Logg inn med Facebook eller Google!

Ryktebørs og fakta, flyruter 2015

Started by Marit, 08. Sep 14, 21:00:04

Previous topic - Next topic

stein

Sjekket Norwegian til og fra Athen i april. 1100 og noe T/R på torsdager. Direkte med avgang 0730 fra Gardermoen og 1300 (tror jeg) fra Athen.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Marit

Ryanair, som totalt dominerer virksomheten på Østfold-flyplassen, skal bl.a. fjerne ruter til populære feriedestinasjoner som Barcelona, Kos, Malta, Rhodos, Faro og Ibiza.

http://www.aftenposten.no/okonomi/Ryanair-kutter-hver-tredje-rute-i-Norge-neste-ar-7729754.html
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Vegard

Hei

Veldig hyggelige priser og tidspunkter på en del flighter fra Oslo til Athen med Lufthansa i juni / juli neste år om dagen. Ikke direkte, men med grei transit i Frankfurt.
Lander i Athen 13.25 Da rekker man som regel både båter og eventuelle fly videre innenriks. (Venter i spenning på når Olympic / Aegan legger ut sommerrutene.)
Hjemturen går fra Athen f.eks 14.15 Også fint mulig og rekke i det minste med fly fra en del av øyene. (Vi kommer fra Paros, der går det hvertfall to fly om dagen som kan rekke denne flighten.)

Vegard

ingaberentine

07. Oct 14, 13:22:06 #15 Last Edit: 07. Oct 14, 13:25:00 by ingaberentine
Bare en kort kommentar angående Paros og flyruter 2015. Som sikkert mange vet bygges det en helt ny flyplass på Paros. Denne vil få en betydelig lengre rullebane en eksisterende flyplass. Mener å ha lest at den nye skal være ferdig asfaltert til mai 2015. Men om den blir tatt i bruk da vet jeg ikke, for byggningsmassen skal vist ikke være ferdig til mai 2015, er usikker på om den er/blir påbegynt til da. Poenget jeg vil frem til er at frekvensen på fly fra/til Athen nok trolig vil bli lavere med den nye flyplassen og at man heller setter inn et større fly som tar det samme antallet pasasjerer på 1 eller 2 flygninger, men som sagt jeg aner ikke noe om når den nye flyplassen/stripen blir tatt i bruk. Er det noen som har noen mer info om dette?????????

Vegard

Hei  :D
Mulig vi er litt off topic her, dette skulle kanskje vært flyttet til Paros / Antiparos tråden?
Vi har lurt litt rundt den nye flyplassen og derfor snakket med litt forskjellig folk.
Antall svar er like mange som antall hoder spurt, men fellesnevner er at den skal være ferdig og klar for innenrikstrafikk et sted mellom 2015 og 2017 (?) Da vi sa at vi hadde lest at den skulle være ferdig 2014 bare ler alle og sier at den har egentlig vært planlagt i over 10 år. "Vi tror det når vi ser den" sier folk. Men det blir jo veldig spennende og se 2015?

Flyplassen er i prinsippet byggemeldt, planlagt og plassert med tanke på en rullebane på ca 2000 meter for å kunne ta ned jetfly (Internasjonalt). Men bygges nå med 1400 meter rullebane i drift, noe som fremdeles vistnok bare fungerer for mindre fly / propellfly. Men dog med større kapasitet en de som kan gå ned og ta av igjen i dag på den gamle flyplassen som har en rullebane på 710 meter. Den gamle har derfor en begrensning på vekt i forbindelse med takeoff fra Paros. Dette medfører den dårlige kapasiteten på fly Paros / Athen. Flere har sikkert opplevd utsolgte, men halvfulle fly?
En måling med Google Earth med dertil unøyaktighet, tilsier at de har planert for en rullebane på drøye 2000 meter. Bildet over Paros er tatt oktober 2013. Så dette kan nok stemme sånn rimelig greit.

Med fare for å bli ansett som i overkant navlebeskuende må jeg vel si at jeg håper det tar litt tid før de tar ned større jetfly på den nye flyplassen. Ja, det vil gjøre reisen enklere, men støyen og den trafikken vil nok påvirke stemningen både på Paros og Antiparos. Men det kommer jo selvsagt an på hvor hyppige avganger, til hvilke tider på døgnet osv. Ingen vil bo ved fabrikken, men alle vil ha arbeidet ...

Grunnen til at de ikke bygger internasjonal flyplass med en gang, er at det (vistnok) ligger en klausull bak den nye internasjonale som ble bygget i Athen før OL. Investorene krevde i følge ryktene at den skal nedbetales før det bygges flere nye internasjonale flyplasser i Hellas. Her er det vist enda noen år igjen i nedbetalingsplanen. Årstallet her hørte jeg i sommer, men det er borte fra harddisken.
I tillegg skal vist en større flyplass med internasjonale flyvninger og jetfly stille større krav til brannberedskap og annen infrastruktur som Paros pr i dag ikke innehar.
Men som sagt, snakker man med ti forskjellige får man ti forskjellige svar, men noen fellesnevnere er det. 

Er det noen som har noe utfyllende eller korrigerende på dette så er vi glade :)

Så vet jeg ikke om Ole kanskje heller vil ha denne diskusjonen et annet sted, det har vel kanskje ikke helt med ryktebørs angående flyruter for 2015 og gjøre? Ble bare litt ivrig ;)

Tjorven

Da taxi'n kjørte forbi på vei til Pounta, juni i år, mente sjåføren å vite at den nye flyplassen skulle være ferdig til neste år  ;D  Håper det blir lenge til.....  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.


Ole

Quote from: Vegard on 07. Oct 14, 14:40:49
Så vet jeg ikke om Ole kanskje heller vil ha denne diskusjonen et annet sted, det har vel kanskje ikke helt med ryktebørs angående flyruter for 2015 og gjøre? Ble bare litt ivrig ;)


Tja.....vi lar det stå inntil videre. Er på charter-tur for tiden, så jeg lager heller en egen tråd ang. Den nye flyplassen på Paros når jeg kommer hjem. Hvis der ikke er en tråd om det allerede???

Tjorven

Da blir det tydeligvis ikke noen store charterfly som kan lande på den nye flyplassen heller, siden rullebanen blir for kort  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

carin

Läser på Hellasforum fb, att Aegean Airlines ska börja med att flyga mellan Athen og Oslo fra 21 juni 2015 med 2 avgånger i uka  :D



siljeae

Søndager og onsdager. Flyet går kl 08.20 fra Athen, og nedover igjen kl 12.10 fra Oslo :)

Marit

Her er link til Aegean.

http://en.aegeanair.com/

Da blir det jo enklere å bestille en "gjennomgående" billett til de greske øyer  ;D

Har allerede sjekket ut Kos.
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...