Logg inn med Facebook eller Google!

Bosted i Karpathos by

Started by kaka, 18. Mar 12, 22:56:58

Previous topic - Next topic

kaka

Noen som kjenner til Vergina (med Apollo) i Karpathos by?
KariK

Tore

Vergina er et fint lite mellomklassehotell som ligger i utkanten av Pigadia.Det er oppoverbakke fra sentrum til hotellet,som delvis er bratt.Hotellet har store leiligheter med romslig plass på balkongen,spesielt gjelder det 2-romsleilighetene.Leilighetene er litt slitte bortsett fra i et anneks som inneholder et par leiligheter.Som ellers på mange hoteller på Karpathos er det litt hårde sengemadrasser.Det er et fint bassengområde med stort svømmebasseng hvor det alltid(i hvert fall i juni) er ledig solseng å finne.Jeg har bodd der i 2 uker i juni i 5 år,siste gang i 2010.Renholdet har vært meget godt.Fra i fjor har antallet rengjøringsarbeider blitt reduserert fra 2 til 1.Innehaveren Maria og rengjørerne har alltid vært meget høflige og forekommende.Leilighetene er enkelt møblert,og kjøkkenutstyret er meget enkelt.Til strand er det litt lengre enn til sentrum av Pigadia.Hotellet har rolige omgivelser,og hotellområdet er pent med hage nær svømmebassenget.Bortsett fra annekset vender alle leilighetene med et enkelt unntak mot svømmebassenget.Det er kun fjernsyn i salongen i resepsjonen.Deponering i resepsjonen.En får kjøpt vann,mineralvann,øl og is i resepsjonen frem til ca.kl.3 om ettermiddagen.Det ligger nå et supermarked nær hotellet.I fjor sommer bodde jeg ikke der.Jeg valgte da et annet hotell hvilket hovedsaklig skyldes at hotellet ligger et stykke fra sentrum og strand.Jeg har vært meget fornøyd med oppholdene mine ved dette hotellet som også er prisøknomisk gunstig,formodentlig på grunn av beliggenheten i utkanten av byen.Inntil i fjor var dette et Ving hotell.Håper at denne informasjonen kan være til hjelp.

kaka

Tusen takk for et fyldig og positivt svar, Tore!
Da skal jeg se nærmere på det.
KariK

kaka

Hva med Nisia i Pigadia? (Vingreiser)
Noen som kjenner til det? (Over 1000 kr billigere!)
KariK

Tjorven

Jeg kjenner ikke til noen av disse hotellene, men sist jeg var på Karpathos (begynner å bli endel år siden altså) bodde jeg på Panorama. Det ligger i ei rolig gate rett bak stranda, (ca der stranda begynner sett fra sentrum) Jeg trivdes godt både på hotellet og med nærheten til stranda. Det ligger litt utenfor selve bykjærnen, men ikke langt for en vandrer som deg  ;) Jeg mener de fortsatt har dette hotellet hos Ving eller Apollo, men litt vanskelig å si noe om standarden nå. Vertskapet var iallfall veldig hyggelig den gangen, og det var en koselig terrasse foran hotellet der gjestene ofte møttes om ettermiddagen/kvelden. Jeg reiste alene for første gang da, og det var veldig lett å bli kjent med de andre gjestene her, som den gang var mange gjengangere på hotellet.
Når har du tenkt deg til Karpathos, kaka?
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Takk for innspill, Tjorven  :)  Jeg har ikke noe "indre bilde" av byen og forholdet mellom by og strender (og kartene hos Apollo får jeg ikke lenger opp)
Jeg tåler absolutt å bo litt i utkanten (gjør ofte det, når jeg tenker meg om) Men, max 10-15 minutter å gå til strand eller sentrum
Første ferieuka i år ser ikke ut til å kunne bli før i månedsskiftet mai/juni. Litt sent synes jeg, som helst vil ha blomstringstiden og ikke for varmt. Vil jo gjerne utforske stedene til fots. Jeg leste  det kan bli veldig varmt på Karpathos, men kanskje ikke allerede i begynnelsen av juni.
Karpathos er også en av disse øyene jeg har tenkt på i mange år (som Samos). Tenkte kanskje det var på tide å hilse på, nå :)  Men, det kan fort bli noe annet.
KariK

Tore

Nisia er også et gresk mellomklassehotell.Jeg bodde der i fjor sommer i 2 uker og var godt fornøyd med leiligheten (studio).Standarden er om trent som på Vergina,men klart noe mere kjøkkenutstyr.Nevner også at sengemadrassen var passe etter min smak,ikke så hard.Deponering er på rommet.Som på Vergina må en betale ekstra for så vel deponering som air condition.Baren ved svømmebassenget er åpen til 12-01 om natta.Det var ikke sjenerende støy fra den.Resepsjonsservice er minimal, kun ved ankomst og avreise.Vedkommende som sjekket meg ut i fjor var så mutt og ordknapp at enten hadde hun en dårlig dag eller så er hun lite egnet i turistnæringen.Rengjøringen var god,og rengjøringsarbeiderne var behagelige.Det samme gjaldt hotellpersonalet forøvrig med det ene unntaket som jeg har nevnt.Hotellet ligger nær stranden  og også nær en lunsjtaverna ved stranden som drives av en norsk kvinne.Det ligger mange hoteller nær rundt Nisia,men jeg opplevde området som rolig likevel.En annen gjest som bodde på motsatt side av hotellet (mot fjellene) ,rapporterte om plagsom musikk utover natta fra en musikktaverna i nærheten.Muligens kan dette unngås med å lukke vinduer.men vil evt. kreve bruk av air condition.Det er knapt 10 minutters rolig spasertur til sentrum på flat mark.Nærmeste taverna til Nisia ligger like rundt svingen (1 minutt å gå) og har utmerket gresk mat.Skal en derimot bo på Vergina,må en gå til sentrum for å komme til taverna.Alt i alt var jeg så bra fornøyd med Nisia at jeg gjentar oppholdet i år.(Vergina og Nisia er de to hotellene på Karpathos som jeg har første hånds kjennskap til.)

Tjorven

Angående Panorama tar det toppen 10 minutt inn til byen, og det kan nok være mer "luftig" å bo litt utenfor selve sentrum. Jeg har bare vært der i august, men husker at det var en god bris der da også, så jeg tror nok ikke det blir for varmt i juni. Lykke til med planlegginga, hvor du nå havner hen, kaka  ;) Ingenting er som planleggings- og drømmefasen, foruten selve ferien, da   ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Jeg ser jo at du virkelig har førstehåndskjennskap til disse to bostedene, Tore! Veldig bra med så mange detaljer!
Panorama fant jeg ikke hos Apollo, Tjorven, men skal sjekke på Ving.
KariK

kaka

Nisia virker veldig ok, Tore. Bare dumt Ving har utreise på onsdager (passer litt dårlig)
KariK

karri

Jeg var på Karpathos i 2003 og bodde på et hotel som heter Aegean Village bygd i 2002. Det var luksus i forhold til hva jeg pleier å booke på mine Hellas turer. Det ligger utenfor Karpathos by, Amopi heter det hvis jeg ikke husker helt feil. Vi tok drosje inn til by`n og hadde en hel dag der. Ellers holdt vi oss rundt om på Amopi... Veldig mange fine turstier, veldig klart vann, stille og rolig sted. Jeg fikk ladet batteriet mitt helt opp 8) ;D
KARRI

kaka

Det hørtes også deilig ut, Karri, ikke minst med turstiene!
Men, første tur til Karpathos har jeg lyst til å bo i Pigadia.
Regner med det er relativt rolig der også, men der kan jeg jo ta helt feil?
KariK

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...