Logg inn med Facebook eller Google!

Tjorven på Antiparos 2010

Started by Tjorven, 07. Jul 10, 18:51:29

Previous topic - Next topic

Tjorven

07. Jul 10, 18:51:29 Last Edit: 27. Feb 12, 21:27:43 by Ole
Endelig skulle jeg tilbake til Antiparos! Etter å ha bestemt meg allerede på båten derfra i fjor, føltes ventetida uendelig lang. Men nå var dagen (eller rettere sagt natta) for avreisen kommet. Et par timers søvn, så durte vekkeklokka 02.30, og det var bare opp og hoppa.

Vinteren hadde vært hard, kald og lang, og vårfølelsen glimra med sitt fravær så langt her i Trondheim, men en time senere satt jeg på flybussen. Både vår og sommer, sol og bad venta meg dit jeg skulle. Og det gjorde absolutt ingen ting at regnet silte ned langs vindusruta  :toothy2:

Den 29.mai kl. 06.00 letta flyet fra Værnes med destinasjon Santorini. Jeg elsker \"take offs\", og måtte ta meg sammen for ikke å \"tromme\" med beina mot gulvet da vi letta, i ren fryd. Men gliset klarte jeg ikke å tørke av meg   :mwha:
Jeg hadde vindusplass, og nøyt synet av det greske øyriket som åpenbarte seg under meg. Plutselig opplyser kapteinen at nå flyr vi over Paros, og der, rett nedenfor meg i all sin lille prakt, så jeg Antiparos   :cyclopsani:  Det var nummeret før jeg ba om en fallskjerm, men kom på at det bare er flytevester de opererer med på fly. Idiotisk å måtte ta omveien om Santorini, tenkte jeg i mitt stille sinn   :clown:

Flyet var i rute, og ca 4 timer etter at jeg forlot Trondheim kunne jeg endelig sette beina på gresk jord   :cheers:  Velkomst-heten slo imot meg, og blanda med en lett, varm bris var det ingen tvil om at jeg atter var i Lykkeland   :flower: 
Det tok sin tid før bagasjen kom, og jeg skjønte fort at jeg ikke ville rekke Flying Cat\'n videre til Paros. Men hva gjorde det? Om en times tid ville forumisten Anders lande (fra Bergen) Vi hadde halvveis avtalt å møtes, men han var likevel overraska over å se meg utafor avgangshallen, der jeg hoppa fram som en annen Titten Tei. Så ser han bagasjetralla mi, der Mr. Heavy (kofferten min), ryggsekk, håndveske og taxfree-varene sloss om plassen. \"Åh, no skjønner eg koffer du væntet\", utbrøt han  ;)

Deretter bars det med taxi nedover hårnålssvingene til havna. Gjett om det smakte med lunsj og iskald Mythos hos Dimitris!!
Et par timer senere satt vi på dekk på Blue Star\'en, Anders på vei til Naxos og jeg videre til Paros. Vi fikk selskap av et hyggelig par fra USA, og tida fløy (særlig da Tjorven måtte fram med taxfree-smaksprøver   :drunken: )



There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Dette var muntert, Tjorven!! Riktig til å bli i godt humør av slik smittende fortellerglede :cheese:
KariK

Magnolia

Herlig, - både i ord og bilder. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Tzasiki

Morsom og munter fortellerglede! :cheers: herligt Tjorven!. Slik stor glede og forventning  føler jeg også når jeg er på vei til mine  årlige turer til hellas  :cheers: kommer det mer tro?  :compress:

Anders

Mener bestemt eg sa: \"Vi kan ikke fortsette å treffes på denne måten\"!
:-)
Artig... gleder meg til mer... og takk for bildet av de unge amerikanerne. Husker du navna???

Tjorven

Tusen takk for hyggelige kommentarer, kaka og Magnolia :)

-------

Vel framme på Paros, gikk ferden videre fra Pariklia til Pounda, der den lille ferja brakte meg til målet for reisen. Helt herlig å se Antiparos nærme seg mer og mer (eh, feil, det var vel båten som nærma seg, men samme det) De 10 minuttene over sundet var ren nytelse uansett, der jeg så øya badet i lunt kveldslys. Sukk, for et vakkert skue!

Jeg ble møtt av en fra Rocco\'s Studio, der jeg skulle bo denne gangen. Stedet ligger rett ved ferjeleiet, bak havna, men det var godt å få hjelp med pikkpakket likevel. Jeg var veldig spent på mitt nye hjem de neste 4 ukene   :bounce:
Vel, studioet var mye mindre enn jeg hadde forestilt meg, den såkalte terrassen minimal, og i tillegg lå \"herligheten\" innklemt på bakkenivå i åpent innsyn for alle forbipasserende   :scratch:  Herreminhatt, tenkte jeg! Men det var sent på dag, og jeg var alt for sliten til å gruble over dette der og da. Så jeg hoppa i dusjen og gjorde meg klar for å møte Antiparos \"by night\".  Jeg tok med meg røyken og en drink utafor (der det akkurat var plass til et lite bord med to stoler) og prøvde å senke skuldrene et par hakk. Men der fikk jeg det heller travelt, gitt. Armene for rundt som på ei vindmølle i høy hastighet,   :ninja:   mens beina starta rene steppedansen. Problemet heter mygg. Det krydde av dem, og ALLE ville ha en bit av meg  :confused2:  De hadde sammensverga seg, de VISSTE at jeg var allergisk og ikke hadde kjøpt myggmiddel enda.

\"Kosestunden\" ble heller kortvarig. Her var det bare å komme seg unna, til mer luftige omgivelser, så jeg tråla ivei til Main Street.

Forresten, for å avslutte mitt mislykka førsteinntrykk, så endte det godt. Jeg tok mot til meg etter et par dager og spurte om de hadde et studio i andre etasje (der det var store, luftige terrasser) Heldigvis hadde de det, problemet var løst og jeg var lykkelig igjen  :cheer:

Tilbake til Main Street. Jeg hadde tenkt å få meg en matbit, og kanskje få med meg Eurovision Song Contest, som det så fint heter. Det skulle jo sendes fra gamlelandet, selv om jeg kan styre meg for Norges bidrag  :!:
Det jeg ikke hadde forventa, var å treffe så mange kjente fra ifjor, men oppover gata møtte jeg på den ene etter den andre. Det var klemmer her og håndtrykk der og velkommen tilbake over alt   :iconbiggrin:  
Jeg begynte å fatte gleden ved det å komme tilbake til et sted, men dette var nesten overveldende!

Oppe ved taverna Yorgis satt skotten Nigel i sin rullestol, en artig fyr jeg ble kjent med sist. Det ble et gledelig gjensyn, og jeg dumpa ned og tok et glass vin med han. Tavernaen har god hjemmelaga mat, men der var tv-fri sone, så vi avtalte å møtes senere. Jeg endte opp på Yannis\' Place med andre kjente, og fikk med meg det meste av sangkonkurransen. At jeg missa Didrik var meg revnende likegyldig ;)  men det ble både mat og vin på meg der.

Etterpå gikk turen til Cafe Babel for en Metaxa og en prat med Nigel. Innehaveren Eleni satte en Metaxa på bordet foran meg før jeg i det hele tatt rakk å bestille ;)  Jeg slutter aldri å forundre meg over den fantastiske hukommelsen grekerne er i besittelse av  :cyclopsani:

Siden jeg var så oppglødd over å møte så mange kjente, velkomsten og gleden jeg følte ved alt dette, var trøttheten som blåst bort. Jeg avslutta kvelden på musikkbaren Doors, hvor jeg dansa meg inn i små nattetimer til 60-70 tallsmusikken de alltid byr på der   :hippy2:
Men etterpå var det godt å sove, og søvnen tok meg før jeg landa på puta, tror jeg   :sleepy1:
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Quote from: \"Anders\"Mener bestemt eg sa: \"Vi kan ikke fortsette å treffes på denne måten\"!
:-)
Artig... gleder meg til mer... og takk for bildet av de unge amerikanerne. Husker du navna???

Hehe, man kan jo bille seg inn så mangt   :drunken:
Takker for at du likte det, men måtte du spørre om navna deres da  :colors:  Husken min er ikke som grekernes dessverre...

Takk for koselige ord fra deg også, Tzasiki  :)  Og ja, det kommer nok mer, både i ord og bilder.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Tenker jeg legger inn noen bilder fra Rocco\'s mens jeg er i farta.
 Alt ble så meget bedre da jeg kom litt opp i høyden. Selv om myggen flyr i lufta uansett, virket den likevel ikke så aggressiv der  ;)  Dessuten fikk jeg jo mye større uteplass, med både oversikt og utsikt. Og ikke minst plass til gjester. Jeg hadde allerede invitert til vorspiel i.f.m bursdagen min noen dager etter (noe som også for gjennom hodet mitt mens jeg satt innklemt mellom buskene på bakkenivå. Skrekk og gru, hvor skulle jeg gjøre av dem, liksom)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

08. Jul 10, 01:48:40 #8 Last Edit: 27. Feb 12, 21:28:19 by Ole
Fikk bare med ett bilde i siste innlegg, så her kommer resten....





There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

08. Jul 10, 02:41:31 #9 Last Edit: 27. Feb 12, 21:31:14 by Ole
Nå var jeg så godt i gang, så jeg tar bursdagen med i samme slengen ;)

Som sagt hadde jeg bedt gjester, og noen på forhånd til og med  :blackeye:  Anders skulle komme fra Naxos i år igjen, men det satte dessverre været en stopper for. Han hadde jo kun ei ukes ferie, og tok ikke risken på å bli innblåst eller bortblåst på Anti. Savna hans blide åsyn, men været rår man ikke over.

Derimot dukka det opp to andre forumister  :cheers:  frudiddi og mannen, som jeg visste var der da jeg kom. Vi treftes på Yorgis en kveld på forhånd, og dette var et hyggelig nytt bekjentskap  :)  (Takk for at dere ville dele kvelden med meg, begge to)
Året før ble jeg kjent med en trivelig Tromsøfamilie som også var på plass i år, så der ble det ønskereprise.

Middagen ble inntatt på Pavlos Place (også en reprise) der Nigel venta på oss. Han takka nei til å bli hjulpet opp trappene til terrassen, da han hadde dårlig erfaring med slik \"hjelp\" fra tidligere. Noe sykehusopphold frista ikke i ferien  :blackeye:













There are no strangers, only friends we haven't met.

Johanne

Du kan konsten att berätta Tjorven både med bilder och ord! Masse fine bilder här  :flower:

Hörs ut som du har hatt en opplevelsesrik reise og så koselig å treffe på så mange kjente fra året innan och klart att de ikke glemmer deg Tjorven.

Johanne :)

kaka

Dette så kjempetrivelig ut, Tjorven!
Og bostedet ser veldig fint ut på de bildene du viser.
Flott at du kom deg et hakk opp, med litt mer uteplass.
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...