Logg inn med Facebook eller Google!

Transport fra flyplassen til Aten sentrum/ Pireus?

Started by Tjorven, 20. Apr 08, 15:52:29

Previous topic - Next topic

Tjorven

Når vi skal til Astypalea i sommer (august) må vi overnatte i Aten til dagen etter før vi tar fly videre til Astypalea. Har funnet gode og billige hotell både midt i Aten og nær Pireus i Kallithea-området. Slik jeg har forstått det, om utgangspunktet er Omonia, må man likevel bytte metro eller ekspressbus ved Syntagma, som derfra går direkte til flyplassen?

Tenker også på heten midt i byen i august, og om det er best å bo litt utenfor selve \"gryta\",nærmere Pireus. Går det i tilfelle noe direktetransport derfra langs kysten og ut til flyplassen, eller må vi uansett innom midtbyen og skifte der?
Vi ønsker å gjøre dette så lettvint som mulig, med til tider vonde ben og tunge kufferter å drasse på. Noen gode råd?  :flower:
There are no strangers, only friends we haven't met.

Marit

Her er link til en annen tråd om samme tema:

Busstransport Athen flyplass

I mitt svar der nevner jeg to bussruter som er aktuell for deg, og også en link til en annen side om øyloffing i Hellas som har skrevet om busstransport. Her er dt mulig du finner info om annen direkte transport til/fra flyplassen.

Flybussen som stopper ved Syntagma-torget stopper ikke langt unna t-banestasjonen Syntagma. Hvis du har funnet et hotell i Pireus som stopper ikke langt fra hvor flyplassenbussen stopper så er kanskje det et bra alternativ. Men, om dere har lyst til å se noen severdigheter i Athen, så må dere likevel ta t-banen fra Pireus.

Håper dette gir deg svar.
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Svein~B

Skal du bo i Omonia-området, så må du bytte på Syntagma, ja, uansett om du tar metro eller buss. Skal du bo i Pireus eller Glyfada er det en annen buss som kjører kystveien mellom Pireus og flyplassen, så du slipper å bytte. Det kan nok bli veldig varmt inne i byen om sommeren, ja, og det er mer luftig på kysten.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Tjorven

Takk for gode svar begge to. Nå har jeg det klart ;) Visste jeg hadde lest om det et sted, men fant det ikke i farta. Det enkleste blir vel å ta metro\'n fra flyplassen til Monastiraki og \"hoppe\" over til linje 1 mot Pireus derfra. Ser de har felles stasjon, så da skulle det være enkelt får man tro.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Athina

Quote from: \"Tjorven\"Det enkleste blir vel å ta metro\'n fra flyplassen til Monastiraki og \"hoppe\" over til linje 1 mot Pireus derfra.

Det tror jeg er den greieste måten å gjøre det på, Tjorven :icon_smile:
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Tjorven

Greit å få det bekrefta fra en dreven \"Athiner\". Takker for det ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Frappe

Ang Metro ha i åtanken att den kommer stängas under en period om ca 4 till 6 månader för utbyggnad av tågnätet...från när och till när vet jag inte info är endast från våren...

Camilla

eijukka

Jag ville också veta hur det verkligen är med metro nu i maj? Vet någon, om den går eller inte och om, på vilka sträckor. Jag har försökt att hitta info på deras netsidor, men det är så svårt! Efter två veckor ska jag nog se, men ville veta lite tidigare :bounce: !!
Eija

Niaas

Hei

Metroen fra flyplassen og til Athen stenges fra slutten av april og blir stengt hele sommeren. Det stod det på et skilt på flyplassen da jeg var der i forrige uke. Men det står ikke noe om dette på metroens hjemmesider www.amel.gr
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Tjorven

Takk for opplysningen, Niaas. Jeg har også prøvd å finne ut noe på hjemmesida deres, men finner kun info om utbyggingsprosjektet. Heldigvis går det busser, så da får man legge opp turen etter dem.Veldig greit å få vite dette på forhånd :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Admirala

Dete står å lese på flyplassens nettsted.

Interruption of Metro Service as of Spring 2008

We would like to inform passengers of "Eleftherios Venizelos" that in late spring the Metro Line 3 service to the airport will be interrupted as of July and for a time period of 6 months due to construction works at Ag. Paraskevi station and completion works at Holargos and Nomismatokopio stations.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Frappe

Metron går som vanligt och när jag frågar de som jobbar vet ingen NÄR man kommer stänga ner..? nu eller senare? så just nu rullar det som vanligt ialla fall..

Camilla

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...