Logg inn med Facebook eller Google!

Votsalakia er et paradis

Started by GeMic, 15. Aug 17, 17:10:16

Previous topic - Next topic

GeMic

Det er 20 år siden jeg var i Votsalakia første gangen, og denne sommeren var mitt 1. besøk her. Min nåværende kone og jeg har hatt sommerferien her 4 ganger de siste 5 årene. Votsalakia er nok som sagt før, et turistområde, men på den annen side er egentlig hele Samos en ganske "rolig* øy, og for meg og mange andre, et paradis. Votsalakia er ingen by, det er et langstrakt tettsted som lever godt i perioden Mai til September. Fra Oktober til Mars/April bor det 200 mennesker her, i motsetning til om sommeren. Om vinteren bor de fleste i byen oppe i fjellet, Marathakampos, eller på andre siden av øya.

Samos er en av de største greske øyene, og definitivt en av de grønneste. Votsalakia er faktisk et av de beste utgangspunktene for å være turist på øya. Det er 45-50 minutter unna flyplassen, så du har ingen flystøy her, bortsett fra de få gangene militæret vokter grensa til Tyrkia. Når det gjelder utflukter så har du to fantastiske (men bratte og litt krevende) turer by foot, til Klosteret og til Pythagoras Cave. (Anbefales!!!) Det er 3-4 bilutleier her, og med bil tar du deg fint rundt øya og ser noen av de beste severdighetene på en dag!

Bilutleie anbefaler jeg; Mirto v/Maria midt i Votsalakia.

Anbefalte steder å besøke; Waterfalls v/Potami (andre siden av Samos), Manolates (Fjelllandsby på andre siden av øya), deretter Kokkari (strand på motsatt side av øya), videre til Samos by og så via Pythagorion og retur Votsalakia. Det er en fantastisk dagstur med bil!

Restaurantene ligger på rekke og rad. Og her har du muligheten til å besøke 3 meget gode restauranter, som jeg vil anbefale;
Nostos v/Nickos, Kleopatra v/Kostas&Kleopatra og Gregorys v/Gregi og broren Mikel! Og besøk de gjerne igjen og igjen, bli kjent, ta deg tid, og du vil oppleve noen måltider som vil sitte i minnene forever!

Butikkene ligger også på rekke og rad og har stort utvalg av smykker, klær, badegjenstander og masse, masse mer!

Du har to veldig gode barmuligheter i Votsalakia, og den jeg anbefaler ligger i vest enden av Votsalakia stripa, "Heaven". Her kan det være liv flere ganger i uka, til sistemann går! Den andre ligger mer Øst, "Center", som er større og ligger på begge sider av veien. Så reiser du for å ha høy barfaktor hver kveld, vær så god!

Men Votsalakia er det perfekte stedet for barnefamilier, for vennepar og par, som ønsker en rolig, god, deilig atmosfære, masse tid til hverandre, og komme tett på befolkningen, lokale mennesker. Her er Votsalakia numero one, på Samos! Og ja, mange av strendene er med steiner, takk og lov for ikke å ha sand over alt når dagen er over. Men å bade er himmelen, og med badesko er det ikke noe problem! Samos er et paradis!

God tur!

Pst. Pensjonisttilværelsen om 15-16 år vil være på Samos mai-september hvert år!!

kari

Har aldri vært på Samos, men den står på lista- sammen med mange andre øyer.
Flott at du presenterer favorittplassen din  :)
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

GeMic


Bare spør eller ta kontakt om du trenger mer informasjon!

Runar Solvik

Det er ikke så ofte jeg kommenterer innlegg, og Samos er overhode ikke en øy jeg har vurdert av ukjente årsaker, men jeg fikk lyst til å si takk for en enkel, grei og god beskrivelse av steder jeg aldri har hørt om. Jeg har savnet slike beskrivelser av steder og øyer i Hellas. Det er mange beskrivelser og anbefalinger av øyer og steder/plasser, men sjelden en god saklig begrunnelse av hvorfor/hvem/hva/hvor om de forskjellige stedene uten at man føler at man driver reklame for et/en spesiellt overnattingssted/taverna/øy/by. Her kommer det et innlegg som ikke favoriserer men opplyser, og det trigga meg litt. Det er faktisk første gang jeg ser nærmere på de tingene som er beskrevet i dette innlegget. Tommel opp!!

Jeg håper flere kan beskrive hvorfor de på en grei nøytral måte har falt for de forskjellige stedene/øyene/byene, og samtidig kan komme med en beskrivelse om hva som er bra og hvorfor, uten at man favoriserer en bestemt plass/taverna/bosted kun fordi man har vært der selv.

Jeg synes at innlegget om Votsalakia var et knall godt innlegg, og av en eller annen grunn ble jeg nyskjerrig på et sted som ikke har vært på min bucketlist, men som kom der nå!!

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...