Logg inn med Facebook eller Google!

Donoussa september 2017

Started by marjana, 29. Nov 17, 20:32:55

Previous topic - Next topic

marjana

29. Nov 17, 20:32:55 Last Edit: 20. Jun 19, 23:19:30 by Ole
 Jeg dro fra Naxos etter forumtreffet 18. september 2017 direkte til Donoussa. Fergen Aqua Jewel går direkte fra Naxos hver annen mandag, og det gjør visst andre lokale ferger som også seiler denne "melkeruta", sånn som Express Skopelitis. Hver andre mandag går fergene den andre veien rundt Naxos. Blue Star fergene går også innom Donoussa og de andre øyene i Småkykladene, så de har en god fergeforbindelse. Det er lurt å sjekke fergerutene på forhånd for å planlegge en runde i Småkykladene, som er absolutt å anbefale!

Donoussa var en liten perle og veldig koselig.

Bilder av innseilingen til havna Stavros, studioene Iliovaselima forrerst i bildet på solsiden på høyre side. Flott utsikt derfra.

Glika i zoi

marjana

29. Nov 17, 20:42:29 #1 Last Edit: 30. Nov 17, 03:24:18 by marjana
Studioene på Iliovasilema der jeg bodde var nesten helt nye, bare tre år gamle. Store rom, tre senger, fullt kjøkken med stekeovn og alt av kjøkkenutstyr og servise for fire personer, og superrent.

Bilde av adressen til Iliovasilema og av den trivelige eieren Christos, som hadde kuttet en sene i en finger da han hadde skåret seg på glass.
Anbefaler på det varmeste å bo der, og jeg betalte bare 30 euro via booking.com for det flotte studioet i september.
Sikkert alltid en bedre pris hvis man kontakter Iliovasilema direkte.

Mer kommer...
Glika i zoi

Ole

Flott med en tråd fra Donoussa, Marjana! Dit har jeg veldig lyst! Har aldri vært der før...

Heidrun

Quote from: Ole on 29. Nov 17, 22:17:07
Flott med en tråd fra Donoussa, Marjana! Dit har jeg veldig lyst! Har aldri vært der før...


Enig med Ole. Donoussa er et sted jeg gjerne skulle ha besøkt
Yamas til livet og til

marjana

30. Nov 17, 01:12:18 #4 Last Edit: 30. Nov 17, 01:59:02 by marjana
På Iliovasilemas studios så hadde de en egen taverna med veldig god mat, og Christos med familie serverte der, og han selger også fergebilletter. Sånn er det på en liten øy med veldig få fastboende, de gjør alt mulig.

Fra Iliovasilema er det en fin utsikt over til havnesiden som er "sentrum" med en kirke, et par matbutikker, et par souvenirbutikker med klær og bøker, et bakeri, et postkontor, noen tavernaer, en kafenion i havna og en bar. I forhold til størrelsen på øya så var det ganske mange overnattingssteder med relativt høy standard.

Jeg visste at en italiener som jeg kjenner, som prøvde å drive en bar på Syros i et par år, var tilbake på Danoussa, så jeg gikk opp til baren som er opp trappene rett opp fra havna. Han var opptatt med å rydde bak baren og så ikke meg da jeg satte meg ned på en barkrakk. Da han så opp så ropte jeg begeistret "surprise", og han skvatt og ble skikkelig overrasket og sa at jeg var den siste han hadde forventet å se der. Artig!
Jeg fortalte at jeg var så imponert over standarden på studioet, og han sa at turismen er bare ca 10 år gammel på Donoussa. Da han kom dit for drøye 15 år siden så var det bare noen få backpackers som fricampet på stranda Kedros, ellers var det ingenting. Og han sa at Iliovasilima - 'is in fact some of the "worst" places'. Det sier vel litt om standarden...

Bilder fra Iliovasilema studios fra tavernaen deres over til havnesiden i Stavros, og huskatten.
Glika i zoi

marjana

Det var en hetebølge de to dagene jeg var på Donoussa så det var altfor varmt å farte rundt med bussen på øya, så jeg var veldig glad for å ha et så fint studio med AC og balkong der jeg koste meg med frukt og kald drikke, og med god wifi.

Jeg tok en tur rundt i Stavros på ettermiddagen da det ikke var fullt så varmt lenger og så meg om, og der er det mange smale gater og koselige hus med fargerike hager.

Huset med det greske flagget er postkontoret.
Hver ettermiddag før solnedgang kom det mange ned i havna for å fiske.
Glika i zoi

marjana

30. Nov 17, 18:27:58 #6 Last Edit: 30. Nov 17, 18:33:37 by marjana
Jeg glemte å ta med bilde av badebåten, så her er den:
Den går til alle strendene på formiddagen og henter igjen rundt kl. 17.
Det er også mulig å ta turer rundt hele øya.
Det står tider på en tavle ved båten.

Busstasjonen til bussen som kjører rundt på øya er i havna. Det er den hvite bussen i bakgrunnen.
Busstidene står på oppslag litt overalt. I butikkene, i tavernaene, i havna osv.
Glika i zoi

marjana

01. Dec 17, 22:45:06 #7 Last Edit: 01. Dec 17, 22:47:59 by marjana
Hyggelig at dere følger med og "liker"!

Her kommer noen kveldsbilder fra havnesiden av Stavros:
Glika i zoi

Diddi

Herlige Donoussa  :) Så hyggelig å se de fine bildene dine, og kommentarene.  Vi hadde virkelig fine dager der, med ganske harde gåturer, nydelige strender, god mat på trivelige tavernaer og en helt spesiell stemning. Ei øy vi gjerne kommer tilbake til  :)
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

marjana

Ja, Diddi, det var sikkert fint å gå turer rundt på øya, men som sagt så var jeg der bare to netter, og det var en hetebølge som gjorde at jeg bare var rundt i Stavros. Enig i at det absolutt er en øy å vende tilbake til. Da jeg satt i baren der han jeg kjenner jobber så virket det som de andre gjestene der kjente hverandre godt, og at det var folk som var fast hvert år på øya.
Glika i zoi

Fia

For en flott tråd, marjana! Skjønner godt at du koste deg der! :)
Den som er lei av å reise er lei av livet...

mouche

Herlig tråd og en øy jeg gjerne vil besøke. Kjenner området etter seiltur for et par år siden. Kan man leie sykler der? Hvor langt er det å gå til andre strender?

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...