Logg inn med Facebook eller Google!

Chora, Astypalea

Started by Svein~B, 13. Feb 11, 11:57:15

Previous topic - Next topic

Svein~B

Som på så mange andre øyer, heter hovedstaden på Astypalea Chora. Den ligger høyt, noe som også er ganske vanlig. Astypaleas Chora ligger på en høyde mellom havnebyen Pera Gialos og strandstedet Livadi. Hvis du vil ha gangavstand til det meste, kan det være greit å bo i Chora. Noen her i forumet har meldt at det til noen ganger blåser ganske mye der oppe, men det blåste ikke da jeg var der. Likevel, det er nok lunere nede i Pera Gialos og i Livadi enn oppe på høyden.

Dette bildet er tatt nede fra Pera Gialos
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her er vi sentralt i Chora, like ved busstoppen. Det går busser mellom Pera Gialos og Livadi som stopper her på veien. De går fire ganger om dagen hver vei, i hvert fall i juli.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Riitta

Fint! Tavernan med dom vita parasollerna har vi ätit goda giros 2 gånger :icon_smile:
Där i Chora fanns det många fina gränder och vandra runt på och borgen högs uppe var också sevärd. Fin utsikt där uppifrån :cyclopsani:
Riitta

Svein~B

Quote from: \"Riitta\"Där i Chora fanns det många fina gränder och vandra runt på och borgen högs uppe var också sevärd. Fin utsikt där uppifrån :cyclopsani:
Riitta

Helt enig, Riitta!  :)  Jeg skal poste bilder der oppefra etter hvert.

Her har jeg gått et stykke fram, snudd meg og tatt bilde tilbake mot der jeg sto da jeg tok det forrige bildet. Bussholdeplassen er bak den store lastebilen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Anders

Fine bilder, Svein. Vil bare advare om at det der borte mellom møllene finnes en stygg \"snuble-utfor\"-kant :-)

Svein~B

Quote from: \"Anders\"Fine bilder, Svein. Vil bare advare om at det der borte mellom møllene finnes en stygg \"snuble-utfor\"-kant :-)

Huff da! Ja, nå er alle lesere av tråden advart  :)

Hvis det skulle gå ille, på en eller annen måte, noe jeg selvsagt håper det ikke gjør, er det et legesenter i bygningen til høyre på bildet under. Det er en underavdeling av sykehuset på Kalymnos.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

En av flere gode grunner til å besøke Chora er utsikten. Her ser vi mot Livadi som ligger rett vest for Chora.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Helt på toppen av Chora ligger Kastro. Det er en festning bygget på 1400-tallet av venetianerne. Det er blant annet to kirker inne på området. Bygningene ellers er for det meste i ruiner, men kirkene er godt vedlikeholdt. Denne kirken heter Panagia.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

kaka

Du verden, det var kontraster! Vakkert!
KariK

Svein~B

Du kan se ut over hele Astypalea fra Kastro og du kan se de mange små naboøyene. Her ser vi nordover og ned mot Pera Gialos. Øya har en veldig spesiell fasong med to store hoveddeler i øst og vest. Den er veldig smal på midten, bare 100 meter på det smaleste og den har mange bukter og viker.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Anders

:-)
\"Neste etappe på vår Kykladiske Odyssé skulle etter planen bringe oss til Astypalea. Denne litt "ukjente" øyen"¦ sommerfugl-øyen, som ligger midt uti ingenmanns"hav" mellom Dodekanesene og Kykladene. Jeg hadde hatt den på "kunne-vært-kjekt-å-se"-listen min i flere år allerede. Hvorfor vet jeg egentlig ikke"¦ kanskje var det den "avsidesheten" som lokket?
Det med sommerfuglene kommer jo av utformingen"¦ to store vinger med en liten tarm imellom. Diskusjonene går høyt på Internet om hvor "smal" den tarmen egentlig er"¦ noen sier seksti meter, andre klarer seg med "under hundre meter""¦ atter andre igjen mener at der knapt er ti meter land fra sjø til sjø.\"

:-)

Svein~B

Quote from: \"Anders\"Diskusjonene går høyt på Internet om hvor "smal" den tarmen egentlig er"¦ noen sier seksti meter, andre klarer seg med "under hundre meter""¦ atter andre igjen mener at der knapt er ti meter land fra sjø til sjø.\"[/i]
:-)

Jeg sier at det er litt over 100 meter, 120 kanskje. Men hvis vi snakker \"greske meter\", altså slike de bruker til å måle avstanden fra hotellet til stranda, så er det nok ikke mer enn ti meter  :)

Det bodde faktisk folk i Kastro helt til på 1950-tallet, men jordskjelvet i 1956 gjorde at flestepartene av husene raste sammen. I stedet for å bygge opp igjen, ble det tatt materialer herfra for å bygge andre steder. Det pågår restaureringsarbeid, men det går sakte, blant annet fordi det er risikofylt.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...