Logg inn med Facebook eller Google!

Øyhoppertur 2004 - med overraskende avslutning.....!

Started by Solgry, 26. Jul 12, 12:59:20

Previous topic - Next topic

Tjorven

At skrubbsår er vonde kan jeg skrive under på  :'( Har selvfølgelig erfaring på det området også  ;) Sykla meg av på Antiparos nemlig, men kun på vanlig trøsykkel. Trodde bremsene "satt" i pedalene, og tråkka bakover for å bremse. Istedet føk jeg i full fart over en ganske høy asfaltkant, og både jeg og sykkel velta i grusen nedenfor  :'( Det var rett ved stranda, så jeg fikk skylt sårene ved å hoppe i sjøen. Det svei, men fikk nå rensa de blødende leggene mine.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Solgry

Skrubbsår er j..... vondt, ja! Jeg fikk et ublidt møte med en liten fjellskrent sist søndag, og skrubbet opp både arm, bein og panne! :'(

Er veldig glad for positive tilbakemeldinger på skribleriene mine, så jeg fortsetter der jeg slapp, på Mykonos:

Siste kvelden på Mykonos lagde vi oss pizza i leiligheten, for når vi hadde "orntli'", stor komfyr, måtte vi jo bruke den! Pizzaen ble kjempegod, og vi fikk brukt opp litt påleggsrester + div., og vi lot oppvasken (+ resten av pizzaen) stå til eierne av leiligheten, for vi følte jo, som sagt, at vi var blitt litt lurt!  :bang: Vi hadde ikke dårlig samvittighet, engang! Vi hadde jo verken sett eller hørt noe fra de, siden de fikk pengene sine, og det ble verken byttet ut håndklær eller gjort rent de tre dagene vi var der.

Vi fikk noen timer i Mykonos havn, før ferja skulle gå, så vi satt der og slappet av og så på livet. Det er utrolig koselig i havna der, når det ikke blåser "hatter og høy"!  8)
Hele pelikanfamilien var tydeligvis også i havna, så de satset nok på noen go'biter fra fiskerne der, og det fikk de faktisk, også.


Vi tok ferja fra Mykonos til Naxos, og det var herlig å komme "hjem" til Summertimes!  :D
Vi ble ønsket velkommen av Sophia, som hadde fått Katarina (ca 1/2 år gammel) siden vi var der året før, så vi fikk "hilse på" henne, også!
Skjønn, lita tulle, som lignet på pappan!  :vinke:

Lodotter er englenes tøfler.....

Tjorven

Koser meg veldig med reiseskildringa di, Solgry  ;D
Det var da skuffende dårlig service på bostedet  ??? Jeg hadde også latt oppvasken stå, men pizza'n hadde jeg tatt med meg som veiamat på båtturen istedet  ;) Staselige pelikaner forresten, de så litt skummelt store ut, men de angrep ikke folk da? Tenker nok det var godt å komme hjem til Naxos etter hotell-opplevelsen på Mykonos, ja. Har jo hørt mye positivt om Sofia og Summertimes, nå også med dette lille sjarmtrollet  :-*
There are no strangers, only friends we haven't met.

kari

Flere flotte reiseskildinger å følge med på. Flott at dere vil dele dette med oss. Takk. Gleder med til fortsettelsen.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Solgry

Alltid hyggelig med tilbakemeldinger og "liker ;D"!

Tror de pelikanene er ganske fredelige, selv om de er store, men de kan nok "si ifra" hvis noen blir for plagsomt nærgående, regner jeg med, selvom jeg ikke observerte det, mens vi var der.

Og vedr. Sophias Katarina, så har vi fulgt henne siden dette, som var i 2004, men ikke så ofte de siste årene, for da har hun vært i barnehage eller skole, så hun har da ikke vært med Sophia "på jobb".

Naxos er bare herlig!  ;D Tror aldri vi blir lei av å dra dit, selvom reisen er litt lang. Men, hvis det hadde vært internasjonal flyplass på Naxos, tror jeg nesten at det hadde blitt for mange turister der, og da hadde den kanskje mistet litt av det som vi trives så veldig godt med. "Milevis" med strender, både med og uten strandstoler, dvs. noe for enhver smak! :)

Vårt reisefølge hadde litt problemer med å bade, pga skrubbsårene, så de måtte prøve å oppsøke skygge og litt mer vindfulle steder.
Det var nemlig utrolig varmt disse dagene, og jeg er VELDIG glad for at jeg kunne avkjøle meg i sjøen, ustanselig! Når kroppen ble tørr, var det bare å komme seg uti vannet, igjen! NESTEN i overkant for varmt, men vi klagde ikke!!!! 8)

På Plaka var det kommet en ny taverna, Petrinos, og da vi spiste lunsj der første gangen, viste det seg at de som drev Petrino var samme familie som drev en skinnbutikk i Naxos by. Og der har vi vært innom flere ganger, og kjøpt både sekker, vesker, belter, lommebøker, osv.
Kjempekoselig dame som sto i butikken der. (Butikken er nedlagt nå, for de satser kun på Petrino.)

Hun kjente oss igjen, og det ble vin "on the house"! Vi har etterhvert nydt godt av "wine on the house" der flere ganger, for vi pleier å spise der, når vi tilbringer dagen på Plaka. Petrinos kan absolutt anbefales! Vi har alltid fått kjempegod mat der, og betjeningen er også helt toppers!  :--  (Selv om vi ikke får gratis vin hver gang.....)

Når vi bor på Summertimes, får vi nesten alltid nye "venner" blandt naboene, for vi har stor, fellesterrasse der, og slik ble det også dette året. Et koselig, eldre ektepar bodde i nr. 1, og det ble mange pratestunder med de. (På bildet av Sophia og Katarina, ovenfor, kommer den svenske "fruen" ut fra nr. 1.) Hun har, forøvrig, bursdag i september, og pleier å innta en liten champagneflaske til morgenbadet på bursdagen hennes hvert år, for de pleier å være i Hellas på den tiden! Høres ikke det trivelig ut! Mannen hennes er pensjonert ålefisker, og jaktet på vinnsvin i Sverige. Han hadde t.o.m. vært på jakt med kong Harald!
:goodjob:
Vi har truffet på de et par ganger til, på Sophias terasse, og det er alltid koselig å prate med de. De drar faktisk på øyhopping! Da vi traff de i 2004, hadde de hver sin sekk, men da vi traff de et par år senere, hadde de begynt med trillebager. Utrolig tøft gjort, selv om "ålefiskern" er dårlig til beins! Håper de fortsatt er like "friske og raske", og at vi treffer de igjen, ved en senere anledning! Vi har faktisk åpen invitasjon, om å komme å besøke de i Sverige!  :hjerte: (Har fått visittkort, så vi burde vel sendt de et par ord.....)





Lodotter er englenes tøfler.....

Greece-Traveller

QuoteNaxos er bare herlig!   Tror aldri vi blir lei av å dra dit


Istemmer !!!!!!

;D
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Solgry

Selv om vi selvsagt ikke var lei av Naxos, var det på tide, etter 6 herlige dager, å bevege seg i retning Athen, for nå hadde vi snart vært på øyhopping i 3 uker!  :D

Vi tok Blue Star fra Naxos torsdag 30. september, for å ta de siste dagene på èn av øyene nær Pireus. Det svenske naboparet på Summertimes anbefalte Aegina, så da bestemte vi oss for det.

Vi tok hydrofoil til Aegina, men det sto ingen praiere på kaia, hvilket vi var klar over på forhånd, så da beveget vi oss, så fort det lar seg gjøre med store sekker, til nærmeste turistkontor. Det var ikke flust med overnattingsmuligheter i Aegina by, for det var der vi ville bo, men vi ble istedet kjørt til et rolig "villa-strøk" 2-3 km utenfor byen. Der fikk vi to flotte, nyrestaurerte leiligheter (antagelig oppgradert pga OL 2004) for 3 dager. Alle hagene rundt oss besto bl.a. av pistasje-og granateple-trær. Idyllisk! Vi fikk oss en god spasertur til/fra byen for å spise middag!

Her står vi foran Hydrofoilen, før avgang fra Pireus:



Dagen etter tok vi ferja til Pireus og T-banen til Monastiraki, for å besøke Akropolis. Våre venner hadde vært der før, så vi to gikk opp dit, tok masse bilder og video, og beundret utsikten. En varm og trivelig opplevelse!  8)

Traff vennene våre igjen, spiste lunsj, og tok en tur på loppemarkedet ved Monastiraki. Venneparet kjøpte seg et båtratt der, som de skulle ha på hytta, før vi tok T-banen tilbake til Pireus, og båten ut til Aegina igjen.



Venter på T-banen, med nyinnkjøpt båt-ratt!

Lodotter er englenes tøfler.....

Tjorven

Det var da voldsomt til farting, da  ;D Om jeg forstår deg riktig. Først ferja til Pireus, derfra til Egina for tre dager, men så tilbake til Pireus for en av disse dagene MENS dere var på Egina  ??? ???
There are no strangers, only friends we haven't met.

Solgry

Quote from: Tjorven on 11. Aug 12, 00:51:03
Det var da voldsomt til farting, da  ;D Om jeg forstår deg riktig. Først ferja til Pireus, derfra til Egina for tre dager, men så tilbake til Pireus for en av disse dagene MENS dere var på Egina  ??? ???


Ja, det høres kanskje litt voldsom ut, men det var jo egentlig ikke meningen at det skulle bli så mange øyer på denne turen! Når det er to par som reiser sammen, har vi noen ganger litt forskjellige ønsker, og noen som syns at "her var det ikke så fantastisk, kan vi ikke reise videre?" Og vi hadde lyst opp til Akropolis, og når vårt vennepar hadde prøvd å bo i Athen tidligere, og ikke ønsket det igjen, så droppet vi overnatting der, og vi skylder ikke på de, for vi hadde ikke så veldig lyst til å bo i Athen, vi heller. Men det var jo ikke lange båtturen tur/retur Pireus/Aegina, da!

Vi har overnattet i både Athen og Pireus etterpå, og for oss er ikke Athen noe "must". Syns egentlig det er bare ståk og mas, som i alle storbyer.

Vi leide mopeder på Aegina, også, for å få sett litt mer av øya. Kjørte øya rundt, og fant selvsagt både severdigheter og badestrender. Spiste bl.a. lunsj på en utrolig koselig taverna i Ag. Marina. Den lå litt utenfor "turist-tråkket" og det var nesten bare grekere der, og kjempegod mat!  :D



Lodotter er englenes tøfler.....

Solgry

Glemte å få med kommentar til dette siste bildet! (Hva skjedde, tro?)

Det er ganskje spesielt med disse båtene i havna i Aegina by, hvor de selger frukt og grønt!
Lodotter er englenes tøfler.....

karri

Der så det koselig ut  :D
(Ved å ikke bo i Athen fikk dere jo en ekstra båttur, da  8))
KARRI

Tjorven

Quote from: Solgry on 13. Aug 12, 13:37:06

Vi har overnattet i både Athen og Pireus etterpå, og for oss er ikke Athen noe "must". Syns egentlig det er bare ståk og mas, som i alle storbyer.

Vi leide mopeder på Aegina, også, for å få sett litt mer av øya. Kjørte øya rundt, og fant selvsagt både severdigheter og badestrender. Spiste bl.a. lunsj på en utrolig koselig taverna i Ag. Marina. Den lå litt utenfor "turist-tråkket" og det var nesten bare grekere der, og kjempegod mat!  :D


Ja, der så det koselig ut. Er SÅ enig med deg angående Athen, alt for stor og bråkete for min del også  :-\
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...