Logg inn med Facebook eller Google!

Nasjonaldag?

Started by Anders, 24. Mar 08, 11:00:48

Previous topic - Next topic

Torill

Jeg vil også være med blant gratulantene :salute:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Tove

Har stått og frittert klippfisk halve dagen...stinker av frityrolje og skordalia...:))

Den greske nasjonalsangen skal foresten visstnok være verdens lengste med sine 158 vers...

Hipp hipp hurra for Hellas!
Krata re file, yera!
http://www.kairos-holidays.com

Liv

Her er to vers av den.



Tjorven

Ble nesten litt andektig av å høre nasjonalsangen, jeg. Men lurer på om eller når man synger alle de 158 versene.....
There are no strangers, only friends we haven't met.

Liv

Quote from: \"Tjorven\"Ble nesten litt andektig av å høre nasjonalsangen, jeg. Men lurer på om eller når man synger alle de 158 versene.....

Jeg får klump i halsen og tårer i øynene hver gang jeg hører den (akkurat som når jeg hører \'\'Ja,vi elsker\'\' ). Har hørt den ved så mange spesielle anledninger i Hellas som vekker minner,samt her i N. Det har vært mange flotte nasjonaldagsfester i Oslo.

Har aldri hørt annet enn disse to versene i bruk.

Tjorven

Quote from: \"Liv\"
Quote from: \"Tjorven\"Ble nesten litt andektig av å høre nasjonalsangen, jeg. Men lurer på om eller når man synger alle de 158 versene.....

Jeg får klump i halsen og tårer i øynene hver gang jeg hører den (akkurat som når jeg hører \'\'Ja,vi elsker\'\' ). Har hørt den ved så mange spesielle anledninger i Hellas som vekker minner,samt her i N. Det har vært mange flotte nasjonaldagsfester i Oslo.

Har aldri hørt annet enn disse to versene i bruk.

Skjønner godt at du får klump i halsen, ja. Hvordan feirer dere dagen i Norge forresten?
There are no strangers, only friends we haven't met.

Liv

Quote from: \"Tjorven\"Hvordan feirer dere dagen i Norge forresten?



Under oppveksten til dattera vår feira vi den bestandig. Det var alltid nasjonaldagsfest i den gresk-norske kulturklubben tilhørende lørdag,så vi pleide å gå dit. Gresk mat og levende musikk.Mye taler og hilsener.Ambasadøren med flere som regel til stedes,litt kultur innslag, det greske koret sang,gjerne oppvisning av gresk folkedans og masse dansing for alle. Det var alltid loddsalg,med flotte gevinster. Jeg vant bl.a en ukes tur til Athen,alt inkl. Disse festene( to nasjonaldager) var årets høydepunkter!
Jeg har ikke vært så aktiv de siste årene i kulturklubben,så jeg vet faktisk ikke hvordan festene er lenger.Men tidl. ble de holdt på et eller annnt samfunnshus, nå holdes de fleste arrangementer i klubbens egne lokaler i Brugata.

Den greske klubben (kirka) hadde som regel en fest også,med bl.a en liten mottagelse i ambassaden.

Er nasjonaldagene i forbindelse med helga, har det alltid vært ekstra mye folk på restauranten vår og feiret der,kjempekoselig. Utrolig flott å se å grekere som utfolder seg i dansen av bare glede.

Magnolia

Dette var interessant lesing, Liv. Jeg kan bare ane stemningen i det du forteller. For en rikdom for datteren deres å vokse opp med to forskjellige kulturer. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Liv

Litt mer fra dagen i dag i Hellas;


\'\'Olympic flame marches on Greece National Day  
 
  2008-03-26 03:30:53    
   
    IOANNINA, Greece, March 25 (Xinhua) -- It\'s a special day for five cities Messologi, Agrinio, Amfilochia, Menidi, Arta and Ioannina on Tuesday for they were honored to witness the Olympic flame on the Greece national holiday on Tuesday.

    In the historic city of Messologi and under a heavy rain, TakisPapachristos was previleged to be the first torchbearer, starting the second day relay in Hero\'s Tomb.

    Messologi was recognized as a major battlefield of 1821-1826 war between Greece and Turkey. The Hero\'s Tomb was built in memory of war dead and Great English peot George Gordon Byron who had come to the city and died in fighting for Greece\'s independence in1824.

    Byron\'s masterpiece \"Statues of Liberty\" prevailed after his death. Takis runs a hotel in the opposite side of the Tomb, which is named \"Liberty Hotel\".

    Leaving Messologi, the torch visited Agrinio, Amfilochia, Menidi, Arta and Ioannina. All the cities welcomed the flame with impressive ceremonies.

    In Amfilochia with a population of 5,000, four torchbearers wonthe opportunities to hold the torch including Kantza Paraskevi, the women\'s 100meters bronze medallist in Athens Paralympics.

    The blind athlete stepped on the ceremony stage with the help of a torch guard full of smile and pride. Paraskevi is busy with her training towards the Beijing\'s Paralympics in September. As a local celebrity, she was invited home to be a torchbearer from Athens. It\'s the second time for Olympic flame going through Amfilochia after 2004 debut.

    \"It was a great honor for me. I have never been a torchbearer, the feelings are completely different from others,\" said Paraskevi.

    \"The moment was unique because the flame symbolizes the peace and the friendship between people from all over the world. These are messages that must be spread throughout the world.\"

    Ioannina celebrated the arrival of flame in festivity. A large crowd gathered around the ceremony site and classic traditional dancing performance was given.

    Stavros Anifautis was among the torchbearers. He was well known in Greece as a top sprinter after winning 400 meters gold medals in World Youth Championships of Athletics 2006. His teammate IliasGrivas and sister Diwifra Auifanti acted as his torch guards.

    The flame is going to come across Metsovo, Grevena, Kozani, Veria after leaving Ioannina Wednesday morning, carrying through its third-day journey.
 
Editor: Yan Liang \'\'





Baniogiodis (2nd R), the first torchbearer from Agrinio of Greece, runs with the Olympic flame during the second day of the torch relay of the Beijing Olympic Games in Agrinio of Greece on March 25, 2008.

Måne

Var i sentrum og så på militærparaden for nasjonaldagen. Var helt sprøtt mange folk der, så jeg måtte holde kameraet over hodet på folk for å ta bildene, så noen av dem ser litt rare ut. Her er hvordan det så ut:

Fra Syntagma metroen (var umulig å komme seg fram!)


Fra paraden:






















Så, hum, dett var dett :) Det er faktisk første gangen jeg har sett paraden, og jeg har bodd her i 5 år nå. Var vel på tide å se Hellas\' stolthet =)

Tjorven

Det hørtes ut som en flott feiring både privat og på restauranten, Liv. Grekerne kan dette med å vise livsglede gjennom dans, ja.
Flott å se bilder fra dagen i Aten også, Måne. Jeg falt fullstendig for den lille gutten i nasjonaldrakt. Herlig :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

xristina

Klubben har jo link fra sidene her (venstre side - under menyen), og selvsagt har de fortsatt nasjonaldagsfeiring:
http://www.heltgresk.no/nasjonaldag/index.html

Jeg har vært med på feiringen en gang, og da var også ambassadøren med. Riktignok var det ingen reiser til Athen i premie, men andre fine premier hadde de.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...