Logg inn med Facebook eller Google!

Hva er din greske favorittmat?

Started by Miguel, 07. May 07, 17:13:09

Previous topic - Next topic

Admirala

Mhmh! Meze er best, da, variasjon er deilig, og å dele mat med andre øker matopplevelsen. Spise lenge, prøve noe nytt, bestille mer om man ikke blir mett. Bestiller egentlig bare meze når vi er ute og spiser i Hellas.

Hvis jeg en sjelden gang tar en hovedrett, blir det ofte favoritten: fritert torsk med skordalia.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

marjana

Quote from: \"xristina\"Hmm - jeg har en jobb å gjøre på dette med blekksprut. Har smakt det i omtrent alle varianter, men sliter fortsatt... Kalamaries går greit som meze, men ellers synes jeg blekksprut er oppskrytt.

Men; jeg har lært meg å like både feta og oliven, så jeg blir vel kanskje voksen en gang når det kommer til blekksprut også. Jeg smaker i alle fall - og det er mer enn hva jeg gjorde for noen år siden. :-)

Du har mange sesonger og mange år å øve deg fremover...

Men det er jo heller ingen vits i å spise noe man ikke liker når det er så mange andre valg i matveien.

Det er heller ikke alltid blekkspruten man får servert er like god. Den må være helt fersk og mør, og ikke seig. Lurt å være sikker på at det er en god taverna hvis man spiser ute, og ikke kjenner fiskeren.
Glika i zoi

xristina

Jeg spiser aldri blekksprut om jeg ikke er sammen med lokale folk som kjenner til hvor det er skikkelig kvalitet. Så jeg tror at jeg har spist god blekksprut, som har vært skikkelig tilberedt. Har vært innom helgrillet, delgrillet, i eddik (pføy!), i en saus osv. Det er ikke noe stort mål for meg å like det, for det er som du sier Marjana så utrolig mye annet godt. Men jeg har jo erfart at ganen endrer seg med årene, så hvem vet... Kanskje blir det en favoritt en gang...

brit

Er 95% vegetar og finner så mye deilig å spise i Hellas. Da rager som før nevnt Briam øverst og så kommer Gigantes, fylte tomater og paprika, saganaki(ost), zucchinikrokketter(taverna Lyhnari på Skiathos), tzatziki, selvfølgelig gresk salat og alle varianter av salater,fylte zucchini blomster mm...masse mer. Å..så sulten jeg blir. zqr2333222222

IngerMarit

Hver eneste middag jeg spiser i Hellas innledes med Saganaki cheese, jeg bare må ha det. Er også veldig glad i Pastitio.

Marlene

Det beste av alt, er Xtapodi psito, altså, Blekksprut som lages på grillen, nam nam nam..... :)
Lenge leve Hellas <3

Tommy

Quote from: \"Marlene\"Det beste av alt, er Xtapodi psito, altså, Blekksprut som lages på grillen, nam nam nam..... :)

Åååååååhhhh, nu rann snålvattnet ordentligt här, det ska jag äta första kvällen när jag kommer till Athen om några veckor. Och jag vet precis var jag ska få den tillagad så den nästan rinner ner av sig själv över smaklökarna och ner i strupen. Mmmmmmmmmmmm  zqr233322222



(Att fresta sig på detta viset, gränsar ju nästan till självplågeri   zxcccccxx  )
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

effie

Briam:nam:

Gjerne med noe lammekjøtt oppi!

Også synes jeg stort sett Pita Gyros er godt!
effie - mammaen min har grodd fast på Karpathos:-)

Calle

Annars kan ni alltid prova detta:

Bathynomus Giganteus (som denna djuphavsart av gråsugga modell
större heter) kokas som man gör med kräftor.
De många gångbenen (klorna) bryter man av och äter samt suger ut saften.
Den breda stjärten är en riktig delikatess så den äter man sist av allt. Dekorera tallriken
med tomat-skivor, gurka, oliver och lite feta-ost och lägg gråsuggan i mitten.
Voila! En riktig festmåltid!

Djuret har blivit allt mer vanligt såväl här på Kreta som på andra öar.
Bli inte förvånad om ni vaknar i hotell-rummet av att något varmt ligger och andas på bröstet!
Skicka ett PM om ni vill ha mer info om detta lustiga djur!



Calle!
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

Calle

Quote from: \"effie\"Gjerne med noe lammekjøtt oppi!

Også synes jeg stort sett Pita Gyros er godt!

Mc-Donalds er också godt! Dom har öppnat för säsongen nu här i Rethymno!

Calle (trött på meze!)
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

Bmwpia

For en nybegynner som aldri har vært i Hellas men skal om 3 uker... Hva er meze og kleftiki eller hva det het :D

Ole

Meze er masse kjøtt av forskjellig slag på et stort fat der alle forsyner seg fra samme fatet. Her er et bilde fra Athen nå i mai:



Kleftiko er lammekjøtt uten bein. Store saftige stykker som smelter på tunga hvis den er bra. Tilbehør kan variere. Alt legges i aluminiumsfolie og kokes i ovnen.



Kleftiko

Antal porsjoner: 4

Ingredienser:
500 - 600 g lammekjøtt (uten ben)
4 fedd (klyftor) hvitløk i skiver
4 små løk i skiver
4 små/middels poteter i skiver
4 små gulrøtter delt i fire biter
100-200 gram fetaost
4 ss (matsked) nypresset sitronsaft
4 ss smeltet smør
Eventuelt 8 ss rødvin
1 ts oregano
1 ts mynte
nykvernet pepper og salt

Tillagning:
Del kjøttet i store biter og fordel det til fire stykker. Ta et passende stykke aluminiumsfolie slik at det blir plass til alle ingrediensene inni. Smør litt smør på folien. Legg kjøtt på folien sammen med poteter, gulrøtter, løk og hvitløk. Fetaost i terninger. Hell over sitronsaft. Krydre med pepper, salt, oregano og mynte. Lag tre pakker til. Tilsett gjerne 2 ss rødvin i hver pakke. Brett godt slik at det blir tett. Løft hjørnene litt opp så saften ikke renner ut. Legg pakkene i en ildfast form. Kok dem i ovn på 175 grader i 1 1/2 - 2 timer.

Alternativt kan pakken fylles med tomat, paprika, squash, aubergine eller andre grønnsaker du liker. Prøv deg fram.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...