Logg inn med Facebook eller Google!

Naxos - ei fantastisk vandreøy

Started by Perigahre, 14. May 17, 14:29:42

Previous topic - Next topic

Perigahre

14. May 17, 14:29:42 Last Edit: 14. May 17, 14:37:45 by Perigahre
Naxos har mange turmuligheter for den som liker å vandre. Det er turer på fjellet, i sletteland, til kirker, til fosser, du kommer til landsbyer med trivelige tavernaer, eller til en strand. Det er flere måter å planlegge disse vandringene. Man kan delta på en organisert vandretur med www.naxoshiking.com , det er enkelt men koster litt penger. En stor fordel er at man blir transportert til og fra steder som er vanskelig å komme til med buss. For de som er på Naxos om vinteren (oktober til mai) er det fritt fram for å delta på "Naxos walking group" søndagsturer. Møt opp ved fotballbanen søndag kl.10.00. Oppslag om turen (på gresk) finnes på døren til butikken med alt det rare, på veg ut av byen. (De som har kurver på veggen utenfor og alle slags krydder i løs vekt inne.) Men det er egentlig bare å møte opp og ta den turen som kommer, omtrent som en forundringspakke. Du betaler kun 6-8 euro for buss til og fra. Her treffer du mange hyggelige grekere, og noen få utlendinger (også nordmenn).
Og så kan du selvsagt gjøre det helt på egenhånd. Kjøp et kart i Zoom bokhandel. Og det er kun ett kart som er det aller beste:

På dette kartet er turstiene merket av med de samme nummerne som du finner ute i terrenget. Det finnes andre gode kart, slik som f.eks Terrain Maps, men de mangler nummerne for turstiene.


Denne steinen finner du ved hovedveien gjennom Eggares (kystveien til Appolonas). Den markerer starten på sti nr 11 som ender i Kinidaros. Det røde merket med 11-tallet vil du finne igjen langs stien. Noen ganger kan det være så lang avstand mellom merkene at du blir tvil om du er på rett veg, men kommer du til et vegkryss  kan du regne med å se det igjen. Også der som stien eventuelt er litt utydelig.

Andre steder kan du finne skilt som dette:

Da er det greit å kunne noen stedsnavn skrevet med greske bokstaver slik at du forstår at dette skiltet viser til Filoti, til Fotodotis klosteret og til landsbyen Danakos.

Noe av det som kan oppleves undervegs er Apano Kastro, sti nr 7 mellom Chalki og Ano Potamia. du kan ta bussen til Chalki, gå litt tilbake på den vegen som går mot Potamia. Ved den lille kirken Agia Paraskevi på høyre hånd tar du stien inn til høyre. Du fortsetter gjennom den lille landsbyen Tsikalario og så finner du skiltene med 7-tallet. Det er også mulig å gå av bussen ved veien opp til Damarionas. Gå rett over vegen og ned i veggrøfta så er du straks poå en idyllisk sti til Tsikalario. Der krysser du hovedveien og fortsetter opp gjennom landsbyen.


På neste bilde er vi på tur med vandregruppen. Vi har tatt buss til Apeiranthois og vandrer til Fotodotis klosteret og deretter ned til Danakos for felles lunsj. Desember 2016.


Fotodotis klosteret. Sett fra løype nr 3 mellom Apeiranthos og Danakos


På veg opp til toppen av Zevs (1002 meter)  Her tar vi en pause og ser utover mot Dounoussa til venstre og Amorgos til høyre. Starten av løypa er ved den lille kirken Agia Marina på ca 600m, se vegskilt til Danakos når du kjører mot Apeiranthos. Etter som du kommer tilbake til utganmgspunktet er dette en tur som grei å gjøre på egenhånd med leiebil. Bilde fra januar 2017.


Turen til Demeter tempelet utenfor Sagri er etterhvert blitt en fast vårtur. Det er så naturlig at et tempel for fruktbarhet og jordbruk skulle plasseres her på en høyde med utsikt over Tragea platået. Om våren er det blomster i alle farger både på jorden og i trærne. Det er ca tre kvarter å gå fra Ano Sagri.Hvis vi er dovne så kjører vi til Ano Sagri og går fram og tilbake. Hvis vi er spreke tar vi buss eller taxi til Sagri. Etter klosteret fortsetter vi turen til Plaka. da blir det ca 12-13 km før vi er på Agia anna og kan riktig nyte en lunsj og noen glass på Ta Gorgona.


Stien ned fra tempelet. Inn til høyre er et lite museum (gratis inngang) som viser gjenstander fra utgravingen.


Når du skal gå til Plaka, fortsetter du kjøreveien mot Sagri opp til dette krysset. Grusvegen rett bak damen med kua er riktig veg.


Dette ble en liten beskrivelse av noen få av turmulighetene. Det finnes mengder av flere, og det trenges selvsdagt mange flerte detaljer - men start med kartet, det gir veldig mye i seg selv. Apeirathos over fjellet og ned Moni, eller til Chalki. En rundtur fra Ano Potamia til Kourosen i Melanes, og tilbake. Keramoti til Routsonas fossen, hvor det renner vann hele året. Ned Potamia dalen. Fra Filoti til Moni. Fra Chalki til Moni, op på den ene siden av dalen og ned på den andre. Mulighetene er utallige.


Heidrun

Naxos er en kjempefin øy. Kun vært der i 3-4 dager. men desverre så er det så tungvint å komme seg dit, at jeg lar det være med en dag eller to i forbindelse med øyhoping i fremtiden
Yamas til livet og til

kaka

Nå fikk jeg lyst å gå turer på Naxos igjen! Takk for fine glimt.
KariK

Perigahre

Hvis det er så vanskelig å komme dit, må du heller heller bli en stund når du først er der  :)

Vincent

Hei
Hvordan er stien opp til Mt. Zevs? Er fjellsko å anbefale, eller går det bra med gode joggesko?

Perigahre

Joggesko er helt flott. Det er helt enkel vandring på tørre stier.

kari

Fin tur der det holder med joggesko. Utrolig fin utsikt fra toppen.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Greece-Traveller

Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...