Logg inn med Facebook eller Google!

Med Stoupa som base

Started by kaka, 09. Apr 09, 11:22:55

Previous topic - Next topic

kaka

Som de fleste på Forumet antakelig har observert, er Kardamili en svært populær by å bo i, - så populær at det kan være vanskelig å finne ledig bosted. Da var Stoupa, litt lenger syd, et alternativ, og jeg VILLE nedover. Jeg var litt skeptisk i forhold til turmulighetene, for jeg var så godt vant med  fotturer fra Kardamili.
Men jeg erfarte at det finnes mange turmuligheter fra Stoupa også.
Jeg sjekket kartet og plukket meg ut Neochori som mål.
Jeg begynte turen i retning Lefktro, og kom etterhvert inn på hovedveien oppover mot Saidona, Kastanja, Pirghos og, dagens mål: Neochori.
Det var ganske bratt oppover, og asfaltvei er jo begrenset sjamerende å tråkke langs, men det var nok vakkert å skue når jeg stoppet opp og lot blikket flyte rundt.
Siste stykket før byen tok jeg en snarvei, - og plutselig åpenbarte det seg en oase for mine øyne. Jeg ble nesten helt satt ut av begiestring over dette synet etter min varme \"asfalttur\".
KariK

kaka

Her måtte jeg inn og ha meg en leskende frappè. Et lite, beskjedent sted, hvor jeg nøt å sitte og se meg rundt. Til min fortvilelese oppdaget jeg at jeg hadde tatt det siste bilde i filmen!!
Jeg måtte tilbake hit, med ny film i kameraet.
Neste dag var jeg tilbake, og gledet meg over mitt lille \"funn\". Oasen lå ved inngangen til byen, med hovedveien svingende forbi nedenfor.
Rett overfor var en gammel \"landhandel\". Utenfor der opplevde jeg flere ganger hektisk aktivitet, som feks. når grønnsakbilen kom.
KariK

Magnolia

er jeg i paradis igjen. :) Herlige bilder som viser hverdagslivet. Jeg tror vi har noe felles, kaka: Det å sitte og betrakte mennesker i deres daglige virke.
Neochori er virkelig en perle av en landsby. Det er mye ny bebyggelse i utkanten, men går vi litt innover i de trange smugene, er det lett å oppleve god, gammel gresk atmosfære. Kafeen i svigen er herlig. Jeg har kost meg der flere ganger, jeg også.
Håper på mange bilder fra turer der Stoupa er utgangspunktet. Du har nok bilder fra landsbyene oppover, kjenner jeg deg rett. :)
Takker for titten mens jeg gleder meg til flere blinkskudd.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

kaka

Takk, Magnolia. Ja, jeg liker veldig godt  å sitte og se på livet rundt meg, - og å vandre i stille bakgater. Som før antydet, er jeg nok litt mer tilbakeholden med å ta kontakt enn deg. Har noe å lære der. Men jeg får likevel med meg noen småglimt av menneskene som lever på disse plassene jeg er så glad i.
KariK

Anita

Herlige bilder Kaka  :cheese:

Noe av sjarmen med Hellas er å kunne vandre i bakgatene, kjøre ut på landsbygda - se på folkelivet. Det er bare herlig  :cheese:  :cheese:

Har aldri vært noe glad i \"plastic fantastic\" som jeg kaller enkelte steder i \"syden\".

Hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

kaka

Takk for hyggelig kommentar, Anita. På mine første turer til \"syden\" ante jeg ikke hvilke herligheter som gjemte seg på de mindre kjente stedene. Men det har jeg hatt stor glede av etterhvert som jeg tok sjansen på det mer ukjente!
KariK

Anita

Du tar noen flotte bilder Kaka  :cheese: der har jeg noe å lære når jeg skal nedover.

Må huske å ta mer situasjonsbilder - skal prøve på Kreta-turen  :flower:

Hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

kaka

Takk igjen, Anita, og god tur til Kreta. Det blir nok deilig. I dag er det nøyaktig èn måned til jeg drar tilbake til disse fine stedene og skal nyte gjensynet.
KariK

kaka

Jeg hører kirkeklokkene utenfor, og synes dette bildet passer til dagen. Utsikt fra veien opp mot Neochori.
KariK

Magnolia

Gatebildet er bare utrolig sjarmerende. Det gikk direkte til hjertet mitt, men det er vel nesten unødvendig å si. :)
Utsikten fra Neochori i betagende. Tenk at vi er i paradis snart. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

kaka

- Egentlig er jo alle bildene vist, - og alle historiene fortalt, fra dette området.
Jeg fikk bare så lyst å vise \"oasebildet\". Noe bilder blir jeg spesielt glad i. Det førse bildet/oasen, har jeg hatt fremme på jobben de siste månedene, og gledet meg over hver gang jeg ser på det, - og når kolleger også ser og kommenterer skjønnheten i den plassen.

- Og siden jeg har begynt å fotografere av mine gamle bilder, så... ville jeg dele det med fler, -- og da kom det også med noen flere bilder i samme slengen.
KariK

kaka

Jeg hadde hørt at det skulle gå noen stier fra Lefktro, oppover i heiene.
Jeg er veldig nysjerrig på slike stier, og ville finne ut av dette.
Nye trasketurer, og jeg så veier jeg trodde ledet meg mot målet, - men det viste seg bare å være anleggsveier. Det bygges en del nye, flotte hus i området.
- Men på min leting opp og ned og rundt omkring, fant jeg ihvertfall litt gammel bebyggelse.
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Sifnos
by Ole | Today at 07:30:10
Vi var på Sifnos for to år siden og likte oss go...
Re: Syros mai 2024
by kaka | 20. May 24, 21:46:28
Ja, det var dyrt! Men ellers virker det som du har...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...