Logg inn med Facebook eller Google!

Panagia Thasou - ei gresk ferje

Started by Svein~B, 17. Feb 15, 15:09:00

Previous topic - Next topic

Svein~B

17. Feb 15, 15:09:00 Last Edit: 17. Feb 15, 15:13:37 by Svein~B
Panagia Thasou ble bygget i Hellas i 1985. Hun het Theologos P fram til 2003. Da gikk hun mellom øya Korfu og byen Igoumenitsa på fastlandet. Nå går hun mellom Skala Prinos på øya Thassos og byen Kavala på fastlandet.

Her ligger hun ved kai i Skala Prinos.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

bengalow

17. Feb 15, 22:50:25 #1 Last Edit: 17. Feb 15, 22:52:32 by bengalow
En "kul" historia om Theologous P från Igoumenitsa...
Vi körde upp dit från Parga en söndag, tror jag det var, för allt var stängt. Vi satte oss ned vid hamnen, och efter en stund kom en dam, som berättade, att hon skulle till Korfu/Kerkyra med din densamma båt, Sven,, och hade lämnat sitt bagage ombord, men ville ha en glass/iskrem innan hon åkte. Vi satt och pratade om ditt och datt, tills plötsligt båten fällde upp rampen, kastade loss och stävade ut mot sitt mål. Damen slängde sin iskrem och sprang och skrek att dom skulle stanna. Det gjorde dom inte, så där åkte bagaget. Det enda hon kunde göra, var att gå till hamnpolisen, och berätta vad som skett, så att dom kunde ta hand om hennes ägodelar vid målet. Det var väl 75 meter från vår bänk till kajkanten, och damen väl +70 år. Då går det inte så fort när man springer...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Svein~B

Siden 2003 har denne ferja tilhørt rederiet Thassos Ferries. De har ferjer mellom øya Thassos og to byer på fastlandet, Keramoti og Kavala. Panagia Thasou går mellom byen Skala Prinos på Thassos og Kavala på fastlanet.

Her er det tidlig om morgenen. Hun har akkurat lagt fra kai i Skala Prinos og legger av gårde på dagens først tur til Kavala. Det er fastlandet vi ser i bakgrunnen og byen Kavala vi skimter til venstre i bildet.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her er vi gått om bord på ferja. Som på de fleste greske ferjer, er det bare åpning i den ene enden. Det betyr at bilene må snu på bildekket. Lastebilene må rygge om bord.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Det er salong i overbygningen. Her er det bar der du får kjøpt snacks og drikkevarer. Det er også toaletter i tilknytning til salongen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Det er rikelig med sitteplasser. Som på de fleste greske ferjer er det en TV som alltid står på i et hjørne av salongen. Det er også store vinduer, men det er ikke mye å se på denne overfarten.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

De siste par ukene har ferja ligget i Amaliapolis. Jeg antar at det er det årlige vedlikeholdet, for det ser ut som det er et skipsverft der hun lå. Hun var tilbake i Skala Prinos i dag morges.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

I dag gjør hun to turer til Kavala ifølge gtp.gr. Ei annen ferje, fra et annet rederi, hadde den første turen i dag morges. I neste uke er det ikke lagt ut noen ruter. Det synes jeg er litt merkelig.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

02. Nov 15, 19:56:32 #8 Last Edit: 02. Nov 15, 20:01:08 by Svein~B
Her er et hjørne til med TV. Jeg tror nok trygt jeg kan si at om det ikke fins ett hjørne med TV, er det to hjørner med TV  :)

Det ser ut  som hun lå i ro i hele går, men nå er hun i gang igjen. I dag har hun vært i hvert fall én tur til Kavala.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

På hver side av salongen er det promenadedekk. I den forre enden av dette går trappa ned til bildekket. Akter, på hver side, er det trapp opp til soldekket.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her har vi gått opp den trappa som vi så litt av til høyre i det forrige bildet, så vi er på soldekket. Vi ser tvers over den bakre delen av dekket. Som dere ser, er det rikelig med sitteplasser her også.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

09. Nov 15, 18:53:56 #11 Last Edit: 11. Nov 15, 18:49:48 by Svein~B
Her står vi bakerst på dekk og ser framover.Nesten alle benkene er under tak, men det er mulig å sitte i sola også. Til venstre ser vi trappa som fører ned til salongdekket.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...