Logg inn med Facebook eller Google!

Bok: Mat på Metochi

Started by operafantomet, 02. Feb 08, 17:44:25

Previous topic - Next topic

operafantomet

I fjor sommer tilbragte jeg en måned på Lesbos i forbindelse med Ex.phil-studier. Universitetet i Agder har siden 1993 hatt et sommeropplegg på dette, og man er innkvartert i et klosteranneks kalt Metochi. Stedet er etterhvert blitt kjent for særdeles god mat; usnobbete og enkelt, men allikevel fantastisk. Jeg prøvde å grine meg til kjøkkentjeneste for å snappe opp noen mattips, men ble beroliget om at en kokebok fra Metochi var på trappene. Jeg måtte dog vente noen måneder - boken kom i desember i fjor.

Jeg ble litt overrasket over å se at den ikke er nevnt i forumet her (ihvertfall kunne jeg ikke finne noe), fordi Hellaskunnskapen til medlemmene her er helt rå! (Det var en drøm å søke seg gjennom de ulike delene av forumet, så takk skal dere ha). Men boken har lidd under totalt mangel på PR; jeg kan ikke huske å ha sett ét eneste sted hvor den er blitt nevnt, annet enn på nettsidene til forlaget og UiA. Og det er synd, fordi boken er snadder for alle Hellasfrelste.




(trykk på bildene for å få opp større versjoner)


Akkurat som maten på klosteret er boken upretensiøs på den helt riktige måten, og alle oppskriftene er tilpasset norske forhold (det vil si at det er foreslått norske erstatninger for greske matvarer man kanskje ikke finner på Kiwi, og alle mål er også norske). Boken inneholder ikke bare oppskrifter, men også litt om Lesbos, om klosterets nærområde, om ingredienser, og om greske tradisjoner. I tillegg er det mange deilige bilder av Knut Bry og flere.

Vet ikke hvordan tilgjengeligheten er i landets bokhandlere; jeg prøvde å få tak på den før jul (årets julegave for min del!), men ingen hadde fått den inn. Heldigvis var det ikke noe problem å bestille den inn, og jeg fikk også en i ekspress-sending rett fra forlaget. Så det ble jul! Relevante nettsider:
http://www.uia.no/no/portaler/aktuelt/nyhetsarkiv/matopplevelser_fra_metochi
http://www.portalforlag.no/metochi.htm

Og ja, jeg har prøvd flere av oppskriftene.... Gresk salat er fremdeles best i Hellas, men utover det fikk jeg litt stjerner i øynene av bokens stifado, gemista, baklavas, imam og fava - for ikke å glemme min favoritt: formkaka med sitron og vanilje.... m-m-m! Klassikerne (moussakas, tzatziki etc) har jeg ikke prøvd ut ennå, det samme gjelder rettene jeg aldri har hørt om før - men våren er lang.

Noen andre som har (ev. har prøvd oppskriftene i) denne boken?

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Liv

Aldri hørt om boka.
Er enig med deg at her har det vært dårlig PR.


Bare det at Knut Bry har tatt noen av bildene er verdt å kjøpe boka,syns jeg,i tillegg til at jeg får enda (!) ei gresk kokebok.
Men gode ting kan det ikke bli for mange av,så jeg skal bestille meg en.
Takk for tipset!

Barbro

Spennende :flower: ! Og et flott og informativt innlegg. Denne boka skal jeg skaffe meg :flower: .
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Athina

Quote from: \"Barbro\"Spennende :flower: ! Og et flott og informativt innlegg. Denne boka skal jeg skaffe meg :flower: .
Ja, takk for god informasjon om en spennende bok, operafantomet.
Den blir noe å kose seg med mens man venter på neste hellastur :iconbiggrin:
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Tjorven

Takk for flott boktips, og velkommen til forumet, Operafantomet :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Eureka

Den boken så flott ut -takk for tips :iconbiggrin:

Johanne

Det var ett bra studieopplegg de hade på Universitetet i Agder! Höres ut som du hadde en spennende og lärerik måned. Jeg kan godt förstå att du gjorde forsök på grine deg in till kjökkentjeneste når jeg hörer deg beskrive maten och fölelsen som fanns där!

Tack for tipset om kokeboka. Jag har heller ikke hört om den tidigere.

Johanne :icon_smile:

operafantomet

Så bra dere fant det interessant med denne boka! Det er nesten ille at ingen her har hørt om den, det er ikke bare mangel på PR, det er jo...! Har de lyst til å selge boken eller ikke, tenker jeg da.

Men åkkesom, den er ihvertfall tilgjengelig, og absolutt varmt anbefalt. Prøvde \"Papoutsakia\" (\"små sko\" med kjøttfyll, ifølge beskrivelsen, hehe) i går. Nam!!

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

IngerMarit

Jeg har kjøpt boka og fått den tilsendt. Ser kjempefin ut. Fin blanding av kultur og mat. Kjøpte boka på haugenbok.no. Enkelt å bestille og ingen porto. :flower:

operafantomet

Om noen er medlem i Bokklubben, så dukket den faktisk opp der for ikke så lenge siden: http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2915452&rom=AK

Inger Marit, glad du likte boken! Min søster fikk den til jul, og har forelsket seg helt i oppskriftene \"Sort olivenpaté\" og \"kylling med sitron\". Har visstnok laget det tre ganger på 8-9 dager.... Da er det gøy å gi gaver! :)

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Frost

Den boken skal jeg prøve å få tak i. Tusen takk for tipset.

operafantomet

Side 89 - valnøttkake med sjokoladekrem - NAM!

Jeg var litt hard på nelliken, så det ble litt i overkant mye julesmak... men kaken var fabelaktig god og med en utrolig luftig konsistens til tross for at det er to kopper finhakkede valnøtter i deigen. Men istedenfor hvetemel brukes brødsmuler, og eggehvitene piskes også stive før de vendes inn, og dette gir masse luft.

Jeg droppet dog laken som skulle helles over - synes det blir litt for klissete og søtt. Men jeg hadde en feit og mørk sjokoladekrem-glasur! :occasion6:

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...