Logg inn med Facebook eller Google!

Ano Syros en høstkveld

Started by marjana, 06. Dec 14, 20:48:06

Previous topic - Next topic

marjana

Ano Syros ligger ganske høyt oppe på en topp i Ermoupolis. Jeg tok på meg turskoene og gikk i vei en sen ettermiddag, og det ble fort mørkt...
Det er tre broer i Ermoupolis, på den tredje kommer man rett over til de lange trappene opp til Ano Syros.
Fra Ano Syros har man en fantastisk utsikt over byen.
Glika i zoi

marjana

07. Dec 14, 00:21:33 #1 Last Edit: 09. Dec 14, 02:40:14 by marjana
Rommet mitt er rett til venstre for kirketårnet midt på bildet nede i havna.
Og over på landsiden over kirketårnet er flyplassen. Den ser ut som en hoppbakke!

Jeg gikk videre inn og rund tomkring i Ano Syros. Det var veldig stille, og det var vel bare de som pusset opp som laget lyd. Tusenvis av katter...
Glika i zoi

marjana

07. Dec 14, 08:10:37 #2 Last Edit: 07. Dec 14, 08:12:44 by marjana
Det ble tidlig mørkt, så det ser ut som det er sent på kvelden, selv om klokken var bare rundt 18. Det morsomme var at alle damene som kom forbi sa "kalinichta" til hverandre der de splittet opp og gikk hvert til sitt.
Glika i zoi

filhellener

Tusen takk for VAKRE bilder fra
Ano Syros, marjana  :smile12:
L e n g e siden jeg vandret der oppe nå, det skulle jeg gjerne gjøre igjen :)
Kari

Fia

Nydelige bilder, marjana! :)
Den som er lei av å reise er lei av livet...

kaka

07. Dec 14, 20:06:00 #5 Last Edit: 20. Mar 16, 22:56:25 by kaka
Så fin stemning!
A`pro pos "kali nichta", så har jeg etterhvert lært at de sier det når de forlater noen om kvelden, selv om det er tidlig på kvelden. Jeg ble rettet på da jeg sa "kali spera" på vei ut av en butikk omtrent på samme tid du nevner. Da skulle jeg si kali nichta, fikk jeg høre; kali spera,når jeg kom og kali nichta når jeg gikk :)
KariK

filhellener

Quote from: kaka on 07. Dec 14, 20:06:00
Så fin stemning!
A`pro pos "kali nichta", så har jeg etterhvert lært at de sier det når de forlater noen om kvelden, selv om det er tidlig på kvelden. Jeg ble rettet på da sjeg sa "kali spera" på vei ut av en butikk omtrent på samme tid du nevner. Da skulle jeg si kali nichta, fikk jge høre; kali spera,når jeg kom og kali nichta når jeg gikk :)


Det samme har jeg hørt/lært, om du ikke regner med å se vedkommende mer den kvelden sier du kali nichta  :) - evt kalo vradi  :)
Kari

marjana

Takk hyggelige kommentarer og alle "liker". Det er stemningsfullt i Ano Syros både når det er lyst og når det er mørkt.

Jeg har inntrykk av at folk som oftest sier "kalo vradi" tidlig på kvelden, og "kali nichta" litt senere, men mulig at det brukes om hverandre. Det føltes ganske sent da jeg gikk rundt der.

Vindmøllen på neste bilde er et hotell som ligger like utenfor en av utgangene som heter Portara.
Jeg gikk inn i byen igjen...
Glika i zoi

Ole

Utrolig vakkert! Og så stille og rolig! Liker! :)

Anders

Skal ikke utgi meg for å være så stødig i det greske språk... men har liksom oppfattet at kalo vradi er et ønske om at noen skal ha en god aften, mens kali nichta mer er en avslutning der man ønsker den andre god natt?

Kabi

TAKK for vakre,stemningsfulle bilder :)

marjana

Resten av bildene er mer eller mindre relatert til den berømte rembetikamusikeren Markos Vamvakaris. Han var fra Ano Syros, og der er det et Vamvakarismuseum, et Vamvakaristorv med en Vamvakarisstatue. På veien ned trappene til Ermoupolis igjen så går man forbi Vamavakaris sin taverna der han pleide å synge og spille...
Første bilde er i et kryss foran den eneste tavernaen som var åpen, "I Thea" heter den. Den har flyttet opp i hovedgata nå.
Det var en mindre kafenion like ved siden av som også var åpen, et mini marked og en smykkebutikk. Det var alt.
På første bilde ser man banneret til Vamakarismuseet nede i gata.
På andre bilde ser man Vamvakaris sitt bardomshjem. Skummel veranda høyt der oppe uten noe rekkverk!
På tredje bilde ser man Vamvakaris sin taverna. Den var under vinteroppussing, så stoler og bord var stablet opp og en mann drev og malte gulvet.

Det blir en annen tråd om enda en Vamvakaristaverna i Ermoupolis etterhvert...
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...