Logg inn med Facebook eller Google!

Øyhoppertur 2004 - med overraskende avslutning.....!

Started by Solgry, 26. Jul 12, 12:59:20

Previous topic - Next topic

Solgry

Hellas-lengselen er på topp for tida, så da starter jeg en liten reiseskildning fra 2004-turen vår, som fikk en litt uventet slutt.... :klo:

TO VENNEPAR PÅ ØYHOPPING = MANGE, NYE ØYER - LATTER OG "FJAS"! :tovenner: :cheers:

Vi og vårt vennepar (som vi faktisk traff på øyhopping i 2002!) dro fra Oslo mandag 13. september 2004, med mellomlanding i København, og var i Athen kl. 13.45, gresk tid. Buss til Pireus. Vi hadde planlagt hurtigbåt til Paros, men den gikk desverre ikke, så vi måtte ta Blue Star kl. 17.30, så det ble god tid til lunsj i Pireus.  :sol:
Oppdaget plutselig at Taxe-free-posen vår var borte, men vi hadde glemt den ved billettskranken, før lunsj, og der sto den jamen ennå! Så da var både lakris, sjokolade og deodorant redda! :--

Framme på Paros kl. 22.15, taxi til Naoussa, og på Scorpios sto Kiki og ventet på oss, med kyss og klem!
Vi satt fra oss bagasjen, og gikk til by'n for å få oss en sen middag, før vi tok en kopp kaffe på terassen. Vi la oss, slitne, etter en lang reisedag, men endelig var vi på plass! Yuhuuuu! :juble: "Let the play begin!" :juble:
Lodotter er englenes tøfler.....

Tjorven

Her er det duket for mye moro skjønner jeg, så gleder meg til fortsettelsen  ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

karri

Quote from: Tjorven on 26. Jul 12, 18:02:04
Her er det duket for mye moro skjønner jeg, så gleder meg til fortsettelsen  ;D


MEEE TOOOOO  ;D
KARRI

Solgry

Så hyggelig at dere følger med! Har desverre litt "problemer" med å finne 2004-bildene mine, men har reisefølgets bilder, så legger inn noen av de, etterhvert. (Og skal lete mer etter mine egne bilder!)

1. dag på Paros våknet vi til strålende sol!!!  :D (Selvsagt!) Etter frokost leide vi oss mopeder, og kjørte til favorittstranda vår, ei lita strand midt mellom Kolimbithres og Monastiri, og lå der et par timer. Vi er naturister, så vi liker de litt "ensomme" strendene, uten solsenger og parasoller. Det ble lunsj på Vigla, som er en utrolig koselig taverna, med hyggelig betjening og alltid kjempegod mat! :--
Jeg elsker de greske lunsjene, med meze, øl og vin, og det å slappe av fra sola et par timer!  :sol:
Etter lunsj kjørte vi til Monastiri og gikk utover klippene der. Deilig å bade der, bare vi husker å ha med kniv el.l., for å vippe vekk kråkebollene, for de er ikke no' særlig å tråkke på.....! :'(
Tilbake på terrassen, med druer i fast og flytende form, slappe av i solnedgangen, og bare kjenne på den gode feriefølelsen, før vi går til by'n for å spise middag. Det ble litt sjømat på Barbarossa på brygga i Naoussa, og kaffe på terassen etterpå, før vi la oss.
Det ble faktisk litt "grøssent" på kvelden, så vi hadde faktisk på oss jakker på terassen! Uffda....!  :o

Onsdagen ble det dagstur til Antiparos, for vi hadde ikke vært der før. Vårt reisefølge hadde bodd der et par ganger, så de var kjent, selv om Antiparos ikke akkurat er "skummel" å besøke for første gang alene, heller...... :D

Vi kjørte moped til Pounta, tok ferja over, og kjørte sørover, til vi fant en fin strand, hvor vi tilbrakte noen timer, og hadde med vin, brød og druer, som vi fortærte på stranda. Jeg personlig, syns det er mye triveligere med lunsj på taverna, i skyggen, men ga etter for "overmakta", denne gang!
Kjørte også en tur nordover, og fant oss en strand nord for byen, også. (Husker ikke navnet på stranda.)

Tok noe leskende i en ettermiddags-stille by, mens vi ventet på ferja tilbake til Paros.  :cheers:
Vi hadde ikke sjekket ferjetidene godt nok, så det ble så sent som 18.30-ferja til Pounta, og det begynte å bli mørkt, da vi endelig var framme i Naoussa, igjen! Den mopedturen fra Pounta til Naoussa var ikke akkurat noen kosetur, men vi kom oss da hjem.

Det ble litt tid til en liten runde i Naoussa by, etter middag, og vi fikk "små-shoppa" litt, også! Kjøpte "sjokolademus-kaker", som vi hadde til kaffen på terrassen, før vi la oss. Vi MÅ alltid kjøpe disse kakene, men JEG dropper de, for jeg syns de er i søteste laget! :kake:

Det ble noen herlige dager på Paros, med soling og bading, og mye god mat og drikke.

Forklaring til bildene under (det "krølla seg" litt med å få kommentarene over hvert bilde, denne gangen!):

En av Paros' flotte strender.
Jeg er på vei opp Kikis "blomstertrapp", med feta + div. til "grillfesten" vår.
Grilling av koteletter og bakte poteter.
Kiki og vi jentene poserer foran Kikis blomster!
Klare for avreise fra Scorpios, og Hanne har fått på seg den "lille" sekken!
Lodotter er englenes tøfler.....

Tjorven

Herlige feriestemning i ord og bilder, Solgry  :) Flott og frodig sted dere bodde på også!
There are no strangers, only friends we haven't met.

Solgry

Tusen takk, Tjorven og til dere som "liker" min lille reiseskildning!

Lørdag 18. september, etter 5 dager på Paros, tok vi bussen til Parikia, ruslet litt rundt i gatene, spiste lunsj, og ventet på ferja, som selvsagt var litt forsinka!
Da Hanne skulle et lite ærend på det offentlige toalettet i Parikia, greide hun å låse seg inne, og måtte krabbe over døra for å komme seg ut! Vi syns hun ble litt lenge borte, men vi hadde nok ikke begynt å lete, før vi evt. så at ferja vår kom.....!  ;D Hun slapp heldigvis med skrekken!

Express Poseidon forlot kl. 14, var innom Naxos, og ankomk Ios kl. 17., i strålende solskinn, men i sterk vind!
Ingen av oss hadde vært på Ios før, så vi ruslet inn i bukta, og møtte på Helene, som drev "Hotel Helene", og hun tilbød oss to store, fine leiligheter, til 20 euro pr. stk.! Vi takket selvsagt ja!  Det viste seg at vi var faktisk ganske alene der, og derfor kunne vi ha den store takterrassen, med utsikt over innseiligen til Ios, helt for oss selv!  :D

Dagen etter leide vi moped, og kjørte sørover, fant oss noen ensomme strender, og tok også en liten rusletur i Ios by. Dette var midt mellom lunsj og middag, så det var en rimelig søvnig by.
Vi hadde jo hørt at Ios er ei party-øy! Men det er nok mer liv i byen på kvelden, ja!

Kule hjelmer hadde vi, iallfall....!


Takterrassen, med utsikt mot "Ios-bukta":

Lodotter er englenes tøfler.....

kaka

Så deilig takterasse. Kunne nok likt å sitte der og bare la blikket flyte
KariK

Solgry

Ja, vi hadde noen herlige ettermiddags- og kveldstimer der!  :D

Neste dag på Ios, var det "on the road again", og vi kjørte på VELDIG dårlige veier (de holdt på med asfaltering, så de veiene er nok mye bedre i dag) til Manganari, som skal være èn av Kykladenes fineste strender. Vel, vi har vel sett mange strender som er finere enn den.....

Hadde en herlig lunsj der, og vi var nesten alene der, så sesongen var nok litt på slutten. De fleste av Ios' party-løver oppholdt seg nok på den adskillig mer befolkede stranda, nærmere Ios by. Der var det strandbarer, strandaktiviterer og "full fres", observerte vi da kjørte forbi.



På tirsdag ble det desverre mer skyet vær, og siden vi fant ut at vi hadde "sett nok" av Ios, for denne gang, leverte vi mopedene og bestilte båtbilletter, og nå ville vi til Mykonos.

Vi venter på Mykonos-ferja (som selvsagt var forsinka!!!):
Lodotter er englenes tøfler.....

karri

Den stranda skulle jeg ønske vi hadde havna på ;D  Vi stoppa på første strand og det var sikkert den du nevnte nærmere by`n. For der var det full fres og alt for voldsomt for 2 ungdommer fra landet, som er på sin første øyhopper-tur. Vi la oss helt i enden, nærmest by`n, og det ble ett par svømmeturer på oss før hodet var fyllt opp av bråk og mas!! Vi følte oss som to grinete pensjonister på tur da vi gikk derfra, klaga på dagens ungdom... også var vi yngre enn mange av de! Var bare å innse at noen partyløvinner var vi ikke. O:-)
Nå gleder jeg meg til å være med dere til Mykonos, for vi var også innom den øya! Mimre-mimre  8)

PS: ER SÅ SPENT PÅ DENNE OVERRASKENDE AVSLUTNINGEN.........
KARRI

Tjorven

Næ, sånne bråkestrender med dunkdunkmusikk som blåser ut trommehinnene holder jeg meg langt unna (og har aldri likt dem) Bra dere fant ei anna strand, Solgry  ;) Den så deilig stille ut. Blir spennende å bli med til Mykonos, har verken vært der eller på Ios selv.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Solgry

Ja, vi er mer glad i litt "ensomme" strender, selv om vi ikke er pensjonister, ennå! :)

Mulig jeg har skapt litt store forventninger til den "overraskende" avslutningen min, for dette er ikke akkurat noen "Roald Dahl"-novelle, da! Og vi skal til flere øyer på 2004-turen vår:

Vi ankom Mykonos ca. kl. 15, og hadde bestemt oss for å ikke la oss praie på kaia, men heller vandre litt i byen, for å finne et trivelig overnattingssted. Men hurtigbåtene ankommer litt utenfor byen, og det var fristende å takke ja til skyss, med våre store sekker, så vi tittet litt på "tilbuds-plakatene" til praierne, og slo til på en leilighet, sentralt i byen, men allikevel "nice and quiet"!
Det skulle vise seg at ikke stemte helt..... :-\

Vi ble kjørt til parkeringsplassen ved vindmøllene, like ovenfor "Little Venice", og vi forsto jo at det selvsagt var litt vanskelig å bli kjørt til døra, når vi skulle bo midt i Mykonos by.
Så vi gikk etter utleieren, på kryss og tvers gjennom Mykonos' labyrintgater, og var litt spente på hvor vi skulle havne!

Vi gikk opp en bratt trapp, over en souvenirbutikk, og kom inn i leiligheten, som besto av 2. og 3. etasje.
2. etasje besto av "stue" med dobbeltseng og sovesofa, et lite do/bad og et ganske stort, velutstyrt kjøkken.
Så var det en utrolig bratt "hønsestige-trapp" opp til 3. etasje, som besto av ett soverom, med en liten trapp opp til terrassen, hvor vi faktisk måtte krabbe ut gjennom et vindu!
VELDIG spesielt!  ;D
- Det blir 50 euro pr. natt, hvor lenge vil dere være? spurte utleieren, som tydeligvis hadde det veldig travelt, og ville avgårde igjen!
Vi ble så overrumplet, at vi sa 3 netter, betalte ham 150 euro, og så forsvant han! Og vi så heller ikke noe mer til ham, men vi fikk et telefonnummer vi kunne ringe, hvis det var "noe".

På terrassen sto det to, lave strandstoler, og ingen bord, så vi bar ut 4 pinnestoler og en kommode, som vi brukte som bord. Man tager hva man haver......

Trappa opp til leiligheten vår:
Lodotter er englenes tøfler.....

karri

Det med pensjonister var ikke ment som en fornærmelse eller noe, men som regel er det de i alder 65+ som klager på støyende ungdom, mens vi var i begynnelsen av 20 åra   ;) Kan være mange pensjonister som liker seg der også, hva vet vel jeg. Smaken er som baken - delt.  ;) ;)
KARRI

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...