Logg inn med Facebook eller Google!

Hva syns du om maten i Hellas?

Started by Ole, 04. Aug 09, 14:39:26

Previous topic - Next topic

Thera

Min favorittmat i Hellas er gyros, souvlaki, pastistsio og dolmades. Og diverse kjøttretter, masse tomater, agurk og fetaost. Mye ser godt ut, så jeg må bli litt flinkere til å prøve nye retter..
Ellers går det mye i kyllingfilèt og spaghetti carbonara når jeg er ute og spiser. Og ostefylte pølser, chips og majonesdip fra et lite slags gatekjøkken.

Jeg savner ingenting når det gjelder mat i Hellas.. Jeg bestilte lasagne i går. Fikk kun en ildfast form med lasagne. Ikke salat eller noe.. Bestilte brød til da den ble servert.. Litt kjedelig, men det er jo bare å spørre de som tar imot bestillingen om hva som er med i retten. :)

Jeg har noen favorittrestauranter i Kamari; Poseidon, Anixi/The spring (beste gyrosen jeg har smakt), Casa Kamari, Family og Sunshine (pizza og pasta). Navy`s hadde også overraskende god mat. Visste ikke at de serverte mat der før jeg kom hit i juli.. Liker også kinarestauranten ved Casa Kamari. Har hørt at det er god mat på Alexander også. Skal prøve å finne ut hvor den restauranten ligger i dag!

Quote from: \"Liv\"De beste pizzaene jeg har smakt i mitt liv har jeg fått i Hellas
Jeg også. Har ikke spist mye pizza der, men de jeg har smakt har vært fantastisk gode!
..Don`t dream your life, live your dreams..

kaka

Jeg gleder meg alltid til å kunne spise ute for en brukbar penge, når jeg skal til Hellas (altså; jeg liker prisnivået på maten, selv om det har blitt dyrere med åra)
Jeg tenker gjerne på lam før jeg reiser, men har skjønt/erfart at lammekoteletter ikke alltid er godt (litt for ofte tørre og seige). Derimot er jeg stort sett fornøyd med kleftiko.
Mye mat er god i Hellas! Og tomatene smaker veldig mye bedre enn hjemme!
MEN, for meg (som knapt bruker olje) er det alt for mye olje i alt for mange retter. Akkurat det synes jeg er litt leit. Jeg blir liksom så tung!  :naka:
Etter en uke, leter jeg etter lettere mat - Vegetar.
Jeg blir veldig glad når jeg finner Briam på spisekartet!! Til min/ganens store glede opplevde jeg en annen variant på Skopelos/Limonari: nemlig Imam. En fyldigere og mer krydret vegetartallerken. Kjempegod! (men mye olje der og) Og på Secret garden i Kardamili bestilte jeg samme retten nesten hver gang jeg var der: Melitsana saganaki; en ovnsrett med aubergine, tomater, feta, selvsagt hvitløk (og olje da). Det er god mat, det!

Faktisk har jeg etterhvert også kommet til at den greske pizzaen (gjerne vegetar) er et ypperlig alternativ når jeg ønsker litt lettere mat. (Spesielt hvis jeg har noen å dele med) Jeg syntes vel tidligere det var litt \"feil\" å bestille pizza i Hellas, men har kommet til at det også har blitt en del av deres meny. (De må jo og få lov å la seg inspirere av retter fra andre områder, slik vi gjør..)
KariK

bengalow

Det är lite skillnad på lunchrätter och middagsrätter, och de grekiska lätta, gärna vegetabiliska lunchrätterna är perfekta. Jag äter aldrig 2 gånger om dagen här hemma, men i Grekland går det an...det syns på vågen \"före och efter\".
En rätt jag alltid äter om den finns påmenyn är \"papoutsakia\"/små skor. Det är en skiva ugnsbakad aubergine med köttfärsfyllning och grönskaer på....liknar lite grand av moussaka, men utan såsen.
Annars säger jag att mezedes/meze är det bästa som finns. Mina armar går som fågelvingar över bordet och ner i alla fat för en smakbit!!! Så denna \"lätta\" matkultur...inget med kniv och gaffel och hur skall man bete sig? Bara att hugga in...mmmmm!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Riitta

Papoutsakia,mums :bom:

Riitta

Ninette

Hva er bra og hvorfor?
På det greske kjøkkenet tar man utgangspunkt i gode, friske råvarer, og det er et rikt utvalg i vegetarretter (basert på grønnsaker og belgfrukter)

Hva er dårlig og hvorfor?
Grekerne, i alle fall de jeg kjenner, har en egen måte å koke egg på! De koker ofte egget i hjel, helt til det er blått rundt plommen. Og etter det fortsetter egget å koke, for de avkjøler det ikke i kaldvann, slik som vi gjør det i Norge. Jeg antar at denne kokingen har sammenheng med faren for salmonella?

Hva savner du?
Jeg savner to ting, det er er grovt brød og det andre er ordentlig varm kaffe. Dette med kaffen ordner deg gjerne ved at jeg gir beskjed om at jeg ønsker den varm, uten denne skvetten med kaldvann som de ofte tilsetter. Og grovbrødet klarer jeg meg forsåvidt uten :-)

(Kaffe går kanskje ikke under kategorien \"mat\"?)

Hvor får du den beste maten?
Den beste maten får jeg på små greske tavernaer, der jeg kan spise det de har i gryten akkurat den dagen. Det er gjerne slik at jo lenger unna turiststedene, jo bedre og er spennende mat :-)

Er det forskjell i kvalitet på gresk mat og utenlandsk mat?
Jeg spiser bare gresk mat når jeg er i Hellas, og den er generelt sett god.

Hva er din favorittmat i Hellas?
Jeg har ikke noen spesiell favorittrett, men jeg koser meg når vi er flere sammen som får servert mange ulike retter, og alle forsyner seg av den samme maten. Og med lokal vin som tilbehør :-)
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Admirala

Ser vi gir omtrent identiske svar på disse spørsmålene, Ninette.
Vi har skjønt det  :angel4:

Du har jo rett i at eggene overkokes så det står etter, men ber man om speilegg blir jo de knapt stekt i det hele tatt, så det kan neppe være salmonellaredsel som spiller inn...?
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Ninette

Quote from: \"Admirala\"Du har jo rett i at eggene overkokes så det står etter, men ber man om speilegg blir jo de knapt stekt i det hele tatt, så det kan neppe være salmonellaredsel som spiller inn...?

I vår fikk jeg for første gang servert et egg som knappest hadde vært i varmvann, så bløtkokt var det :-( Tanken på salmonella og ødelagt ferie streifet meg da jeg spiste dette, for meg, ukokte egget. Men selvfølgelig ble jeg ikke syk, det har jeg forresten aldri blitt av gresk mat.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Ninette

Quote from: \"Admirala\"Ser vi gir omtrent identiske svar på disse spørsmålene, Ninette.
Vi har skjønt det  :angel4:

Ja, Admirala, vi har skjønt tydeligvis skjønt hvor vi finner den gode greske maten. I tillegg er det jo så hyggelig å kikke i grytene og samtidig vite at denne maten er laget av de beste råvarene de har for hånden.

En eneste gang har jeg fått servert noe som ikke smakte godt. I nøden, på en lang transportetappe langs motorveien, stoppet vi en slags veikro for å få oss litt mat. Denne var drevet av tysk kvinne som hadde ferdige mezedes-tallerkene utstilt, pakket i plast. Akkurat dette burde selvfølgelig fått oss fra å bestille denne maten, men damen var pågående og skrøt uhemmet av sine kokekunster, og vi var skrubbsultne og hadde det travelt.

Etter en kjapp oppvarming i microbølgeovenen (huff!), var denne \"schöne\" maten klar. Og for en sørgelig opplevelse! Seigt og smakløst - og på ingen måte ferskt!

Veikro + eldre tysk dame + gresk mat var (naturlig nok) ingen vellykket kombinasjon.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Admirala

Uff! Tysk mezedes....

Min verste matopplevelse var i Ermoupoli på Syros. Jeg er veldig glad i greske pølser, synes de er både smaksrike og saftige. Vi hadde hørt et eller annet sted at \"Syrospølsen\" var veldig god, så en kveld vi ikke var så sultne bestillte vi bare denne pølsen samt en salat. Det var den grusomste pølsen jeg har spist! Jeg tok en bit, og det var kun digre fettklumper og slintrer. Måtte faktisk diskret spytte biten ut i servietten.
Vi klaget til tavernaeierinnen, som ikke kunne skjønne hva som var galt med pølsene, \"alle elsket dem jo\".

Tavernaeierinnen var forresten ikke gresk. Hun var tysk!
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

venke

Hva er bra og hvorfor?
Jeg bare elsker de rene smakene og enkle komponentene. Tomatene smaker sol :-) Lange måltider der en plukker fra mange retter. Deler og smaker. Kortreist mat er selvsagt et pluss i Hellas.  Skikkelig slowfood, som en supermør stifado, er jo en gave for oss som setter pris på god mat. Gresk youghurt, mmmm  - den norske blir en blek etterlikning.
Hva er dårlig og hvorfor? Sjelden jeg har spist direkte dårlig mat, men hvis tavernaene kun satser på turister, og tilpasser menyene til en gitt kundegruppe, kan en havne opp i mat som ikke bidrar til gjenvisitt.
Hva savner du?
Savner absolutt ingenting når jeg er i Hellas. Når jeg er der, ønsker jeg å spise det grekerne spiser, og på den måten de spiser.
Hvor får du den beste maten?
På de små, bortgjemte tavernaene. I tillegg er det alltid smart å gå der de fleste gjestene er greske; da får du i alle fall god, gresk mat.
Hva er din favorittmat i Hellas? Det er så mye som faller i smak, liker å variere fra måltid til måltid.
Livet er for kort til å la engasjementet drepes av fornuften.

Scheimpflug

Kan man få noe bedre?

kaka

DET var lekkert!! Vann i munn.
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...