Logg inn med Facebook eller Google!

Løst og fast fra Plakias med tilliggende herligheter - Sept 2013

Started by JohnS, 14. Oct 13, 14:57:54

Previous topic - Next topic

Kabi


karri

Quote from: JohnS on 19. Oct 13, 16:00:39

  Som vanlig glemte jeg at jeg hadde et kamera i hånden, og reservekamera i lomma....  :-(



Du er unnskyldt JohnS!  ;D Jeg har helt klare bilder i hodet mitt av det hele, ser det kanskje ikke akkurat sånn som du så det.... Men, jeg ser det godt nok.  :) :)
Takk for at du deler opplevelsene dine i ord og noen  bilder.
Det jeg prøver å si er at dine ord er bilder gode nok for meg.  ^-^ KOSER MEG!!
KARRI

Anita

Koser meg ... tusen takk for at du deler med herlige beskrivelser  :)
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

kaka

Kjente at jeg kunne tenkt meg en tur innom der (også)
Selv om jeg også  får bilder i hodet når jeg leser diner fornøyelige beretninger, skulle jeg gjerne sett enda mer  :)
Men du er jo en grundig observatør, som ikke gjerne lar et kamera komme mellom deg og opplevelsen.
Det kalles kanskje å være helt tilstede i øyebikket. ;)
KariK

JohnS

Kotsifou-kløfta

For en gangs skyld:  Denne kløfta som ligger like nordvest for Plakias kjørte jeg en omvei, ens ærend for å ta noen bilder,  så da greide selv ikke jeg å glemme det!

Har kjørt gjennom denne kløfta før, og synes det er et utrolig vakkert sted.  Ved inngangen til kløfta er det ei lita kirke som er viet til St. Nikolaos.  Det så ut til at hele anlegget rundt kirka har blitt kraftig oppgradert helt nylig.  Flott håndverk, som gav en helt ny dimensjon til området.











At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

karri

 :help:

Er vel dette som kalles overhengende fare. Mektig!!
KARRI

JohnS

Jeg glemte å skrive at skiltet til kirka er den første gang jeg har lagt merke til  mer eller mindre ofisiell skilting med russisk(?) tekst i tillegg til gresk, og ikke engelsk. I alle fall er det kyrlliske bokstaver. Jeg lurte litt på om det kunne ha sammenheng med at den ortodokse kirka står sterkt i Øst-Europa, f.eks. i Serbia....   Noen som kan tyde hva som står der, og fortelle hvilket språk det er? 
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

JohnS

Turismens dag

Hver år blir turismens dag feiret mange steder i Hellas 27. september.  Jeg ve ikke hvor utbredt feiringen er, vi har vært i Hellas en god del ganger på denne datoen, men har bare vært borti feiring i større omfang før i Agios Nikolaos, hvor man til gjengjeld virkelig slo på stortromma.

Det gjorde man også i høyeste grad i Plakias.  Kvelden før den store dagen var det et lite opptog med musikk gjennom gatene... eehh gata får man vel si, siden det stort sett bare finnes en, og bord med store mengder raki man bare kunne forsyne seg av.  På selve dagen ble det bygget scene på den store parkeringsplassen i sentrum, og det ble satt opp langbord og stoler for 3 - 400 mennesker.



I 8-tida på kvelden braka det løs, etter en konkurranse om å sikre seg de beste plassene ved bordene.  Det var et blanding av turister og lokale, kanskje med turistene i et lite flertall.  Unge og gamle i salig blanding.Borgermesteren holdt en passe lang tale, eller kanskje vel så det også.  Jeg la merke til at filoxenia - gjestfrihet - var ordet som spilte en sentral rolle i talen.  Så ble hele talen gjentatt av ei dame som var passe god i engelsk, og deretter av ei ditto på tysk, så etter hvert tok seremoniellet sin tid.

Men så var det mat.  En rekke damer administrerte en kjempebuffet, som etter det jeg forstod var donert fra alle restaurantene i området.  Damene samla et passe utvalg  på en papptallerken, som en meze eller pikilia.  Det var store variasjoner i utvalget fra tallerken til allerken.  Det laga seg jo selvfølgelig en kjempekø foran buffeten, siden denne form for servering tok sin tid.  En god del av gjestene var engelskmenn, som jo er verdensmestre i å stå i kø på en disiplinert måte. 

Det samme kan ikke direkte sies om grekerne.  Mange av dem fulgte den gamle regelen om at det var ingen vits i å stille bakerst i køen, for der stod det jo noen fra før. Det får jo være måte på filoxenia også....   De rusla freidig framover ved siden av køen, og tok et skritt sidelengs inn på første plass foran disken.  Der tok de seg god tid med å peke og velge ut de godbitene de hadde mest lyst på, mens alle  andre pent tok mot den tallerkenen de ble tilbudt.  La meg uten å henge ut noen si at de yngre generasjonene var mer tilbakeholdne, og fulgte stort sett køen.  De godt voksne  mennene var heller ikke av de verste, for å si det sånn......   ;)

Ved en annen disk fikk man all den vin man måtte ønske, hvit og rød, samt vann og mineralvann.

Og så var det musikk.  Og dette var "orntlig" gresk musikk, uten de utslitte sviskene som kverner rundt og rundt på så mange tavernaer.  Etter hvert var det tre orkestre som spilte hver sin god time, og det ene hadde også med seg en gruppe dansere.  Hyggelig stemning utover kvelden, men i halv 11-tida var vi såpass trøtte i baken av verdens vondeste plaststoler at vi rusla de to minuttene opp på balkongen på hotellet vårt.  Der var lydnivået på musikken akkurat passe behagelig, og vi ble sittende utover til musikken slutta ved midnatt.  Dvs. at forsterkerne ble slått av, men musikerne fortsatte å spille og synge uten elektriske hjelpemidler.  Vi snakka med noen som hadde vært nedom litt over 12. Da var stort sett alle turister gått hjem, og det var de yngre grekerne som holdt ut.  Vi sovna etter hvert, men da jeg gløtta på det venstre øyet (og øret) ved halvtre-tida, lød fortsatt musikken,  og det gjorde den også halv fem.










At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

JohnS

Avslutning

Avslutter skribleriene fra Plakias med litt av det jeg plukket opp om hvordan framtida ser ut, slik enkelte grekere opplevde det.  Stefanos serverer på den strandbaren som har de beste putene i stolene, noe jeg stadig speider etter for mine lesetunder mens min bedre halvpart samler brunfarge på stranda.  Timene etter at de fleste har fått i seg frokosten og fram til de første begynner å få lyst på litt lunch, er erfaringsmessig en meget stille periode på svært mange tavernaer og barer, og en god tid for å komme i kontakt med dem som jobber der, og ikke har annet å gjøre enn å kjede seg mellom de sjeldne bestillingen på en øl eller kaffe.

Stefanos var helt klart kontaktsøkende, og vi kom fort i prat.  Han var svært så opptatt av hva folk tjente i Norge, og hva de forskjellige ting kostet.  Han ble mektig imponert da jeg fortalte det jeg vet om  hva serveringspersonell tjener i Norge.  Begeistringen kjølnet vesentlig da jeg viste ham prisen på en 20-pakning røyk (måtte google på min iPhone, siden jeg ikke har kjøpt røyk på 16 år), og han måtte sjekke det en gang til før han helt trodde på det..

Selv tjente han mellom 1000 og 1200 € i måneden, avhengig av tips og antall timer han jobbet.  Husleie, strøm, vann og andre faste kostnader utgjorde bortimot 550 €, altså omtrent halvparten.   Han virket litt irritert over at en del han kjente, var litt misunnelige på hvor godt han tjente.  Men som han sa "De tenker ikke på at jeg jobber 7 lange dager i uka 6 måneder i året, og går hjemme resten av året, men utgiftene må jeg ut med alle 12 månedene".  Det virket som om overlevelse var et fellesprosjekt for storfamilien.  Han hadde  (eller hadde tilgang til) en hage, og dyrket poteter, tomater, squash og diverse annet som sitt bidrag.  I tillegg tok han småjobber om vinteren, men de var sjeldne, og det var fryktelig mange i samme bransjen som han som kjempa om disse jobbene.

Alt i alt så han temmelig svart på mulighetene framover, og så egentlig ikke noen forbedring.  Han kjente flere som hadde reist nordover i Europa for å søke jobb, og også mange som hadde trukket inn til Athen og andre mer sentrale områder.  På mitt spørsmål om han kunne tenke seg å prøve det, var svaret enkelt:  "Jeg har alltid bodd her.  Jeg er kreter.  Hele mitt liv er her".

At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

kaka

KariK

JohnS

Et lite PS:  kan noen gi en liten tilbakemelding på om dere får lyd og blde på de filmsnuttene jeg har lagt ut blant bildene?
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)


Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...