Logg inn med Facebook eller Google!

Lettere ravineturer

Started by ElleNida, 12. Feb 10, 20:32:09

Previous topic - Next topic

ElleNida

Kjøpte \"35 fotturer på Kreta\" før jeg reiste ned og har hatt en rask gjennomlesing. Landet på Diktamo-kløften siden den er i \"nabolaget\" (ca 20 km sør for Chania) og bare var på 3 timer.
Første ravinetur ble helst en skuffelse. Vi bestemte oss for å gå fra øst  ved Stilos mot vest og snu halveis for å gå tilbake til bilen.
Strekningen på elevleiet var svært slitsom, alt fra småstein til store kampesteiner , store som campingvogner, å forsere, smyge seg mellom eller klatre over. Kløften smalnet innover og steinblokkene ble tettere og større. Etter en time hadde vi fått nok av dette underlaget som forfatteren kaller \"steinete\". Greit å vite hva hun legger i begrepene!

Fant forøvrig en nydelig kjerrevei gjennom store olivenlunder i området og denne vil vi nok \"promenere\" en annen gang.
Ellers tror jeg Ninetts forslag om Mili-kløften er gjennomførbart for oss.

Likevel var det en fin dag, bl a kom vi over en sauebonde som holdt på å melke en stor saueflokk i en innhegning. Fint å se hvor Feta- osten har sin opprinnelse!

ElleNida

Her er et nettsted med raviner og mere til:

http://www.gtp.gr/LocInfo.asp?IncludeWide=0&InfoId=8&Code=EGR&PrimeCode=EGR&Level=2&PrimeLevel=2&LocId=69&Entity=251

Ellers har vi nå gått Mili-kløften like syd for Rethymnon. Det var en fin tur, takk for tipset!
Været nå er helt perfekt for fotturer, i hvertfall på lavlandet hvor vi oppholder oss. Stien gjennom kløften var til dels ganske våt da vi gikk den siste halvdel av mars, bratt og sleip til dels. Restauranten var ikke åpen ennå, men det var spennende å se alle disse fortidsminnene fra en forlatt landsby. Det meste i sterkt forfall og tildels tatt tilbake av naturen, men flere små kapell underveis var godt tatt vare på. Naturligvis hadde vi påskeappelsinene i sekken da vi dro ut, og kløften bød på appelsiner fra forvokste trær på opp til ti meters høyde. Vi forsynte oss fra treet ved et av kapellene, men det var akk så surt, og bød ikke til å forsyne seg mer. Ellers er jo de kretiske appelsinene da søteteste og saftigste jeg har smakt.
Så også modne bananer på trær og de som skal gå der senere på året kan glede seg til ferske fiken rett fra treet!
Vi fikk plukket med oss en bukett av vill oregano og mynte til å ta med hjem. Oreganoen har aromaen i behold etter tørking, men mynten har tapt seg.

Ninette

Quote from: \"ElleNida\"Vi forsynte oss fra treet ved et av kapellene, men det var akk så surt, og bød ikke til å forsyne seg mer.

Ha ha! Jeg har smakt på akkurat de samme appelsinene. Vi plukket appelsiner bak en av kirkene i kløften, og de var så sure, så sure :-)
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Ninette

Quote from: \"snoknud\"... men kanskje den fineste kløften er Aradena, vi har tatt den som 2 dagerstur med overnatting i Likos, hos Nikos, bare fanstastisk. Så dagen etter er det langs vannet til Hora Sfakion, ca 4 timer hver dag.....  Lengter bare jeg tenker på det....

Ja, naa har jeg endelig gaatt Aradenakloeften, i alle fall deler av den.

Tok turen fra Loutro, rundt odden til Phoenix, videre til Marmara og inn i kloeften. Jeg gikk opp kloeften et stykke, og og fortsatte videre mot Livianada. Fra Livianada gikk fulgte jeg den gamle ferdelsveien ned til Phoenix.

Dette var en utrolig fin tur, og jeg kan bare forestille meg hvor vakkert det er her om vaaren naar det blomstrer for fullt. Saa i mai blir det ny tur opp Aradenakloeften, og da skal jeg helt til topps. Jeg gikk alene denne gangen, og vaaget ikke aa ta hele denne bratte turen uten turfoelge, og jeg valgte derfor den korte varianten.

Men jeg vil si at dette er en krevende tur, bratt og med noe klyving. Lenger opp i kloeften (der jeg ikke gikk denne gangen) er det saa vidt jeg har hoert enda brattere og luftigere :-) Men saa lenge man har gode sko og ikke er hoeyderedd, tror jeg dette maa vaere en av de fineste fotturene man kan gjoere paa Kreta. Takk for tipset, snoknud!
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

ztig

Vi gikk Irini-kløften i høst. Turen er 6-7 kilometer lang, og var den første kløften på Kreta for oss. Starten går fra Agia Irini og ender litt nord for Sougia. Vi startet fra Paleohora, ca. 1 time å kjøre, men det går også arrangerte turer derfra. Flott tur, anbefales.  
Legger ved noen bilder.

kaka

Der så det vedig flott ut, ztig, og ganske så frodig enkelte steder.
Takk for titten!
KariK

snoknud

Agia Irini som er beskrevet over her er en av de best tilrettelagte og flotteste kløftene vi har gått.  Vi gikk den for 3 uker siden, og selv om det hadde regnet noe, Samaria hadde vært stengt, var det tørt og fint.  Vi gikk den opp, og trillet på syklene veien ned igjen, utrolig flott tur ;-)) som helt sikkert blir gjentatt.  Sougia var jo også et besøk verd.
snorre

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...