Logg inn med Facebook eller Google!

Innstilling av ferger pga Meltemi

Started by GHL, 23. Aug 17, 03:11:00

Previous topic - Next topic

GHL

Har bestilt opphold på Milos frem til 6. September og fly fra Athen og hjem på kvelden 7. September. Når jeg nå ser at de melder kuling der dag etter dag er jeg litt betenkt. Vi må jo tilbake til Athen den 6. Eller den 7. Er det stor risiko for at vi blir værfast der?  Skjønner nå at det var dumt å bestille hotell uten fri avbestilling....

Svein~B

Jeg skal ikke gi meg ut på å kalkulere sannsynlighet, men en viss sannsynlighet er det jo. Sannsynligheten er mindre om du tar sikte på en vanlig ferje enn en hurtiggående i hvert fall, så om du tar sikte på Zante Ferries klokka 12 den 6. og ikke en av de hurtiggående samme dag, så minsker sannsynligheten betraktelig. Uansett ville jeg fulgt med på værmeldingen når det nærmer seg, og hvis det er meldt vindstyrke seks eller mer, ville jeg bare kommet meg til fastlandet så fort som mulig. Bedre å ha betalt for ei hotellnatt du ikke får brukt enn å misse flyet hjem, tenker jeg. Og jeg hadde uansett ikke tatt sjansen på å være på ei øy så langt unna den siste natta. Jeg tar alltid den siste natta nærmest mulig flyplassen, for sikkerhets skyld.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

polyanna

23. Aug 17, 07:56:46 #2 Last Edit: 23. Aug 17, 08:05:00 by polyanna
Når det er usikkerhet om været kan føre til innstillinger av ferjer, pleier jeg å sjekke her http://poseidon.hcmr.gr/sailing_forecast.php?area_id=cycl .  - De få gangene jeg har bestemt meg for å reise tidligere enn avtalt, har det vært uproblematisk i fht hotellet. Men det kan jo være greit å nevne det som en mulighet tidlig i oppholdet, og avklare om det da skal betales for den/de nettene som ikke er benyttet. -Sist det var aktuelt, dagen før eg avreise, synes jeg det var naturlig å betale for den ene natten som gjensto.

Kritios

Jeg kan aldri tenke meg at denne ferja skal bli innstilt på grunn av en liten eller stiv kuling. Dette er jo store ferjer som tåler en del vind og sjø. Jeg ser også at havna på Milos ligger i le inne i bukta og da skulle ikke havneforhold spille noen rolle heller.
Så jeg er rimelig sikker på at dette vil gå bra.
God ferie !
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

stein

Meltemien står aldri i over lengre til. Det du ser på YR fra i dag og til og med søndag en nok en Meltemi. Den friske brisen videre framover er bare rester av den. Frisk bris på 8-10m/s er heller ikkenoe problem for noen båter.  At det blåser litt nå kan du se på som positivt, da blir det ganske sikkert en stille periode etterpå. God ferie  8) 8) 8)
Navigare necesse est, vivere non est necesse

GHL

Takk for nyttig info! Supert å ha et sted der man kan spørre folk som har vært på øyene før! 8)

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...