Logg inn med Facebook eller Google!

Korfu september 2011 - Nu også i farger

Started by JohnS, 05. Oct 11, 19:37:55

Previous topic - Next topic

JohnS

05. Oct 11, 19:37:55 Last Edit: 06. Oct 11, 17:55:00 by JohnS
En fin tur i bil over fjellet, og overnatting hos gode venner ikke så langt fra Gardermoen, som hadde tromma sammen en gammel felles vennegjeng til en meget hyggelig lørdagskveld. Det ble en utrolig flott ekstrabonus som en start på turen vår, og søndag ble vi så kjørt til flyplassen.
Flygelederstreik ett eller annet sted i Hellas skapte ringvirkninger, men heldigvis ikke mer enn et par timers forsinkelse.  Gleden over å stige om bord i vårt etterlengtede transportmiddel, ble fort og brutalt dempet da vi klemte oss inn i våre anviste seter.  Ved bestilling av framtidige reiser, kommer vi nok  til å hoppe kjapt over de alternativene som går med Thomas Cook.  Det var mildt sagt trangt! Setet foran meg lot seg ikke låse i opprett stilling, så jeg satt hele veien med passasjeren foran bokstavelig talt liggende i fanget mitt"¦"¦ For oss som er mer "velbygde" enn gjennomsnittet, har innføringen av Novair Easy og SAS charter pluss vært en velsignelse.  Vi vil ha komfort på turen, og er villig til å betale for det innen rimelighetens grenser, så inntil TC finner på noe lurt, får de fly uten oss.
Humøret steg igjen da vi kom ut på flyplassen i Korfu, og ble møtt av en nattetemperatur som var det vi hadde drømt om gjennom måneders vestlandsk "sommervær".  En god halvtimes busstur på veier som ble mer og mer bratte og svingete jo nærmere vi kom målet, Agios Gordis på vestkysten, la ingen demper på stemningen.
Vi fikk anvist veien de 400 meterne fra buss-stoppet til hotell Nereides, og la trøstig i vei med bagasjen ned hovedgata, inn på en vei som nærmest var en sti, over kirketrappa, og så var vi der.  Litt leiting etter det skapet hvor vi skulle finne nøklene gikk greit, og alle vi norske fant nøkkel og rom uten problem.  Opp på rommet og ut på balkongen, hvor vi ikke kunne se havet, men hørte bølgene skvalpe like nedenfor.  Alt var stengt i byen, så vår medbrakte Jägermeister fra Gardermoen måtte vikariere som velkomst-ouzo der vi satt og satt på balkongen og nesten ikke hadde hjerte til å gå og legge oss.
Morgenen etter dro vi fra gardinene, og det Joniske hav åpenbarte seg, med en flott sandstrand like utenfor vinduet, og spennende klippeformasjoner i endene av stranda.  Under frokosten møtte vi Agios Gordis' svøpe og forbannelse, vepsen, som opptrådte over alt i store mengder.  Heldigvis hadde vi på vår vei nedover ett eller annet sted røska med oss en boks Fanta, som var blitt stående halvdrukket på balkongen kvelden før.  Vi oppdaget at denne var som en magnet på vepsen, som krøp nedi og forsynte seg, og en god del av dem ble værende der nede.  Boksen ble plassert så langt ute på venstre ving av balkongen som mulig, og sparte oss for mye plager, særlig da vi kompletterte med en klatt syltetøy på høyrevingen.  Vepsen var irriterende, men ikke aggressiv, så selv om vi var omgitt av veps ved alle måltider, ble ingen av oss stukket, og vi hørte heller ikke om andre som fikk vepsestikk.
En doven dag, varmt og lummert, så jeg satt mest i skyggen, mens min bedre halvdel holdt seg i eller nær et hav som var oppvarmet av mange måneders sol.  I kveldinga skya det til, og så brakte det løs med et fascinerende tordenvær.  Da vi skulle ut til middag, ble hele området mørklagt, så det meste av byen ble stengt.  Vi karra oss inn på en taverna, og fikk beskjed om at de kunne ikke tilby full meny når det gjaldt varmrettene.  Nærmere utspørring viste at de kunne tilby spaghetti og "¦  ja, mer spaghetti.  Dette fristet ikke, så vår første festmiddag i Hellas ble resten av brødet fra frokosten med salami og ost, på balkongen.
Dagen etter opprant med mer regn og torden, så vi tusla rundt mellom bygene og gjorde oss kjent og tok det ellers med ro.  Vi kryssa fingrene for at lyset skulle holde, og denne kvelden ble det en omsider en skikkelig middag. 
Morgenen etter hadde det klarna opp, og så hadde vi 12 dager som var like stabile som sommeren hadde vært her vest.  Men i stedet for dag etter dag med gråvær og byger, hadde vi 28 grader komma litt som max-, og 21 som min-temperatur hver eneste dag.  Det rare var at det ble ikke kjedelig en gang"¦..
Agios Gordis er en liten by som er bygget opp rundt en flott strand, stort sett.  Kanskje ikke alle er enige, men vi kommenterte flere ganger at det var synd at ikke denne stranda og hotellet var plassert i eller ved en by med mer sjarm og atmosfære.  Byen bestod stort sett av ei enkel gate på 2 - 300 meter fra buss-stoppet til stranda.  Svært lite sidegater å rusle i. I gata fans det nesten bare tavernaer, supermarkeder og noen barer hvor de mange engelske turistene kunne se rugby-kamper på TV om formiddagene og fotball om kvelden, mens de drakk engelsk øl. Hvis man liker motbakker i varmen - veldig bratte motbakker - var det en del fine turmuligheter.  Tavernaene hadde jevnt over høy kvalitet, men bar  - med et par unntak - mer preg av effektivitet og profesjonalitet enn av sjarm og miljø.  Etter at vi de to siste turene har vært på Kreta, opplevde jeg folk på Korfu som mye mer reserverte og vanskelige å komme inn på.   
Øya Korfu var ganske spennende, særlig Korfu by.  Den var en fascinerende blanding av det greske vi har sett så mange andre steder, og noe helt annet, sikkert med bakgrunn i påvirkningen fra Italia og England.   Gamlebyen kunne nesten vært i Rethymnon, men så kom vi plutselig ut fra de trange gatene og ut på et åpent område med cricket-bane (!), et kongelig slott og en stor åpen park.
Vi tok en del turer med lokalbusser, som var av høy kvalitet, med AC og turbuss-seter.  Nordover langs vestkysten var det utrolig vakkert mange steder, bl.a. rundt Paleokastritsa, hvor turismen setter sterkt preg på selve byen.  Vakre viker med flotte strender, utrolige fjellformasjoner og grotter, som bare kan ses fra sjøsiden.  Små båter gikk en tre kvarters runde hele tiden, så det var sjelden mer enn 5 - 6 minutter å vente på en tur.  Høres "turistisk" ut, og det var det, men uten tvil verdt de få Euroene turen kosta. På mange måter var den lille båtturen ett av høydepunktene i hele ferien.
Konklusjonen er noe sånt som at vi hadde en kjempefin ferie på ei kjempefin øy, men sitter med en følelse av at nå har vi vært der, og at det ikke er stedet som kommer høyst på må-tilbake-dit-lista vår.

PS Jeg skulle være avansert denne gangen og legge inn noen bilder, men ett eller annet gikk skeis, og nå gidder jeg ikke prøve mer i kveld.  Får heller sende bildene med separat post hvis jeg får det til en gang inspirasjonen tar tak i meg igjen
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

kaka

Det er alltid artig å lese det du skriver fra deres reiser, - og veldig fint med litt detaljinformasjon fra Korfu, JohnS
KariK

Frost

Tusen takk for fyldig rapport. Håper det kommer bilder også. :)

filhellener

Både trivelig og nyttig å lese skildringen av Korfuferien deres, JohnS  :)

Trivelig fordi du skriver så levende og godt  :-- ;D

- og nyttig fordi jeg hittil ikke har besøkt Korfu,
- og Ag. Gordis er stedet jeg har vurdert å bo o m jeg s k u l l e reise til Korfu  :)
Nå er jeg ikke så sikker på det lenger  :-\

- tror heller det får bli en tur til Lesvos igjen jeg, bl.a. noen dager på Micaelia, d e r  var  det bra  ^-^
Kari

Tjorven

Gleder meg som vanlig over din forteller-evne, JohnS  :)
Jeg har vært på Korfu to ganger. Det er lenge siden nå, men husker øya som spesielt frodig, og med koselige fjell-landsbyer. Vi kjørte også rundt i det vakre nordlige området, langsmed Paleokastritsa og videre opp til bl.a Kassiopi og Sidhari. Den gang var Kassiopi en trivelig liten by å rusle rundt i, og sistnevnte ganske så speiell med sine klippe/grotteformasjoner med deilige sandstrender innimellom.
Jeg føler også at jeg har "sett og gjort" Korfu etter to besøk (siste gang i sør). Øya er absolutt verd et besøk, men jeg ville nok heller ikke valgt Agios Gordis.
There are no strangers, only friends we haven't met.

JohnS

Utsikten fra balkongen



Og utsikten på et annet tidspunkt.  Jeg tror jeg tok hundrevis av bilder av solnedgang og kveldshimmel







Litt av det kongelige slott i Korfu by



Og fra Gamlebyen












At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

kaka

Ikke så rart du tok "hundrevis" av bilder, med slike solnedganger. Utrolig fascinerende!
Det siste bybildet vekker minner fra en tur der, for lenge siden.
jeg likte godt Korfu by, (men har fått bekreftet at Ag. Gordis ikke er stedet for meg)
KariK

Tjorven

Ja, man kan bli ganske "hekta" på å ta solnedgangsbilder, særlig når de er så vakre som dette  :D 
There are no strangers, only friends we haven't met.

JohnS

Vi har etter hvert fått ganske innarbeidede vaner på turene våre, og en av dem er å sette oss ned på vår balkong ved halv-åtte- åtte-tiden og slappe av med en ouzo og noen olivener og nøtter før vi gjør oss klar til å gå ut til middag.  Når både timing og retning er så perfekt i forhold til solnedgangen som denne gangen, var det ganske enkelt umulig å la fotoapparatet ligge i fred..   :)
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Frost

Nydelige Bilder! For en beliggenhet på hotellet! Fantastisk! Takk for titten. Agios Gordis ser veldig flott ut, men er nok ikke det rette for oss heller.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...