Logg inn med Facebook eller Google!

Erfaring med villsvin?

Started by kaka, 04. Oct 13, 20:06:19

Previous topic - Next topic

kaka

Jeg leser meg opp på villsvin for tiden. Lurer på hvordan det er lurt å oppføre seg i møte med et ???

På en av mine mange turer i heia (på Peloponnes) dukket det opp et dyr bak noen busker. Jeg stoppet opp og tittet: Hva er dette? En hund??
Kunne ligne en sjefer, men det stemte ikke helt. Vi tittet stille på hverandre, - jeg var stadig usikker, - plystret lavt et par ganger, mens jeg stadig sto helt stille og forsøkte å identifisere dyret. Etter en stunde med gjensidig titting (og forsøk fra begges side på å finne ut hvem vi var?), bråsnudde dyret og løp raskt avgårde.
Tydelig, ikke en hund. - En liten eselfole??

Da jeg senere ble spurt, litt i spøk, om jeg hadde møtt vilssvin på mine turer, begynte det å gå opp for mag at jeg antagelig hadde det  :o

- men nå har jeg nettopp lest på nett at det finnes villsvin i Hellas, men ikke på Peloponnes, - så da så... 
(Tror ikke den artikkelen var oppdaert)

Men, altså: Har noen møtt villsvin nedover??
Hvordan oppføre seg? Stille plystring så ut til å funke for meg... :D
KariK

tovenor

Det finnes mye villsvin på Peloponnes, de siste årene har det vært så mange av de at de har dukket opp helt nede ved sjøen. Vanligvis holder de seg i fjellene. Det ble skutt to villsvin ved en landsby i Monemvasia i jaktperioden ifjor vinter, synes de så kjempestore ut (på bildene jeg så). Har hørt at de kan være farlige og angripe når de har små eller hvis de blir truet på annen måte (skadeskutt f.eks), ellers er de vel stort sett fredelige dyr.... :)

Ikaros

Det er som - Tovenor sier - mye villsvin på Peloponnes, og jeg har møtt dyrene flere ganger, ..........på tavernaer og restauranter!  :D :D :D
Det er et veldig godt kjøtt som anbefales på det sterkeste!!!
Men jeg har heldigvis aldri møtt villsvin når det har vært i levende live, ute i terrenget! Det sies her nede at dyret kan bli langt over 100 kg og angripe om det føler seg truet.
Jeg tror fortsatt jeg vil foretrekke å møte det på en eller annen tallerken, .......og det gjør jeg mer enn gjerne! :) :) :)

kaka

Takk for svar, Tovenor og Ikaros.
Jeg er, etterhvert, ganske sikker på at det var et villsvin som sto og tittet på meg bak buskene. Men, det var nok ikke et av de kjempedigre , heldigvis :-\

Det er vel som flere har sagt; om de ikke føler seg eller ungene truet, er de fredelige, og like lite interessert i nærkontakt som jeg er.
Men, jeg må innrømme at turen jeg planla i samme området et par dager senere, - ikke ble gjennom ført. Jeg valgte en annen løype.

Men, - neste år satser jeg på at det er glemt  ;)
Det er jo så fint oppover der!
KariK

filhellener

Quote from: kaka on 05. Oct 13, 11:39:26

Men, - neste år satser jeg på at det er glemt  ;)
Det er jo så fint oppover der!


VISST er det fint /vakkert, kaka  :)

Velkommen hjem forresten, koselig å "se" deg her igjen  :blomst: - håper du har hatt det like herlig som du bruker  ^-^ 
Kari

karri

Ja, de ordene tåler en reprise.  ;) Velkommen hjem forresten, koselig å "se" deg her igjen  :blomst: -

Jeg har aldri møtt på villsvin, det jeg vet om. Kan jo hende de har holdt øye med meg!? ;)
Men, hadde en skremmende opplevelse på Poros, noen år tillbake. Vi gikk en liten tur opp noen bakker, brått var det et voldsomt leven som kom nærmere og nærmere :o  :help: HVA var dette for noe? Relativt øde der vi gikk, men vi var "beskytta" av noen store kaktusplanter, trodde vi!
Når lyden ikke kunne bli høyere, spratt det ut, av disse kaktusplantene .... 10,11,12,13... kalkuner!!! :o :o :o :o :o :o Nesten så vi ble overkjørt av fjærkre!! De forsvant like fort som de kom... men, det ble midnatt før hjertet roa seg og begynte å slå normalt igjen ;)
KARRI

kaka

Takk for velkomme hjem hilsener  :) Jeg hadde to flotte uker, med turer hver dag, - i dette fantasiske området.
Filhellener, - er ikke dere nedover nå? - eller var det senere i oktober?

Det kalkunoverfallet hadde nok skremt meg også, pga alt ståket.
Villsvinet skremte meg jo ikke, der og da. Jeg ble bare usikker på hva slags dyr det var, og hadde ikke lyst til å møte en løs jakthund der oppe (det var jakt der da).

Det er i ettertid jeg har tenkt at jeg vil finne litt mere ut av "how to act when you meet a boar" - eller κάπροÏ,, som det vissnok heter på gresk.
Noen steder var det anbefalt å løpe. Den konkurransen ville jeg tapt er oppe,  det er jeg ganske sikker på!
- eller løpe zik-zak; - heller ikke så enkelt i det terrenget.

Tror jeg holder meg til å stå helt stille og plystre lavt  :D
KariK

bengalow

Inte bara löpa, kaka, men löpa nedåt, om det finns backar. Det är samma som med myskoxar. Det enda rimliga vägen ifrån dom. Med dom relativt små benen, så tappar dom balansen fort nog i nedförsbacke...bara ett gott råd, om du skulle råka ut för en flock.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

filhellener

Quote from: karri on 05. Oct 13, 12:41:21

Men, hadde en skremmende opplevelse på Poros, noen år tillbake. Vi gikk en liten tur opp noen bakker, brått var det et voldsomt leven som kom nærmere og nærmere :o  :help: HVA var dette for noe? Relativt øde der vi gikk, men vi var "beskytta" av noen store kaktusplanter, trodde vi!
Når lyden ikke kunne bli høyere, spratt det ut, av disse kaktusplantene .... 10,11,12,13... kalkuner!!! :o :o :o :o :o :o Nesten så vi ble overkjørt av fjærkre!! De forsvant like fort som de kom... men, det ble midnatt før hjertet roa seg og begynte å slå normalt igjen ;)


D e t var virkelig skremmende nok, karri :o  - den største, POLI  M E G A L O, og "sinteste"  :o frittgående kalkunen jeg har sett i mitt liv, så jeg i en liten landsby ovenfor Paleochora  :o - h v o r stor/tung kan en kalkun bli.......  ??? ? ???

- likevel  ;) - foretrekker jeg kalkun framfor villsvin tror jeg  :)
Kari

filhellener

Quote from: kaka on 05. Oct 13, 14:16:58

Filhellener, - er ikke dere nedover nå? - eller var det senere i oktober?


Vi reiser torsdag og kommer til Kardamili neste mandag, blir der en uke, før vi reiser videre  :)
Kari

kaka

Quote from: bengalow on 05. Oct 13, 14:46:22
Inte bara löpa, kaka, men löpa nedåt, om det finns backar. Det är samma som med myskoxar. Det enda rimliga vägen ifrån dom. Med dom relativt små benen, så tappar dom balansen fort nog i nedförsbacke...bara ett gott råd, om du skulle råka ut för en flock.


Takk Bengalow. Da er jeg forberedt på neste tur :) Er det noe det er nok av der jeg går, så er det bakker, - så da skulle jeg vel finne veien nedover også.
Er bare redd jeg ville snuble like fort.  ::) Det kan være temmelig ulendt der.
KariK

kaka

Quote from: filhellener on 05. Oct 13, 16:03:26
Quote from: kaka on 05. Oct 13, 14:16:58

Filhellener, - er ikke dere nedover nå? - eller var det senere i oktober?


Vi reiser torsdag og kommer til Kardamili neste mandag, blir der en uke, før vi reiser videre  :)


God tur nedover! - og hils (Jeg histe forresten Stella fra deg, så godt jeg kunne, og hun smilte blidt  :D )
KariK

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...