Logg inn med Facebook eller Google!

Ikoner og kirkekunst

Started by Kabi, 31. Mar 17, 10:06:29

Previous topic - Next topic

Kabi

Det er kanskje flere enn oss som har lurt på hva det egentlig er bilder av i kirker og klostre i Hellas? Til høsten er det et kurs i Oslo som tar for seg kristen billedkunst. Det starter 31.aug, og er på kveldstid 9 torsdager. Vi tok samme kurs for noen år siden, og har fått helt ny opplevelse av å se på ikoner og  fresker. Kurset anbefales varmt!
Flere opplysninger på http://www.mf.no/kunst   

Kabi

Det er fortsatt mulig å melde seg på ovennevnte kurs ! Man kan melde seg på helt fram til kursstart  31.august.

ROLLE

Fint ifall det annordnas  kurser om kirkekunst. Blir säkert intressant veta vad man sett och beundrat under sina vistelser i Grekland.  Säkert ingen som låtit bli gå in de tusen kyrkor och studerat  dessa fresker och ikoner som finns. De äldsta bevarade från bysantinsk tid ca 1000 är gamla, med berättelser ur bibeln och målade av okända mästare. Nästa gång vet man mera vad detta måleri handlar om ?

ROLLE

Hur har intresset blivit till "ikon studie"kursen du Kabi skrev om tidigare ?

Kabi

Hittil er det ca 65 påmeldte. Det er mulig å melde seg på helt fram til kursstart neste torsdag :)

Kabi

Kurset i kristen billedkunst som jeg anbefalte for 4 år siden arrangeres nå av Nestor, som holder til i Melsomvik i Vestfold.
Kurset holdes 24.-26. november.

https://www.nestorkurs.com/kristendom-og-billedkunst-2?utm_campaign=bff319ad-da57-4169-835e-71b1aa328480&utm_source=so&utm_medium=lp


 

JanBe

26. Oct 21, 14:35:12 #6 Last Edit: 26. Oct 21, 14:58:18 by JanBe
Av en eller annen grunn er jeg veldig fascinert av gamle, jo eldre jo bedre, malerier inni gamle greske, særlig bysantinske kirker. Har kommet over noen gamle kirker med hele vegger og tak dekket av malerier. Jeg vet engang ikke om det kalles freskoer eller ikoner eller noe helt annet. Jeg har forstått at det er noen temaer så går igjen fra kirke til kirke. Skulle gjerne lært mer om hva slags temaer og hvilken betydning de har, slik at jeg fikk en bedre forståelse av alle maleriene og kanskje hva jeg skal se etter, i tillegg til at de fascinerer meg.

Jeg tok en rask kikk på disse 2 kursene det er snakk om her, men det så mest ut til å legge vekt på kristen, lutheransk billedkunst i våre kirker og ikke så mye om greskortodoks billedkunst. Av å se på denne billedkunsten i kirker i Norge og Hellas så er det stor forskjell, men om det er så stor forskjell i tolkningen og betydningen av dem vet jeg ikke.

Jeg vet at jeg for mange, mange år siden har funnet litt informasjon om gammel gresk kirkekunst her på Internet. Kanskje det er på tide igjen og prøve å lete dette opp.

Det er særlig på Naxos og ikke minst Kreta vi har kommet over og faktisk også oppsøkt, virkelig gamle bysantinske kirker med flott billedkunst.

Skulle mer enn gjerne lært mer om det emnet.........

Her er en link til Google Maps til en flott representant av en av disse flotte kirkene. Trykk på bildet til venstre og skroll nedover og snart dukker det opp et bilde fra innsiden av denne kirken.

https://www.google.com/maps/place/Εκκλησία+Παναγία/@35.3078538,24.4135798,10.4z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0xc205606155db1e51!8m2!3d35.2580996!4d24.6427726

Kabi

Nå har jeg spurt kursholder Hvalvik om gresk/bysantinsk kirkekunst, og han sier :
"På grunn av tidsrammene får jeg ikke tid til egen forelesning om bysantinske ikoner/kirkekunst.Men
jeg viser bilder fra bysantinske kirker der det er relevant, f.ex. i forbindelse med Marias barndom og Jesu fødsel.Det er knapt noe luthersk kirkekunst, men mye katolsk!"

Det er noen år siden vi tok kurset, men såvidt jeg husker har freskene/ikonene i greske kirker samme motiv og samme symbolbruk som katolske kirker.Bildene ble datidens Bibel. Siden få kunne lese fikk de bibelhistorien i bilder istedenfor. Det er grunnen til at mange greske kirker,f.ex. har bilder både i tak og på vegger. Mange motiv er også fra legendestoffet, og fra helgeners liv.Husker at bilder av det jeg trodde var jomfru Maria egentlig var hennes mor, Anna!Det kunne vi se pga Maria har blå kappe og ofte har en lilje.
Vi syns det var utrolig morsomt  og lærerikt å ta kurset, og anbefaler det varmt :)

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...