Logg inn med Facebook eller Google!

Boka \'Øya\' om leprakolonien Spinalonga blir gresk TV serie.

Started by Liv, 01. Feb 10, 19:49:47

Previous topic - Next topic

Liv


Liv

PS!   Til Anders...jeg må bare spørre...hvordan kan du grøsse av noe...som du selv sier du ikke forstår?!

bengalow

Ett litet uttryck, Anders...om man kört \"galt\" så hamnar man i diket vid sidan av vägen. Det var mitt \"lustiga\" sätt att säga,ni körde galet...alltså kritiserade något som inte ens är producerat ännu.
Visst, många grekiska TV-serier har en fantastiskt låg nivå, men det finns många, som vi inte har nått upp till också - därför Åsa-Nisse....eller varför inte \"Fleksnes\". Kul till att börja med, men ....
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Liv

Billig kan det vel ikke sies at det gjøres.
I artikkelen jeg la ut står det at hver episode koster 150.000 Euro.
Men jeg vet ikke hvor mange episoder det er tenkt.



\'\'The ambitious project is estimated to cost 150,000 euros per episode, and will be completed by the second half of 2010, ready to launch in the 2010-2011 TV season.\'\'

Anders

Quote from: \"Liv\"Hvor kom \'\'Hollywood finest\'\' inn ?!

Som en refleksjon over at svært mange dyktige film-regissører/produsenter enten ikke vil eller så de ikke evner å overføre sin dyktighet fra lerret til skjerm.

Og man trenger ikke forstå språket for å reagere på lyssetting, mimikk, dialoger med fire setninger (2 på hver?) mellom hver dramatiske overgang, \"over-pene\" skuespillere, studioer som oser av \"papp-og-billigst-mulig\"... dramaet går meg hus forbi fordi innholdet drukner i innpakningen. Sorry.

Liv

Grei forklaring det Anders.

Selvfølgelig er det laget mye dårlig. Men det er ikke det jeg diskuterer,men at jeg tror denne serien blir bra laget av grekere,og ikke engelskmenn som dere ønsker.

filhellener

Jeg synes også det er flott at  denne TV-serien blir GRESKprodusert   - jeg håper den blir kjøpt / vist også her i Norge :icon_smile:

For veldig mange år siden, minst 20 tror jeg, viste SVT  en gresk TV-serie,
et kjærlighetsdrama :icon_smile:
Dessverre husker jeg ikke hva serien het, men kanskje du, Liv, eller andre har sett den i Hellas, eller Sverige og husker den?  Jeg fikk ikke sett så mange episoder, men jeg likte den, sikkert fordi den var g r e s k  :wink: , men den var fin og.

Handlingen foregikk i Athen, en ung jente ( Anastasia ???) hadde en kjæreste som het Alexandros, men inngikk etter en tid samtidig et forhold til en mye eldre mann, med ham reiste hun bl a en weekend til Hydra ( tror jeg det måtte være, i allefall en øy nær Athen). ,,,,,,,,så viste det seg etterhvert at  denne eldre mannen var Alexandros\' f a r :o .....

Noen som husker serien  :iconbiggrin:
Kari

Liv

Husker vagt serien når du nevner den.
Men ellers så var det programmet lørdagsformiddag på svensk TV som jeg så mye på,og som jeg husker var veldig populært i det greske miljøet i Oslo.
Husker ikke hva det het. Hadde veldig bra reportasjer fra bl.a. Hellas, gamle Jugoslavia,samt fra det flerkulturelle Sverige.

bengalow

Filhellener: Serien hette just \"Anastasia\"......
Här kan du se en \"snutt\" på 5 minuter från serien....

http://www.greektube.org/content/view/67385/2/
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

polyanna

Synës Anders har et godt poeng her, men klarer en gresk produsent å få til dette med en hel serie bygget over boken er det strålende. Det skal bli spennende å se. Hvorvidt serien har gresk tale (som jeg ikke forstår) er ikke interresant i denne sammenhengen.

Forfatteren av boken har evne til å trekke frem noen sentrale historiske hendelser som har tendens til å bli tåkelagt. Hun har opplagt et stort nedslagsfelt. Og beveger seg innen geografiske områder, der det settes store følelser i gang. Jeg synes selv at selve boken om Kreta/Spinalonga er litt mye \'snørr og tårer\', hadde neppe lest den ferdig om ikke bakgrunnsinformasjonen var så interessant. Leste derfor også  boken hennes om Cuba, kanskje enda lettere innen samme sjanger. Enkel måte å få med seg historikk på, uten å gå til mer omfattende seriøs litteratur.

Vi har ligende historisk materiale her i landet - eks. det som gjelder tuberkolose og \'deportering\'. Jeg har et svakt minne om en venninnes mor som ble sendt bort. Og en venninne som så sent som rundt 1970 opplevde det samme, uten å få lov til å ta med seg sin nyfødte. Heller ikke fikk lov til å ta imot besøk av kjæresten sin. Men så langt har ingen laget denne typen info/bok/tv-serie om dette. Men dette er off-topic, her er jo grekerne i sentrum!

Liv

Quote from: \"bengalow\"Filhellener: Serien hette just \"Anastasia\"......
Här kan du se en \"snutt\" på 5 minuter från serien....

http://www.greektube.org/content/view/67385/2/

Akkurat ja. Anastasia med hatten.....:-)

Bengalo..hva het de programmen som jeg mente?!

bengalow

Det hette \"Mosaik\". Bl.a. var Alexandra Pascalidou programledare, i sina unga år. Vi såg ALLTID på det!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...