Logg inn med Facebook eller Google!

newbies på øyhopping

Started by Anitas65x, 09. Nov 16, 00:34:38

Previous topic - Next topic

Anitas65x

Hei, vi er to familier med 4 voksne og 4 "barn" i alderen 14-18 år som planlegger en øyhoppetur til Hellas sommeren 2017. Vi planlegger å reise uke 2 og 3 i juli, og er klar over at vi da treffer den store turisttrafikken, men det er nå engang det som passer. Det vi trenger er anbefalinger - vi er lite kjent i Hellas utover de kjente ferieøyene der man tilbringer 7-14 dager on site. Det vi tenker oss er et par hele dager i Athen først for å gjøre unna det vi tror er det varmeste og mest stressede stedet mens vi er klare for ferie, og spent på opplevelsene. Deretter tenker vi oss 2 til 3 øyer før turen går hjemover igjen. Og her kommer utfordringene på strak arm: noen ønsker seg spektakulære solnedganger og romantisk stemning, noen vil kose seg med et glass deilig hvitvin utenfor en kafe i et rolig havneområde, noen vil ha lange, hvite strender for bad og snorkling, og noen ønsker seg vannsport, seiling og kiting. Og til sist - det ultimate bostedet er et hus med basseng og plass til alle. Så dette er ikke enkelt - og alle forstår at vi ikke kan få alt dette samtidig på samme sted. Men det hadde vært fint om vi klarte å få til noe av alt i løpet av turen. Det siste ønsket gjelder "Mamma Mia"-kirken på Skopelos - så dersom denne øyen kan passe inn i planen så er jo det også helt strålende. Det jeg trenger er altså anbefalinger om reiserute, bosteder, spisesteder og annet på ønskelista. Så her er det bare å øse ut av dere all erfaring dere måtte ha vedr Hellas :-)
Takk på forhånd :-)
Anita .-)

Svein~B

09. Nov 16, 07:32:25 #1 Last Edit: 09. Nov 16, 22:16:24 by Svein~B
Har dere bestilt flybilletter til Athen? Hvis dere skal til Skopelos, er det best å fly til Skiathos. Det går fly direkte dit fra Norge, men det går også innenriksfly fra Athen. Den tredje øya som passer å kombinere med disse to er Alonissos og så er Pelionhalvøya ved byen Volos på fastlandet greit å kombinere med disse øyene. Ellers er det dårlig med forbindelser med andre øyer fra disse.

Hvis det ikke er viktig med Skopelos, vil jeg foreslå ei standard rute som jeg synes passer for førstegangsloffere. Hvis flyet lander tidlig nok på dagen, vil jeg anbefale dere å droppe overnattingene i Athen på starten av ferien og heller ta dem på slutten, før dere flyr hjem igjen. Det går ferje klokka 17.30 hver dag til de østre Kykladene. Annenhver natt snur den i Katapola på Amorgos og annenhver natt går den ei mer nordlig rute til Astipalea.

Deretter loffer dere tilbake mot Athen. Det fine med øyloffing er at hvis dere ikke trives et sted, er det bare å dra videre. Så sjekk hvor det går ferjer til neste dag når dere bestemmer dere for å dra videre neste dag. Men det bør altså være i retning mot Athen hver gang. Da kan dere havne på Donoussa, Koufonissi, Schinoussa, Iraklia, Naxos, Paros og Syros. Dere skal selvsagt ikke besøke alle disse øyene, men kanskje tre av dem. Alle har sin sjarm. Naxos og Paros er store øyer med noe for enhver smak. De andre kan kanskje bli for små og for stille for ungdommene hvis de ikke treffer andre ungdommer, men da er det jo altså bare å dra videre. Tre dager bør de tåle i hvert fall.

De to første ukene i juli er ikke høysesong. Det er august som er høysesong. Så dere kan regne med gode tilbud på overnatting på havna når dere ankommer. Eventuelt tar dere bare buss eller taxi til der dere vil bo og går fra dør til dør.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Anitas65x

Hei Svein-B, tusen takk for svaret ditt, der var det mye nyttig info. Vi har heldigvis ikke bestilt fly eller annet enda, men etter din veiledning er vi nok snart klare for det. Jeg har sikkert flere spørsmål etterhvert, håper dere bærer over med dumme spørsmål fra en førstegangsloffer  :D

Lous

09. Nov 16, 21:13:06 #3 Last Edit: 09. Nov 16, 21:23:38 by Lous
Har selv besøkt Skiathos og Skopelos. Skopelos er den jeg setter høyest. Setter en høy karakter på skopelos by. Strendene på Skopelos er helt topp. Vi tok buss hver dag til ulike strender. Alle var bra. For å nå Mamma Mia-kirken er det nødvendig å leie bli. Da må jeg anbefale å reise tidlig på dagen. Veiene er smale slik at  med mye trafikk, blir turen lang hvis sen ettermiddag. Retur via Glossa. En veldig ok liten by.
Når jeg skal tilbake, vil jeg har bil hele tiden på Skopelos.
Skiathos er ok, men Skopelos er best. Alonissos ligger ikke langt fra Skopelos, som et alternativ eller tillegg. Men den er veldig rolig
Siden dere reiser med ungdom tror jeg Naxos og Paros er bedre alternativer enn Amorgos og Astypale.
Dounoussa reiser endel ungdom til, men de er i hovedsak naturister. Den gang vi var der var det iallefall slik. Utrolig stille der.

Kristian

http://www.greekislandhopping.com/ er BIBELEN

Boka får du stort sett overalt, men kan også bestilles.

Gir fergerutene nedover Kykladene, og som Svein B skriver - start ytterst.

https://www.gtp.gr/ og openseas.gr er stedene for å finne fergeruter.
(Openseas viser også fjordårets)

Som Svein B sier start ytterst -fly til Santorini og ferge derfra, men husk alltid å ha margin inn til avgangsflyplassen (Athen f.eks.)








Kristian/Planer er til for å utsettes

Svein~B

Boka har vel ikke vært i salg siden 2014, den ble utsolgt og trykkes visst ikke i nye opplag heller. Forlaget har brutt samarbeidet med forfatteren og han har ikke klart å finne et nytt forlag, hvis jeg har forstått det riktig. Det er synd, for det er virkelig Bibelen for øyloffere, som Kristian sier.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...