Logg inn med Facebook eller Google!

Er Hellas "syden"?

Started by Ole, 08. Jul 09, 21:34:00

Previous topic - Next topic

Mixelite

Quote from: \"xristina\"Jeg sier også Hellas - eller vanligvis enda mer spesifikt; Kos. Men jeg får ikke grøsninger på ryggen eller ståpels bak øra som folk sier at de skal til Syden og mener et sted i Hellas. Det er bare en talemåte.

Det jeg derimot får grøsninger på ryggen av er når folk sier Koooos og ikke Kåss! ;-)

Men for å svare på overskriften; JA - Hellas er \"syden\" - uansett hvordan man vrir og vrenger på det - liker eller misliker det... ;-)

Definisjoner. Vi sier syden som i sør for oss og da er Hellas syden.

Så har vi dem som sier syden og mener der de med charterfeber drar. Da er ikke Hellas syden. -Bortsett fra sånne litt tvilsomme steder som f.eks Koooos(det heter det på norsk vettu) og Hersonissos.

-Og dermed får vi en debatt som er eldre enn boka til Are Kalvø til å blusse opp igjen ;-)

xristina

Quote from: \"Mixelite\"Bortsett fra sånne litt tvilsomme steder som f.eks Koooos(det heter det på norsk vettu) og Hersonissos.
 
Gjø\'kke det asså! :-)

Men det er jo ikke rart det blir krig i verden, dersom mer eller mindre teite begreper om reising skal skape strid... :-)

Noen ganger bruker jeg syden, når jeg snakker med folk som jeg ikke orker å ha en lengre samtale med. Da blir samtalen a la dette:

De: \"Har dere ferieplaner da?\"
Jeg: \"Jada - vi skal et par uker til syden.\"
De: \"Åh - så deilig da!\"

Alternativt:

De: \"Har dere ferieplaner da?\"
Jeg: \"Ja! Skal til Hellas.\"
De: \"Åh, hvor da?\"
Jeg: \"Athen, Naxos og Kos\"
De: \"Så spennende da. Hvordan reiser dere da?\"
Jeg: \"Flyr til Athen, og tar båten videre til Naxos etter noen dager, og så båt videre til Kos.\"
De: \"Heter det Kåss? Har alltid sagt Kooooooos jeg. Synes det høres så koselig ut...\"
Jeg: \"Det heter Kåss!\"
De: \"Men blir ikke Athen veldig varmt på denne tiden da?\"
Jeg: \"Joda, men det går nok bra.\"
De: \"Da er det veldig viktig å drikke masse vann, vettu. Og Koooos er vel sånn partyøy? Må\'kke bare drikke øl da...\"
Jeg: Taus!
De: \"Og Naxos har jeg ikke hørt så mye om. Er det fint der?\"
Jeg: \"Det vet jeg ikke, for jeg har ikke vært der før. Ser greit ut på bilder...\"
De: \"Det blir spennende. Skal gutta være med eller?\"
Jeg: \"Nei, de plasserer vi på kennel i mellomtida...\" (har jeg lyst til å svare) \"Ja, det er klart de skal!\"
De: \"Blir spennende for dem det...\"

Osv osv. Ikke rart at man svarer \"syden\" noen ganger...

Riitta

Känner igen denna typ av samtal :lol: Det är inte konstigt att man blir trött på och svara ibland :clown:  :drunken:

Det där med kennel var bra :lol:

Riitta

operafantomet

Quote from: \"Mixelite\"Definisjoner. Vi sier syden som i sør for oss og da er Hellas syden.
Samtidig er det typiske Syden i \"ren sydlig linje\" fra Norge. Hellas ligger ganske godt mot øst. Selv Syden-aktige land som Kroatia og Italia benevnes sjelden som \"Syden\". Samtidig virker det som om noen reiseselskaper kaller alle varme steder ved Middelhavet som \"Syden\"... Så ja, hva skal man holde seg til?

Xristina, hi-hi-hi - fantastisk samtale!

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Niaas

Hmm, innlegget mitt forsvant..  Prøver igjen..

For meg er Syden de som bestiller en reise til en strand, et ok hotell med basseng, ok natteliv, og de bryr seg ikke så mye med hvor de reiser.
Når noen sier at de skal til Syden så spør jeg alltid \"hvor skal dere?\" og det er ikke alltid de kan svare på det.
Syden kan være hvor som helst, det har mer å gjøre med menneskene som reiser dit.  Så Hellas kan også være Syden for enkelte.

Jeg sier alltid at jeg skal til Hellas!   :flower:
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

xristina

:-)
Ja ja - uansett hvordan vi vrir og vrenger på det, så er ikke betydningen annet enn et land som ligger sør for oss, og gjerne ved Middelhavet:

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)
Syden Syden n ubøy (fra ty.) sørlige land, strøk, særlig om middelhavslandene eks trekkfuglene drar til S- om høsten / en ferietur til S- / det varme S-

Anne

Hva er egentlig forskjellen?  Vi er jo alle turister og er i den forstand med på og turistifisere de stedene vi reiser til (enten vi liker å innrømme det, eller ikke). Synes det blir feil og putte folk i forskjellige båser med ulik verdi. Vi finner våre favorittsteder og har forskjellige referanserammer..sånn er det bare. Det er jo bra at ikke alle liker det samme(da hadde Skiathos vært FULL av folk...heehee). Jeg hørte Martin Koldberg i AP si en gang..I dette hus..arbeidernes hus..er det ingen som reiser med fly hvor det blir klappet i hendene når flyet lander...og det er en motbydelig holdning til andre folks feriegleder. Vi reiser alle til \"syden\" når vi setter oss på et fly og vender nesa sørover.
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

meze

Quote from: \"Niaas\"For meg er Syden de som bestiller en reise til en strand, et ok hotell med basseng, ok natteliv, og de bryr seg ikke så mye med hvor de reiser.
Når noen sier at de skal til Syden så spør jeg alltid \"hvor skal dere?\" og det er ikke alltid de kan svare på det.
Syden kan være hvor som helst, det har mer å gjøre med menneskene som reiser dit.  Så Hellas kan også være Syden for enkelte.

Jeg sier alltid at jeg skal til Hellas!   :flower:

Helt enig, Niaas. Man kan også oppleve at de svarer \"Hellas\" men når man spør hvor, så er det \"Kypros\". Jeg svarer alltid Hellas eller den øya jeg skal til, eventuelt et annet land. Beklager, men jeg syns faktisk Syden er negativt og upresist. Mallorca, f.eks. er jo faktisk også en øy som sikkert har sine kvaliteter utover å være \"syden\", og fortjener å bli nevnt ved navn.

xristina

Quote from: \"Anne\"Hva er egentlig forskjellen?  Vi er jo alle turister og er i den forstand med på og turistifisere de stedene vi reiser til (enten vi liker å innrømme det, eller ikke). Synes det blir feil og putte folk i forskjellige båser med ulik verdi. Vi finner våre favorittsteder og har forskjellige referanserammer..sånn er det bare. ... Vi reiser alle til \"syden\" når vi setter oss på et fly og vender nesa sørover.

Jupp! :-)


xristina

Anne Hafstads kommentar anbefales! (Linken til Mix) Veldig bra!

Admirala

Ord betyr mer en ordbokdefinisjonen. Ord har konnotasjoner (=den forestilling et ord framkaller, begrepsinnhold; bibetydning, sidebetydning)

Hvis jeg sier at Hun er en kjerring sier jeg mer enn at Hun er en gift kvinne/kone.
Hvis jeg sier om et menneske at Hun er en fjortis mener jeg mer enn at Hun er fjorten år.

La oss ta vitsen:
- Hva kalles 100 advokater på havets bunn
- En god begynnelse

For å i det hele tatt å forstå den, (og det gjør vi alle), forstår vi også at advokat ikke bare er en som kan gi oss juridisk hjelp. For da blir jo vitsen meningsløs. Vi forstår at advokater (med rette eller urette) har et rykte på seg for å være, tja griske lurendreiere, kanskje? \"Griske lurendreiere\" er dermed, en av mange konnotasjoner til ordet advokat. (Og for ordens skyld: Jeg har ingenting imot advokater, det var bare et eksempel.)

Vi har ikke nødvendigvis de samme konnotasjonene til ordene vi bruker. Bare se på denne diskusjonen, ordet Syden har ulik konnotasjon fra person til person. Men vi kan ikke si at en konnotasjon er feil, bare fordi vi er uenige i den.
Det er interessant å diskutere ords konnotasjoner, og det får iallfall meg til å tenke over hvor vanskelig det egentlig er å kommunisere og forstå hva som blir kommunisert.

For øvrig, til Anne:
Hvem har snakket om å \"putte folk i båser med ulik verdi\"? Hva som er en verdifull, meningsfull, fantastisk ferie for meg trenger ikke være det for deg, men det betyr ikke at jeg ikke kan anerkjenne at din ferieform er verdifull for deg.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...