Logg inn med Facebook eller Google!

Noen bilder fra SPETSES

Started by filhellener, 02. Jun 15, 23:37:45

Previous topic - Next topic

filhellener

02. Jun 15, 23:37:45 Last Edit: 02. Jun 15, 23:45:12 by filhellener
Aprilferien vår delte vi mellom Poros, Hydra og Spetses med siste natt i Pireus pga tidlig flight hjem.
Poros var ny øy for oss, vi var der en uke og likte oss s å godt :)
Herlig øy, ... i april i hvertfall.
Hydra hadde vi besøkt en gang før, deilig å være tilbake, det ble 5 dager denne gangen. Det er ei helt spesiell øy, og fortsatt vår favoritt bl de Saroniske :smile12:
Så var det Spetses da, ikke mye vi visste om den øya, kjenner ingen som har vært der, og det skrives lite om øya, derfor tenkte jeg å vise bilder derfra😊
Noen på Hellasforum har sikkert vært der.., men  det er mange flere som ikke har, tror jeg!
Så i denne tråden skal det komme bilder etterhvert.
Vi kom til Spetses i kjølig vær med s u r vind! Å se folk på brygga med varme ytterplagg, hetta oppe og
"snurpet" sammen så ansiktene nesten ikke syntes, ga ikke det beste førsteinntrykket...!
Spetses by er heller ikke slik som "sjarmerer deg fra første blikk", som både Poros by, og Hydra er,
Men jeg kan røpe at det kom seg etterhvert. :)
Spetses/byen "vokste" og vi likte oss bedre og bedre i takt med at været bedret seg, og vi fikk sett oss rundt i byen og omegn!
Dessverre ble oppholdet kortere enn planlagt ( vi måtte droppe Ermioni og Nafplio pga fremskyndet hjemreise) vi prioriterte derfor ikke og reise rundt på øya.
Kari

Katherina

 :) Spent på å høre mer om Spetses. Den stod på turplanen vår i april, men vi droppet den da vi var i Kardamili i mars / april, på grunn av at det var tidlig i sesongen og på grunn av været. Har kjørt flere turer i dette området på Peloponnes og liker oss godt der. Har blitt spesielt begeistret for Ermioni og halvøya Methoni er også spennende å kjøre rundt på. (Som et tips hvis dere skal tilbake til området seinere)

filhellener

Quote from: Katherina on 03. Jun 15, 00:35:33
:) Spent på å høre mer om Spetses. Den stod på turplanen vår i april, men vi droppet den da vi var i Kardamili i mars / april, på grunn av at det var tidlig i sesongen og på grunn av været. Har kjørt flere turer i dette området på Peloponnes og liker oss godt der. Har blitt spesielt begeistret for Ermioni og halvøya Methoni er også spennende å kjøre rundt på. (Som et tips hvis dere skal tilbake til området seinere)


Fint at du er interessert, Katherina  :)

- og det er virkelig PÅ TIDE at jeg gjør litt gjengjeld, bidrar med noen bilder jeg og  :-[ - for det blir nok mest bilder,  lite tekst...

Takk for tips om Ermioni og Methoni, det var en glede å være med dere til (bake) disse stedene nylig  :) - for vi har også vært der ( i april mnd) og blitt begeistret  :smile12:

Planen i år var og fortsette turen fra Spetses til nettopp Ermioni, for å bo der noen dager og reise litt rundt, bl a til steder du har gjort meg kjent med :kd66:
- etter Ermioni skulle vi til Nafplio og ha noen dager der før vi reiste hjem..., men så oppsto det noe som gjorde at ferien vår ble "amputert",  vi bestilte ny hjemreise og kom ikke lenger enn til Spetses!
Men vi hadde flotte 14 dager og er godt fornøyde  :)
Kari

filhellener

På Spetses bodde vi her, på Victoria Studios, hadde booket på booking.com og betalte 35 € for et komfortabelt og velutstyrt studio :



Ikke samme flotte utsikten som vi hadde hatt på Poros, og på Hydra, men helt grei var den...syntes vi :



- og da vi ikke hadde morgensol på balkongen vår, fantes denne terrassen, med sol, så kunne vi kose oss med ute frokost likevel, for det var fortsatt kjølig:



Flere bilder kommer  etter jeg har vært en tur til byen  :)

Kari

Kabi

Så flott med bilder og rapport fra Spetses :) Vi var der for et par år siden, og likte oss veldig godt. Spetses by hadde mange fine smug, småveier og fine hager . Både bymuseet og Boubolinas hus var vel verdt å se.( http://no.wikipedia.org/wiki/Laskarina_Bouboulina)
Gleder meg til resten av reiseskildringen din :)

filhellener

03. Jun 15, 17:00:18 #5 Last Edit: 03. Jun 15, 18:13:03 by filhellener
Da begynner jeg md et bilde som viser "fakta"! Det fantes (nesten) ikke turister,  utenom oss, tror vi kunne telle dem på ei hånd.
Synlig lokalbefolkning var det heller ikke mye av, hverken på dagtid, eller om kvelden første dagen, sikkert pga været, for det var ikke riktig så stille dagen etter.



Fortsetter med Spetses største "kjendis", Bouboulina, og museet hennes , som Kabi la ut link til  :)







Sotirios Anargyros er det andre store navnet, men han er kanskje mest kjent p å  Spetses?
Han reiste fattig til USA og kom hjem som millionær (minst).
Pengene sine brukte han på øya, bygde en vanvittig stor og anerkjent skole, kun for gutter ( selvfølgelig), en skole etter mønster av Eton i England.
Skolen er forlengst avviklet, men bygningene står der, ser fhv velholdte ut, vi gikk forbi, men bilde(r)... nei, det har jeg ikke...

Men bilde av statuen av ham, Poseidon, det s t o r e hotellet han fikk bygget, da han satset på turisme har jeg.
- og av hjemmet hans, en gang en f l o t t bygning, som dessverre har forfalt, men litt av fordums storhet synes .







Fortsetter...
Kari

filhellener

03. Jun 15, 18:09:16 #6 Last Edit: 03. Jun 15, 18:15:08 by filhellener
Det er/ skal være noen Ok strender på Spetses, de har ikke vi sett fordi vi kun har vandret rundt i, og omkring, byen.
I byen er det også flere, etter min mening, "badbare" strender.

Den første stranda, med Tavernaen, var den nærmeste for oss, men det var ikke bade v æ r, mens vi var på Spetses.







Jeg har hørt at g o d e fotografer liker å ta bilder i grått/overskyet vær,i den kategorien tilhører ikke jeg... det er sol og fine farger som inspirerer meg  ;)
- derfor tok jeg uvanlig få bilder den første dagen på Spetses, men dagen etter tok jeg mange  :)

Noen bilder fra byen, det første viser bl.a rådhuset













Fin og aktuell "utsmykning" av apoteket




Kun hvis det er spesielle behov, og det blir godkjent, kan de som bor på Spetses ha bil. Tohjulinger er tillatt og d e er det mange av!
Det er noen Taxier der, men også Hestedrosjer



Fortsetter....., i neste bilde"bolk" kommer bilder fra den gamle havna, og turen til og fra :)
Kari

Ole

Herlig med rapport fra Spetses! Jeg har aldri vært der, men har veldig lyst. Kanskje i kombinasjon med Athen eller Peloponnes. Ser fram til flere inntrykk! 

filhellener

05. Jun 15, 22:59:58 #8 Last Edit: 05. Jun 15, 23:02:56 by filhellener
Tusen takk til dere som har " Likt"  :) - og til deg, Ole  :)

Da fortsetter jeg...., jeg hadde ferdig et nytt innlegg med bilder i går, hadde forhåndsvist mellom hvert bilde jeg limte inn, så langt så bra,...så gjør jeg "et eller annet" :o
( det er ikke første gang...,) og a l t blir borte  :-[ :'(

Satser på at det går bra i kveld  :--

Nå er vi på vei til den gamle havna :) På veien dit,  like utenfor sentrum, ligger et av Spetses mange kloster, Agios Nikolaos,  og i bakken opp dit, en trivelig Taverna  :)











På Klosterområdet var også dette Minnesmerket:


Her ei kirke som lå ganske nær klosteret, fordi jeg er veldig glad i valmuer har jeg prioritert dem, framfor å vise hele kirka :


Må ha med ei rosa valmue og siden de er litt mer "sjeldne" :


Vi fortsetter langs havet, vi likte det vi så og Spetses "vokste" virkelig  :) Her et "blikk" tilbake , i neste "bolk" blir det bilder fra den gamle havna.




Kari

filhellener

Den gamle havna på Spetses er ei fhv stor bukt, med mye maritimt "hverdagsliv", båtpuss, båtbyggerier m.m, og koselige tavernaer og kafeer :)

Jeg lar de f l e s t e bildene "snakke" for seg selv:



På en liten Mezedopoleio, ved siden av tavernaen med de blå stolene på bildet over, tok vi et Meze-stopp





- og fordi vi ikke spiser brød, ble det mat på fiskene og



Så gikk vi videre






















Vi gikk hele bukta rundt og ut til et fyr vi hadde sett fra byen, men dessverre kom vi ikke nærmere!
Vi ville gjerne ha sett både utover havet og inn mot byen.



Mer i neste innlegg
Kari

filhellener


Litt mer båtidyll før vi forlater den gamle havna











Her, midt i det maritime, bor det nok en hestedrosjesjåfør



Så er vi på vei tilbake,  det er frodig



- og fargerikt



Og så nærmer vi oss sentrum igjen



Kari

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...