27. Apr 24, 08:48:58


Logg inn med Facebook eller Google!

anka

Started by Tommy, 05. Nov 07, 12:35:12

Previous topic - Next topic

Tommy

Någon som vet om något grekiskt recept på anka ????
Äter man ankor i Grekland ???
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

KyriaT

Det siste kan jeg i hvert fall svare på; man spiser definitivt and/anka i Hellas. Håper noen andre kan hjelpe deg med selvutprøvd oppskrift, men her har du i hvert fall en uprøvd:

And med oliven stuffing

(Er det noe som i det hele tatt er spiselig, man ikke spiser i Hellas forresten?)
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

Tommy

Quote from: \"KyriaT\"Det siste kan jeg i hvert fall svare på; man spiser definitivt and/anka i Hellas. Håper noen andre kan hjelpe deg med selvutprøvd oppskrift, men her har du i hvert fall en uprøvd:

And med oliven stuffing

(Er det noe som i det hele tatt er spiselig, man ikke spiser i Hellas forresten?)

Tackar för svar, det där låter ju gott och inte så svårt att applicera efter svenska mått mätt. Jag har aldrig hört att man i Grekland äter anka som vi gör här, där det åter blivit vanligt att man föder upp tam-anka till o ha att äta. Jag ska ha ankmiddag i helgen, egentligen och mer traditionellt ska det ju vara gås, men den tar sån förbaskad plats i ugnen, o så får man fettsanera hela köket efteråt, med anka blir det lite mindre efterarbete. O så hade jag tänkt pröva något grekiskt inspirerat recept, och det jag fått här låter ju inte fel.

Kan tänka mig att i Grekland handlar det kanske mer om vildand än tamanka, har inte funnit något recept på anka i vart fall. Men på annan fågel ( förutom kyckling eller tupp ) har jag hittat dessa recept i min grekiska kokbok ; Ortiakia pilafi ( Vaktlar med ris ) , Pitsounia krasata ( ungduvor i vin ) , Perdikes me saltsa tomata ( Rapphöna i tomatsås ).

Vad heter anka/and på grekiska ? vad heter Gås på grekiska ? skulle ju gå att googla på de grekiska namnen kanske, skulle ju vara skoj om det fanns fler alternativ att välja på.
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

bengalow

And heter  \"papia\" på grekiska
Jag kan inte motstå att dra en \"redi skånsk historia\"

\"-Man ska va två när man edår ånka: Ånkan och jag säl!\"
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Liv

...og gås heter xina (n xnva)

Liv

Quote from: \"Tommy\"
Quote from: \"KyriaT\"Det siste kan jeg i hvert fall svare på; man spiser definitivt and/anka i Hellas. Håper noen andre kan hjelpe deg med selvutprøvd oppskrift, men her har du i hvert fall en uprøvd:

And med oliven stuffing

(Er det noe som i det hele tatt er spiselig, man ikke spiser i Hellas forresten?)

Tackar för svar, det där låter ju gott och inte så svårt att applicera efter svenska mått mätt. Jag har aldrig hört att man i Grekland äter anka som vi gör här, där det åter blivit vanligt att man föder upp tam-anka till o ha att äta. Jag ska ha ankmiddag i helgen, egentligen och mer traditionellt ska det ju vara gås, men den tar sån förbaskad plats i ugnen, o så får man fettsanera hela köket efteråt, med anka blir det lite mindre efterarbete. O så hade jag tänkt pröva något grekiskt inspirerat recept, och det jag fått här låter ju inte fel.

Kan tänka mig att i Grekland handlar det kanske mer om vildand än tamanka, har inte funnit något recept på anka i vart fall.

Men på annan fågel ( förutom kyckling eller tupp ) har jag hittat dessa recept i min grekiska kokbok ; Ortiakia pilafi ( Vaktlar med ris ) , Pitsounia krasata ( ungduvor i vin ) , Perdikes me saltsa tomata ( Rapphöna i tomatsås ).

Vad heter anka/and på grekiska ? vad heter Gås på grekiska ? skulle ju gå att googla på de grekiska namnen kanske, skulle ju vara skoj om det fanns fler alternativ att välja på.

En liten kommentar til overstående.

I landsbyene i Nord Hellas er det veldig vanlig å ha tamme ender gående i hagen.
Jeg spiser ikke fugl,(er også veldig pysete på tamme dyr som skal spises,kaniner etc.) så jeg har aldri orket å spørre om de ales opp til og spises,eller om det bare er \"kjæledyr\".
På markedet selges det alltid mye andunger,ihvertfall i Nord Hellas og på Kreta,som er de stedene jeg kjenner best til.

bengalow

Andungar, papakia, är \"ganska\" vanligt i Grekland som mat. Och dessutom änder, alltså tamänder, vita saker som vaggar omkring ganska fritt. På Ikaria fanns det ett sällskap om 4 stycken som man ofta kunde finna vid den läckande, allmanna vattenkranen. Dom försvann på hösten....
På Syros/Kini hade dom t.o.m. änder som tiggde vid bordet på en reastaurang nära vattnet. Dom kom och käbblade, och \"hackade\" näbbet mot låret för att påminna att dom gärna ville ha en smakbit...

Anka är en läckerhet. Vi brukade köpa myskanka förr i tiden. Otroligt god, och inte så fet som tamanka, med lite mörkare kött. Mums!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Liv

Quote from: \"KyriaT\"(Er det noe som i det hele tatt er spiselig, man ikke spiser i Hellas forresten?)

Godt spørsmål!
Jeg vet ikke om noe...he-he. Det spises mer \"rart\" der enn her,er erfaringen min.
Men nå er jeg utenom spørsmålet til Tommy. Måtte bare kommentere på dette. :offtopic:
Skal se om jeg finner en oppskrift til deg som \"plaster på såret Tommy\".   :flower:

KyriaT

Ser du har fått svar av andre på det du spurte om, så da ønsker jeg bare lykke til med middagen, og fortell gjerne hvordan resultatet ble!
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

Tommy

Quote from: \"Liv\"
Quote from: \"Tommy\"
Quote from: \"KyriaT\"Det siste kan jeg i hvert fall svare på; man spiser definitivt and/anka i Hellas. Håper noen andre kan hjelpe deg med selvutprøvd oppskrift, men her har du i hvert fall en uprøvd:

And med oliven stuffing

(Er det noe som i det hele tatt er spiselig, man ikke spiser i Hellas forresten?)

Tackar för svar, det där låter ju gott och inte så svårt att applicera efter svenska mått mätt. Jag har aldrig hört att man i Grekland äter anka som vi gör här, där det åter blivit vanligt att man föder upp tam-anka till o ha att äta. Jag ska ha ankmiddag i helgen, egentligen och mer traditionellt ska det ju vara gås, men den tar sån förbaskad plats i ugnen, o så får man fettsanera hela köket efteråt, med anka blir det lite mindre efterarbete. O så hade jag tänkt pröva något grekiskt inspirerat recept, och det jag fått här låter ju inte fel.

Kan tänka mig att i Grekland handlar det kanske mer om vildand än tamanka, har inte funnit något recept på anka i vart fall.

Men på annan fågel ( förutom kyckling eller tupp ) har jag hittat dessa recept i min grekiska kokbok ; Ortiakia pilafi ( Vaktlar med ris ) , Pitsounia krasata ( ungduvor i vin ) , Perdikes me saltsa tomata ( Rapphöna i tomatsås ).

Vad heter anka/and på grekiska ? vad heter Gås på grekiska ? skulle ju gå att googla på de grekiska namnen kanske, skulle ju vara skoj om det fanns fler alternativ att välja på.

En liten kommentar til overstående.

I landsbyene i Nord Hellas er det veldig vanlig å ha tamme ender gående i hagen.
Jeg spiser ikke fugl,(er også veldig pysete på tamme dyr som skal spises,kaniner etc.) så jeg har aldri orket å spørre om de ales opp til og spises,eller om det bare er \"kjæledyr\".
På markedet selges det alltid mye andunger,ihvertfall i Nord Hellas og på Kreta,som er de stedene jeg kjenner best til.

Oky doky, och ja jost det ja, tänker jag efter lite så har jag nog sett andungar säljas också i Athen, eller var det kyckligar ???? I vart fall kom jag o tänka på att jag faktiskt ätit vildkalkon en gång i Parga, det var gott.

Och på nätet fann jag detta recept på Kalkon som kanske kan fungera också på anka/Gås. Hmmmm det blir nokk en intressant middag detta  :-)

Galopoula Yemisti: Stuffed Turkey (or Capon)

http://greekfood.about.com/od/maindishes/r/stuffedturkey.htm
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Liv

Prøv Kyrias oppskrift før min. Den så god ut.

Jeg bare legger inn en til som jeg fant på nettet, (er uprøvd), hvis du får lyst til å kokkelere enda mer.

Ha en god middag!

http://www.gourmed.gr/greek-recipes/1/17/9105/Duck-Terrine.htm

Tommy

Tack så mycket för goa svar, nu har jag fått lite att fundera vidare på och så klart berättar jag om vad jag kokar ihop till slut och gästernas recensioner efteråt :-)

Finner någon fler alternativa recept o tips mottages det tacksamt.
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...