Logg inn med Facebook eller Google!

Peloponnes - september 2016 - Kalavryta og Spestes +++

Started by Katherina, 20. Mar 17, 13:41:47

Previous topic - Next topic

Katherina

 :bye: Vi gikk og vi gikk. Knipset og knipset! Skulle vært artig med en tur med hestedrosje, men hvor var holdeplassen.  :-\ "Vi får spørre noen! - Inne på Nautilus, hvor de leier ut tohjulinger, vet de det nok!" Engelskkunnskapen var minimal! Men de forstod i hvert fall hestetaxi. "Kom her!" Fullt tempo på den greske damen. Vi hang på så godt vi kunne. Inn i supermarkedet. "Hvor er den eller den, som kan engelsk?" Opptatt. Travel dag. Så endelig en med god engelsk kunnskap! "Hestetaxi? Ok!" Så tar hun fram telefonen. Nei, ikke bestill! Vi ønsker bare å vite hvorfra!" . "Vil dere ha, taxi eller ikke!" Litt utålmodig, nå!" Ikke taxi, hestetaxi!" - Jeg vet ikke, men kan ringe!"  :-[ Full språkforvirring!" Så enkelt det hadde vært uten babelsforvirring! Vi takket pent. Trengte å roe ned litt. Hva passer ikke bedre enn et klosterbesøk og deretter en lang pause, gjerne på ei solseng med kald drikke og et laaaaaaangt bad! Hesteskyssen fikk vente! Nå var det nok, vandring og knipsing for ei stund!  :sjampis: :solbriller:













En blomsterhilsen. Kanskje gitt i takknemlighet?









dagstaalesen@hotmail.com

Det er så fantastisk og følge dere på tur i ord og bilder.
Dag.

Katherina

:kd66: :bye:  Her i Sør- Norge har vi deilig vær for tiden. I år har vi valgt å være  hjemme i påsken. Ferden går jo snart enda lengre sørover. Bare 9 dager igjen! Takk, Dag, for koselig hilsen!
:D Så tilbake til Spetses. Endelig ble det tid for bad og etterfølgende lunsj.  Utenfor Spetses by skal det være flere fine strender, men bystranda var grei nok, den.
::) Vi la merke til at det var spesielt travelt i byen da vi var der. For det kunne da ikke være slik til daglig? Hva skjer a'? Det viste seg at dagen etter var det den årlige Armata feiringen til minne om et sjøslag som fant sted i september 1821 i sundet mellom Kosta og Spetses. Ett par uker før festivalen starter noen av de lokalebåtbyggerne å bygge en finermodell av det tyrkiske krigsskipet som ble senket.  Rundt klokken elleve på kvelden den fredagen som er nærmest 9.september seiler flere lokale båter med fakler i møte med den "tyrkiske" båten, som ligger og dupper i havet utenfor kaia ved hotell Posedion. I løpet av noen sekunder står hele båten i flammer og det hele etterfølges av et stort og vakkert fyrverkeri.  :)Så starter festen!  ;D Skulle vært artig å vært der, men vi hadde ikke forberedt oss på overnatting og det var vel heller ikke plass til oss i herberget!  8) Kanskje en annen gang.






Apostlenes hester får en velfortjent hvil


Tankbåten på dette bildet forsyner Spetses med vann



[attach=6









Katherina

 :blomst: :hfjjk: Rett ved kaia der ferja legger til fant vi endelig hovedstoppestedet for hestedrosjene. Vi gledet oss til å få mulighet til å se litt av området utenfor bykjernen. Kusken vår var en riktig trivelig mann, som tok seg god tid og fortalte om de forskjellige områdene. Det var virkelig mye vakkert å se. Flotte bungalower og vakre hager. Jeg tror aldri jeg kommer til å glemme en ganske lang gate med oleander som var plantet tett i tett på begge sider og med velfrisert hekk som bakgrunn. Vi passerte den gamle havna og her holdt de på å bygge den "tyrkiske" båten til armataen dagen etter. Bilder? Det ble det lite av. Men jeg må innrømme at jeg led litt der jeg satt. For her var det motiver i fleng. Kunne jo ikke be han om å stoppe så ofte som jeg hadde lyst til.  :o ??? Kanskje en annen gang? Kanskje på biltur denne våren. Vel, vi får se.  :blomst3:










Vår hest










Katherina

 :) Fortsetter med det samme med resten av turen.


båten til armataen










småbåtene, taxibåtene og ferja gikk i skytteltrafikk mellom Kosta og Spetses hele dagen og øya og hoteller fylles opp.
Her blir det liv!


Spesialskyss - På kjøretøyet skal godt folk kjennes. Jeg falt fullstendig for denne.
Lurer på hvordan det ville føles å sitte på stolen på lasteplanen?


Alt har en ende, også deilige dager på koselige steder. Farvel Spetses! Vi kommer gjerne tilbake





Katherina

 :99wywy: Vivari er et av de stedene vi har kommet tilbake til flere ganger. Det er en liten kystlandsby knapt 30 minutters kjøring sørøst for Nafplion. Den ligger vakkert til i ei lun bukt og med «Sukkertoppen» i Asini som en bakgrunn. Det er også et fint sted å overnatte enten på begynnelsen eller slutten av en biltur i dette området, fordi det tar rundt 3,5 time å kjøre herfra til Kardamili.
Denne gangen valgte vi å overnatte i to netter. Det var deilig å roe ned litt før vi satte kursen hjemover mot Kardamili.




Vivari med Asini i bakgrunn

















bengalow

I Asine har svenskar grävt ut arkeologiska fynd under minst 20 år, och är där ännu. Det skulle vara intressant att se lite av det.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Katherina

 :kd66: Hei bengalow! Ancient Asini har stått på programmet siden vi oppdaget det for ett par år siden, men vi har ikke vært der enda. Sist høst syntes vi det var deilig å være i ro i Vivari og nyte dagen. Men vi får se hva vi får til denne gangen. Får jo enda mer lyst nå da du har minnet meg på det.

:sol:Oh what a beautiful morning, Oh what a beautiful day, I've got a wonderful feeling, Everything's going my way! Vi våknet opp til en nydelig dag.  :hfjjk: Det er en prektig dag. Det er en herlig dag. Det er sommer, det er sol og det er sønda'.  :kd66: Vi våknet opp til en nydelig morgen! En av disse morgenen man sjelden glemmer. Alt var så stille. Det er i slike stunder jeg gjerne skulle vært mer lyrisk, for å kunne skildre den. ;em ord blir for små. Nei, det må oppleves. Gjemme det i hjertet. Jeg får lyst til å ta det hele med meg, prøver litt med bilder.
Vi gikk en tur langs stranda og forbi ei lita småbåt havn. Noen var ute og puslet med sitt, men så stille. Litt fuglesang, noen fisk spretter, bølgene slår stille, stille mot stranda. Vi snakker lavmælt. sier minst mulig. Det er som om ordene ødelegger stemningen. Bryter magien.






















Katherina

 :45fjj:  Her hjemme har mørket senket seg og vi er midt inne i påskefeiringa både her, i Hellas og rundt omkring i verden.
Om en uke er vi tilbake i ferieparadiset og kanskje blir det nytt gjensyn med Vivari og disse omgivelsene. Litt mer morgenstemning  og en deilig dag der.




Fått øye på et fint motiv?




Fornøyd? i hvert fall ikke oppstilt, men tatt på kornet1






Ikke akkurat som på Spetses, men ekte turfrokost.











polyanna

Setter virkelig pris på de flotte bildene og fortellinger du knytter til :) . Som den snutten om kvinnelig frihetskjemper; ukjent for meg. Og det imponerende hotellet, med en lokal historie og bakteppe; artig. Men mest av alt de fine hverdagsglimtene som du og Sverre opplever. De små og viktige tingene. - Så er dere snart på ny tur; april i Hellas, sikkert behagelig temperatur på denne tiden. God reise.

Katherina

 :45fjj: Takk,  polyanna, for koselig hilsen.
  :)En deilig og avslappende dag gikk mot slutten og det gjorde også en opplevelsesrik biltur. Dagen etter satte vi kursen mot Kardamili og rolige dager på stranda og hjemme, men noen småturer i nærområdet ble det også.










Nea Ithilo er et fint sted å stoppe for en lengre pause i kjøringa.







Katherina

 :bye: :hfjjk: Det er en stund siden jeg har vært innom her. Ganske enkelt fordi påsken har vært veldig travel, men også fantastisk fin! Dessuten går tida veldig fort nå. Fort til avreise. Bare en hel dag igjen her hjemme, så setter vi oss på flyet med retning mot Athen og derfra til deilige Kardamili. Så snart er vi på plass i det området jeg har mimret om og delt med dere i lengre tid.
:D Men litt mer mimring og tilbake til september. Noen steder kjører man forbi og sier at der skulle vi ha vært. "Det blir vel neste gang." Limeni er et slikt sted. Vi passer det rett etter Nea Ithilo på vei til Areopoli. Endelig bestemte vi oss for å få en forandring på dette og målet for vår siste biltur ble derfor Limeni. En avslappende og koselig dag. Vi ruslet rundt i dette lille kyststedet / kystlandsby. Det kan ikke være mange fastboende her. I hvert fall tror jeg det er flere turister enn fastboende. I de gamle og godt bevarte husene, flere av dem er tårnhus, er det innredet små hoteller og restauranter eller barer.
Jeg har tatt med noen bilder fra turen til Limeni. Vi har kjørt denne veien et utall med ganger, men koser oss like mye hver gang over den nydelige utsikten og naturen rundt omkring.




















Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...