Logg inn med Facebook eller Google!

Peloponnes - september 2016 - Kalavryta og Spestes +++

Started by Katherina, 20. Mar 17, 13:41:47

Previous topic - Next topic

TOMS

Flott å følge med dykk på tur. Vi får sjå om det vert slike utflukter dei 10 dagane vi er i Kardamili. Men eit par turar vert det tenkjer eg. Er det nokre byar som har spesiellt fokus på kunst og handtverk? I den samanheng har vi ein favoritt i landsbyen Manolates på Samos  ;)

Katherina

 :) Hei TOMS! Ja, det nærmer seg tiden for Kardamili både for dere og oss. Etter hva jeg husker fra det du har skrevet tidligere, så kommer dere til Kardamili ett par dager etter oss. Vi tar gjerne en prat. Kom gjerne en tur til Pierides eller send en pm, så kan vi ta en prat og gi noen tips. Vi var på Samos for en dal år siden og kjørte litt rundt. Besøkte blant annet Manolates, som vi ble veldig sjarmert av. Det er få byer som legger spesielt vekt på keramikk og annet håndverk på samme måte i området rundt Kardamili. Men Stemnitsa (Trikolona) er en vakker fjellandsby med gode tradisjoner for sølv- og gullsmedarbeid. Det skal være et bra folkloremuseum der og litt nord for byen i retning Dimitsana er det et bra vannkraftmuseum. Vi har bare kjørt igjennom Stemnitsa noen ganger, men har enda ikke besøkt byen ordentlig. Den står på lista for denne turen.
Legger ved ett par bilder fra Manolates




Katherina

 :teary: Så tilbake til høsten 2016.
Når jeg skal fortelle fra turen vår i september 2016, så kan jeg ikke unngå å ta med uværet som rammet store deler av Peloponnes kvelden 6.september og natt til 7.september. Den sørlige delen av Peloponnes fikk merke det sterkt og Ordføreren i Kalamata uttalte til nyhetsbyrået Reuters at han hadde "aldri sett noe lignende". Men så var det heller ikke små mengder som kom ned. I løpet av ett par timer fra klokken 4 om morgenen skal det ha kommet 140 mm nedbør.
:) :-\ Tirsdag 6.september. Det blir mørkere og mørkere over fjellene og utover havet tykner det også til. Uten tvil, det brygger opp til uvær. Så bøtter det ned i strie strømmer. Også inne i leiligheten vår sildrer det vann inn gjennom en sprekk mellom taket og en dør til et atrium. Anna kommer med kluter og bøtte for å ta opp det meste. Den fjerne rumlinga av torden kommer nærere og nærere. Det lyser opp i leiligheten vår. Det ene lynet avløser det andre. Vinden øker. Da er det godt å ha ei spennende bok, kryssord og spill.
Hva med morgendagens tur? Best å drøye. Sverre var tidlig ute og fikk tatt noen bilder. Aldri hadde han sett så mye vann i det som er et uttørka elveløp og som man vanligvis går tur i. Lei meg for at jeg ikke tok en tur, men det var fristende å sove litt utpå etter en urolig natt. Nede i landsbyen seinere på dagen fikk jeg høre hvor alvorlig uværet hadde vært. Bildene som nyhetene viste fra Kalamata var skremmende. Strendene var fullstendig raserte. Biler stod oppe på hverandre i smugene. Møbler og gjenstander fløt i gjørma. Åkrer og jorder stod i vann. Flyplassen utenfor Kalamata stod under vann og veier hadde rast ut. Enkelte steder var flomvannet opptil 2 meter dypt. Nedbøren hadde oversvømmet hundrevis av boliger og bedrifter. Ett fullstendig kaos. Heller ikke menneskeliv ble spart. To kvinner, 80 og 63 år, ble funnet døde i sine kjellerleiligheter i Kalamata. En 90 år gammel mann ble funnet omkommet et annet sted i Kalamata og i utkanten av Sparta var det en 73 år gammel mann som ble tatt av flommen.
Også i området rundt Stoupa var det store skader og det hadde gått sterkt utover stranda. I Kardamili var det ingen store skader.


Fra brua ved supermarkedene. Ikke ofte vi ser vann her.


Nedenfor veien mot stranda

















Vi oppdaget først da vi kom hjem til Norge at Sverres kamera var innstilt på små bilder. De ble dessverre litt små




Hellasfrelst

Ser at dere fikk tatt bilder fra brua ved supermarkedet og nedover mot sjøen den 7. september. Vi var også der og kikka på vannmassene i elveløpet på formiddagen før vi skulle ut på biltur, men vi hadde ikke kamera/mobiltelefon med.
i zoi ine tora - livet er nå

TOMS

Quote from: Katherina on 30. Mar 17, 21:23:22
:) Hei TOMS! Ja, det nærmer seg tiden for Kardamili både for dere og oss. Etter hva jeg husker fra det du har skrevet tidligere, så kommer dere til Kardamili ett par dager etter oss. Vi tar gjerne en prat. Kom gjerne en tur til Pierides eller send en pm, så kan vi ta en prat og gi noen tips. Vi var på Samos for en dal år siden og kjørte litt rundt. Besøkte blant annet Manolates, som vi ble veldig sjarmert av. Det er få byer som legger spesielt vekt på keramikk og annet håndverk på samme måte i området rundt Kardamili. Men Stemnitsa (Trikolona) er en vakker fjellandsby med gode tradisjoner for sølv- og gullsmedarbeid. Det skal være et bra folkloremuseum der og litt nord for byen i retning Dimitsana er det et bra vannkraftmuseum. Vi har bare kjørt igjennom Stemnitsa noen ganger, men har enda ikke besøkt byen ordentlig. Den står på lista for denne turen.
Legger ved ett par bilder fra Manolates






Ja vi kjem ned søndag. Vi skal nok spore dykk opp - byen er vel ikkje større enn at vi treffes ute på "livet" på kvelden ;D

Katherina

 :fekting: Biltur ble det og denne gangen var det øya Spetses som var målet. Vi har overnattet flere ganger i Ermioni, så vi fant ut at det kunne være greit denne gangen også. Dagstur til Spetses. Det viste seg å skulle være klokere enn vi hadde regnet med på forhånd.
:) Som vanlig startet vi ved soloppgang. Vi var usikre på forholdene rundt Kalamata, så vi valgte å kjøre via Gytheo og Sparta. Underveis så vi mange skader etter flommen. Veier var rast ut, stod fortsatt mye vann i olivenlundene, skrot og kvister og annet som regn og vind hadde tatt med lå over alt. Trist å se, men vi prøvde å distansere oss fra det. "Ut på tur aldri sur!"  8) Etter Sparta fikk vi oss en gledelig overraskelse. Det var åpnet ny motorvei her fra til Gefyra (litt sør for Tripoli). Det er herlig å kjøre på motorvei her på Peloponnes. God kvalitet og minimalt med biler. Men ofte velger vi andre veier for å få se litt mer. Nå var det bare om å gjøre å komme fram raskest mulig, så vi kostet på og koste oss. Mellom Didima og Kranidi ble vi møtt av et vakkert syn. Gjerdene langs veien var omkranset av blomster. Nå MÅTTE vi stanse.
Vi hadde god tid, så hvorfor ikke kjøre en tur innom Porto Cheli før vi fant rom for natten. For Sverre som aldri får nok av båter i alle størrelser, så er dette himmelrik på jord.


Fourni












Porto Cheli







Katherina

 :99wywy: Vi er kommet fram til Ermioni og rusler litt på kryss og tvers i de vakre smugene.  :kd66:




















polyanna

Flotte bilder. Takknemlig over å få 'bli med' på tur. I mange år nå har jeg reist alene, vært Happy med det. Men et aldri så lite savn dukker opp når jeg ser hvordan dere to hygger dere. Delt glede osv... :) - Håper du legger inn litt fra kommende reise  :). Landskapet er så annerledes enn på øyene. Og blomstringen utrolig frodig.  :)

Katherina

 :blomst3: Takk, polyanna, for koselig hilsen. Vi er veldig i Hellas modus for tiden. Deilig å ha kommet inn i reisemåneden. Vi drømmer litt om utflukter og det blir nok til steder vi har vært tidligere. Litt "dypdykk". Blir nok litt skildring etter hvert.

8) Nå fortsetter vi å rusle rundt i Ermioni og avslutter nede på havnepromenaden med noe godt å spise mens sola dukker ned bak fjellene.






















dagstaalesen@hotmail.com

For et fantastisk vakkert sted, men så er du jo dyktig til og få det fram på bilder.
Dag.

stein

Herlig tråd  :)  Tusen takk.

Vi har allerede bestemt oss for 2 uker bilferie på Peloponnes i uke 37 og 38 i 2018. Gjett om vi skal studere denne tråden nøye  :D
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Katherina

 :bye: Hei, hei!  :D Veldig koselig at bildene og reiseskildringen min kan friste til besøk rundt omkring på vakre Peloponnes.
:hfjjk: Ermioni er et av de stedene som vi gjerne besøker når det passer inn i reiseruta vår. Den ligger vakkert til på et nes og er omgitt av havet på to sider  og helt ytterst på neset er det en vakker pinjeskog, som er et fint turområde. Hvis dere er interessert i mer om Ermioni, har jeg funnet et nettsted med nyttige opplysninger om både byen, området og turtips til andre steder. www.ermioni.info.

Her kommer noen bilder til fra Ermioni. De er fra tur vi hadde hit i april 2014.






Bistis




Bistis

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...