forsenat-bagage/
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Bagaget återbragt, det fanns på Kastrup redan igår men på grund av att novia registrerat det nummer som fanns på bagaget med flyget från Tirana och ikke det nummer som bagaget omregistrerades med vid ombokning i Budapest så visste ingen var väskan fanns. Det misstaget oppdagades idag då jag ringde och undrade om man ikke registrerat fel nummer, skulle kanske kunnat kräva ersättning för det, men nu har jag fått tillbaka väskan med den hemkörda Rakin o osten o annat verkar ha klarat sig bra det också, så allt är frid o fröjd o jag är nöjd med det :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....