Logg inn med Facebook eller Google!

Øyhoppertur 2004 - med overraskende avslutning.....!

Started by Solgry, 26. Jul 12, 12:59:20

Previous topic - Next topic

Tjorven

There are no strangers, only friends we haven't met.

Solgry

Nei, jeg er IKKE fornærma, karri! ;D (Hvorfor får jeg ikke til å sette inn sitat? "Brukerveiledning" ønskes!)

Og til Tjorven: det gelenderet var VELDIG godt å ha, ja! :cheers:
Lodotter er englenes tøfler.....

karri

Quote from: Solgry on 31. Jul 12, 07:44:56
Nei, jeg er IKKE fornærma, karri! ;D (Hvorfor får jeg ikke til å sette inn sitat? "Brukerveiledning" ønskes!)



Det er godt  :) 
For sitat trykker du bare på sitat ikonet i det innlegget du vil sitere. Så dukker sitatet opp i hurtigsvar ruten, så skriver du på vanlig måte nedenfor sitatet. Du ser ikke at det er grått før du har trykket LEGG TIL INNLEGG..
  ;) LYKKE TIL  ;)
KARRI

Solgry

Tusen takk for "brukerveiledning", som jeg sikkert får bruk for! :D

Mykonos by er utrolig trivelig, men nesten umulig å ikke "gå seg bort" i de labyrintiske små gatene! Etter 3 dager på Mykonos, føler vi oss ganske kjent i byen, faktisk, og da vi var der på dagstur  Delos/Mykonos, fra Naxos,  i 2009, hadde vi ikke problemer med å finne fram, og å være "guider" for et vennepar, som ikke hadde vært der før.

Her er et bilde, tatt på dagsturen i 2009,  fra de kjente vindmøllene i Mykonos by:


Og fra "Little Venice" - tatt samme dag, og det ble en utrolig "windy" båttur til/fra Delos!


Det er desverre ganske dyrt på Mykonos, og det fikk vi erfare vår første kveld der.

Vi fant en koselig restaurant i èn av de trange gatene, og satt oss ned der. Det var ikke akkurat veldig mange gjester der, og betjeningen kom kjapt, med vannflasker, av glass, og med brød og noe snacks + dip, sammen med menyene. Heldigvis forsynte vi oss ikke av noe av dette, før vi studerte menyen, for der var det så utrolig dyrt, at vi faktisk reiste oss opp og "listet oss" avgårde!  :-X
Vi burde vel ant det, med hvite duker og høye, store stettglass.....!

Fant i stedet en koselig taverna, hvor vi spiste deilig, gresk mat, bl.a. Stifado og Kleftiko + god vin. Nam!!!! ;D


Lodotter er englenes tøfler.....

Tjorven

Little Venice ser veldig sjarmerende ut, med disse fargeglade balkongene som henger over havet  :) Har også hørt at det er så dyrt på Mykonos, det er vel derfor øya aldri har frista nok for min del, men vakkert er det der!
There are no strangers, only friends we haven't met.

Ole

Takk for min reiseskildring, Solgry! :)

Mykons er dyrt! Vi var der i 2003, og husker jeg ikke helt feil, så var det dobbelt så dyrt som på Paros, Naxos og Syros, altså de andre øyene vi var på på den turen. Men Mykonos er utrolig vakker, byen er nydelig og strendene er fine.

Solgry

Ja, bl.a. på grunn av prisnivået er det helt greit at det bare blir korte opphold på Mykonos. Det spørs om vi drar dit igjen, for Mykonos er flott, men "been there, done that"! :D

Etter kaffe og litt vin på terrassen, var det på tide å legge seg. Men utpå natta fant vi ut at vi IKKE bodde "nice and quiet", som vi var blitt lovet!
Vi bodde jo i sentrum, og tydeligvis "på veien hjem" for alle Mykonos' natteranglere......! :cheers: :synge: :-: :bang: :help:
Det var roping, synging, krangling, ja You name it! Det ble ikke mange timers søvn den natta, nei, og jeg lå og tenkte at "her kan vi ikke bo 3 netter og vi får finne oss et annet sted"!

Og da vi spiste frokost på terassen neste morgen, fant vi også ut at vi bodde rett ved siden av en barneskole, på andre siden av gata. Riktignok med høye murer, men vi så jo rett ned i skolegården! De greske barna skriker minst like mye som norske barn, så det ble heller ingen "nice and quiet" frokost, for å si det sånn! :klo:

Vi følte oss rett og slett litt lurt, men bestemte oss for å gjøre det beste ut av det, og vi ble boende der de tre dagene vi hadde betalt for. Og det er pussig hvor fort man venner seg til bråk, for de to neste nettene sov vi heldigvis godt. Ikke vårt vennepar, riktignok, men det var av en helt annen grunn, som jeg snart skal komme tilbake til!

Vi leide mopeder og kjørte "Mykonos rundt", bl.a. for å utforske strendene, som vi hadde hørt så mye om. "Super Paradise Beach" var DEFINITIVT ikke noe for oss, med høy party-faktor!
Og hvis vi skulle tilbragt dagen der, hadde det vært for å trekke opp gjennomsnittsalderen!  :D :headset:

Etter lunsj i en liten, koselig by, Ano Mera, dro vi til Ftelia, en fantastisk, flott strand, hvor vi var nesten alene! Den lå lenger nord på øya.

Her har vi stoppet ved Ano Mera, hvor vi spiste lunsj på torvet:


Vi var ikke like flinke til å bruke hjelm på Mykonos, og det er IKKE lurt.......! ::)



Lodotter er englenes tøfler.....

Solgry

Ja, sikkerhet er jo viktig når vi kjører moped, men vi er så "rampete" at vi kjører veldig "tynnkledt", og har også kjørt endel uten hjelm!  Uff, uff!!! :P
Vi har riktignok blitt mye flinkere, og bruker nå alltid hjelm, både fordi det er tryggere, og fordi man får STORE bøter, hvis man ikke bruker hjelm! (Lurer på om de reglene gjelder for grekere, også, for det er jo veldig mange grekere som synder mot dette.....)

På vei fra Ftelia tilbake til Mykonos by, hadde vi et "aldri så lite uhell"! I èn av de krappe svingene ned mot Mykonos by, veltet venneparet vårt, noen meter foran oss! Det kom en moped etter oss, også, som veltet, så det var nok blitt glatt på asfalten i sola, og da de la seg litt over i svingen, veltet de altså!  :-[
Det gikk merkelig bra, "bare skrubbsår" på mennesker og moped! Skrubbsår er riktignok ikke "bare", for resten av ferien ble litt ødelagt for vennene våre, pga at det var vondt å bade, og på nettene festet laknene seg i sårene..... :'( AUUUUU!!! :-[ :help:
De sov ikke veldig godt de neste nettene, nei!
Så vidt jeg husker ble det fortært endel vin den kvelden, for å døyve smertene..... :cheers:

På kvelden hadde vi nærkontakt med noen av Mykonos' pelikaner, som tydeligvis vanket på den tavernaen vi spiste middag på!
De er utrolig flotte!




Lodotter er englenes tøfler.....

Solgry

På "Pelikan-bildet" syns også skrubbsårene på høyrearmen til Hanne,  i rosa kjole. Kneet fikk også dype sår, men de syns ikke på dette bildet.  :-\
Lodotter er englenes tøfler.....

karri

UFF DA, det hørtes IKKE godt ut!  :o  Jeg skle på smågrus i en bratt nedoverbakke en gang på Karpathos, og bare med et bitte lite skrubbsår på kne var det vondt å bade  :'( Det er bra det har blitt strengere ang bruk av hjelm i Hellas, for uten kan det gå riktig så ille  :( Når jeg var på Mykonos lekte pelikanen(e) gjemsel, for jeg så ingen ???  Noe vi hadde V E L D I G lyst til å se "live" og å ta noen bilder av... Men, man kan vel ikke få med seg alt heller  :-\ Dere fikk iallfall et ordentlig fint nærbilde av den store fine pelikanen.
KARRI

kaka

Det hørtes fryktelig vondt ut med de skrubbsårene, ja. Veldig kjedelig å ødelegge ferien slik, da!
KariK

Turid

Takk for trivelig og fin tråd! Jeg er innom og leser på denne rett som det er. Koselig!  :--
Det er etter regn at fuglene synger!

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...